اجرای طرح انتقال جنین نژاد بز «مورسیا» در بجنورد


اجرای طرح انتقال جنین نژاد بز «مورسیا» در بجنورد

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: طرح انتقال جنین نژاد بز مورسیا(تعیین جنسیت شده ماده) در گله مردمی به تعداد 33 رأس با همکاری پژوهشکده رویان اصفهان و حمایت معاونت بهبود تولیدات دامی این سازمان در روستای ینگه قلعه شهرستان بجنورد اجرا شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان، «احمد داوطلب» درباره جزئیات این طرح گفت: هم‌اکنون توده‌های بز بومی در خراسان‌شمالی روزانه کمتر از یک کیلوگرم شیر تولید می‌کنند که به لحاظ اقتصادی برای دامدار عشایری و روستایی مقرون به صرفه نیست، در حالی که با استفاده از بزهای نژاد شیری وارداتی همانند سانن، آلپاین و مورسیا می‌تواند این میزان تولید شیر روزانه را تاچند برابر افزایش دهد.

وی افزود: باید پرورش صنعتی و نیمه صنعتی دام سبک را در سطح استان با هدف افزایش تولید گوشت و شیر، توسعه دهیم که در این زمینه معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی از ایجاد و توسعه واحدهای پرورش دام سبک با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت و اجرای طرح‌های اصلاح نژادی و آموزش بهره‌برداران حمایت می‌کند.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی ویژگی‌های نژاد بز مورسیا گرانادا ( Murcia Granada goat ) را به این شرح برشمرد:

این بز بومی جنوب شرق اسپانیا بوده و دارای دو رنگ سیاه و قهوه‌ای است و به‌صورت مترکز و غیر متمرکز پرورش می‌یابد. این نژاد چندقلوزا بوده و دارای آمیزش غیر فصلی می‌باشد. تعداد 1000 رأس از این بز در سال‌های گذشته (1395) به ایران وارد شده و هم‌اکنون در شهر قلعه گنج کرمان، روستای چاه شاهی در حال تکثیر است. لازم به ذکر است، شیر پرچرب این بز برای تولید پنیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چربی شیر: 5.6%

پروتئین: 3.6%

وزن بز ماده: 30-50 کیلوگرم

وزن بز نر: 50-60 کیلوگرم

تولید شیر: 500 کیلو در دوره

طول دوره شیرآوری: 210 روز

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)