پاکستان «دروازه دوستی» با افغانستان را بست


پاکستان «دروازه دوستی» با افغانستان را بست

اسلام آباد - ایرنا - پس از بروز درگیری بین نیروهای امنیتی پاکستان و افغانستان در امتداد «خط دیورند»، اسلام آباد «دروازه دوستی» خود را با کابل در منطقه «چمن» بست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نیروهای پلیس مرزی افغانستان و نظامیان پاکستان بر سر ایجاد حصار در «خط مرزی دیورند» با یکدیگر درگیر شدند.
ژنرال «عبدالرازق» فرمانده پلیس ولایت «قندهار» نیز در خبری در خصوص این درگیری گفت که این درگیری در منطقه «سورو ثاهانو» شهرستان «شورابک» به وقوع پیوست.
با بسته شدن دروازه دوستی پاکستان و افغانستان در منطقه مرزی چمن، تمامی فعالیت های تجاری بین دو کشور در مرز تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمد و روند تردد و حمل نیرو و تجهیزات «ناتو» نیز به افغانستان متوقف شد.
بر اساس برخی اخبار، پاکستان همچنین نیروهای خود را در راستای کنترل بیشتر مرز و رصد فعالیت های نیروهای افغان در امتداد مرز مشترک خود با افغانستان، افزایش داده است.
ساکنان منطقه مرزی چمن نیز، علیه ژنرال «عبدالرازق» فرمانده پلیس ولایت «قندهار» و فرمانده پلیس مرزی افغانستان، در خصوص آنچه تحریک درگیری در مرز پاکستان - افغانستان می نامیدند، شعار دادند.
تنش های مرزی افغانستان و پاکستان، یکی از مناقشه های مستمر بین این دو کشور همسایه است.
پاکستان سال گذشته اعلام کرد که از تشدید حملات گروه‌های تروریستی از آن سوی مرزها (افغانستان) به داخل این کشور نگران است و عزم خود را برای ساخت حصار مرزی در سراسر مرز «دیورند» (نوار مرزی پاکستان و افغانستان) به طول دو هزار و 500 کیلومتر جزم کرده است.
این خط فرضی در سال 1893 میلادی و دوران استعمار انگلیس ترسیم شده بود.
منابع خبری پاکستان نیز گزارش دادند: ارتش این کشور در نظر دارد بیش از 100 پاسگاه مرزی را در سراسر این مرز ایجاد کند و 30 هزار نظامی دیگر را برای امنیت آن استخدام نماید.
مقامات افغانستان پیشتر با طرح پاکستان برای انجام این حصارکشی های مرزی مخالفت و تاکید کرده بودند که نصب سیم خاردار و حصارکشی در مرز دو کشور، تاثیری در مبارزه با تروریسم ندارد و تنها موجب ایجاد فاصله میان مردم دو کشور همسایه خواهد شد.
افغانستانی ها معتقدند که پاکستان با حصارکشی در مناطق مرزی، بیش از آن که به دنبال امنیت باشد، به دنبال تثبیت 'خط دیورند' است.
اختلاف هایی بین پاکستان و افغانستان در خصوص مسائل مرزی وجود دارد و به ویژه موضوع خط دیورند، از جمله مهم ترین و قدیمی ترین این اختلافات است.
دولت پاکستان و جامعه بین‌المللی خط دیورند را به عنوان مرز بین‌المللی بین دو کشور به رسمیت می‌شناسند.
افغان ها معتقدند خط دیورند که در سال 1896 احداث شد، حاصل اقدام یک تبعه انگلیسی به نام 'مورتیمور دیورند' است که بخشی وسیع از خاک افغانستان را با این خط جدا کرده و موجب اختلافات مرزی امروزی میان پاکستان و افغانستان شده است.
آساق**6125**1337


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

وکیل افغانستانی گوشی سرقتی را به ایران بازگرداند! / راز حمله وحشیانه در اسلامشهر لو رفت