وزیران دفاع آسه بدنبال کاهش تنش ها در دریای جنوبی چین


وزیران دفاع آسه بدنبال کاهش تنش ها در دریای جنوبی چین

کوالالامپور- ایرنا- وزیران دفاع اتحادیه جنوب شرق آسیا ' آسه آن' که از امروز در سنگاپور آغاز شده درپی ایجاد توافق بر سر اولین کدرفتاری یا دستورالعمل چندجانبه حرکت هواپیماهای نظامی کشورهای منطقه و قدرت های جهانی شامل آمریکا و چین دردریای جنوبی چین هستند تا تنش ها دراین منطقه کاهش یابد.

به گزارش روز جمعه ایرنا،در اجلاس سالانه وزیران دفاع آسه آن ، کشورهای مالزی، اندونزی، سنگاپور، تایلند، میانمار، فیلیپین، برونئی، کامبوج ، لائوس و ویتنام به همراه وزیران دفاع چین و آمریکا ، شرکت دارند.
دراین اجلاس که از امروز در سنگاپور در حال برگزاری است ،همچنین شرکای گفت وگویی آسه آن با عنوان ADMM-Plus از دیگر نقاط مختلف جهان شامل ، نیوزیلند، هند، ژاپن،کره جنوبی و روسیه شرکت کرده اند.
نشست دوروزه وزیران دفاع آسه آن تا فردا (شنبه) ادامه خواهد داشت.
اجلاس سالانه وزیران دفاع آسه آن درمیان تنش های گسترده میان امریکا و چین برگزار می شود.
چین به دلیل کمک های نظامی گسترده واشنگتن به تایوان، حضور ناوهای نظامی آمریکا و متحدان غربی اش در آبهای دریای جنوبی چین و تحریک کشورهای منطقه و جنگ تجاری تمام عیار علیه پکن با آمریکا وارد طیف گسترده ای از اختلاف های سیاسی، نظامی و تجاری شده است.
جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا نیز پس از سفر به ویتنام در این اجلاس شرکت کرده است.
دیدار وی با 'وی فنگه' وزیر دفاع چین که قرار بود در جریان نشست وزیران دفاع عضو شرکای گفت وگویی آسه آن انجام شود، تعلیق شده است.
ناظران منطقه ای یکی از دلایل آن را تحریم ماه گذشته واشنگتن علیه پکن به دلیل خریدهای گسترده نظامی از روسیه اعلام کردند.
متیس در این باره گفت:دو اقتصاد بزرگ دنیا نیاز به تقویت روابط با سطح بالا دارند تا بتوانند تنش ها و خطرات ناشی از آن را کاهش دهند.
چین و ایالات متحده به همراه رهبران جنوب شرقی آسیا، در آسه آن همچنین امیدوارند اجلاس وزیران دفاع نتایج مثبت و قابل توجهی را برای ایجاد یک شبکه گسترده اشتراک گذاری اطلاعات درجهت مقابله با تروریسم در منطقه جنوب شرق آسیا ایجاد کند.
توافق برسر اجرای اولین دستورالعمل ترددهوایی جنگنده های نظامی کشورهای فعال در دریای جنوبی چین به منظور جلوگیری از بروز حوادث دراین پهنه آبی از دیگر دستورکارهای این اجلاس اعلام شده است.
بر اساس گزارش رسانه های منطقه ، کشتی ها و هواپیماهای آمریکا و چین در این پهنه آبی تاکنون چندین بار اقدام های خطرآفرین را علیه یکدیگر مرتکب شده اند و پروتکل های قانونی میان کشورها می تواند این اقدامات را کاهش دهد.
علاوه براین کشورهای عضو آسه آن و چین به طور جداگانه در حال مذاکره در مورد ایجاد یک توافقنامه جداگانه برای مدیریت تنش در آبهای مورد اختلاف ارضی دریای جنوبی چین هستند.
برخی کشورهای آسه آن مانند ویتنام، فیلیپین، مالزی و برونئی و همچنین تایوان ادعای ارضی مشابهی را در دریای جنوبی چین با پکن دارند و وزیران دفاع این کشورها امیدوارند به الگویی از توافق برای استفاده از منابع دریایی دراین منطقه برسند.
اجلاس وزیران دفاع آسه آن از سال 2006 و اجلاس وزیران دفاع آسه آن و شرکای گفت وگویی آن از سال 2010 تاکنون به طور سالانه در کشورهای عضو اتحادیه آسه آن در حال برگزاری است.
شبد**آساق** 1599 **1010

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید