حرفه دامپزشکی سخت و نفس‌گیر اما حساس و اثرگذار


حرفه دامپزشکی سخت و نفس‌گیر اما حساس و اثرگذار

حتماً تاکنون تخم‌مرغ، مرغ، گوشت یا ماهی خورده‌اید در حالی که معمولاً از چگونگی تایید سلامت آن بی‌خبر بوده‌اید و تنها آن را نوش جان کرده‌اید.

به گزارش ایسنا، امروز روز جهانی دامپزشکی است، چهاردهم مهر هر سال به پاس زحماتی که این قشر زحمتکش برای حفظ سلامت انسان‌ها می‌کشند، در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. دامپزشکانی که ضرورت حضورشان انکارناپذیر است اما کمتر به آن‌ها توجه می‌شود و کمتر فردی است که درباره شغلشان، حساسیت‌هایش، وظایف‌شان و سختی‌هایش چیزی بداند.

دکتر «صادق آدینه‌زاده» مسئول مبارزه با بیماری‌های دامی شبکه دامپزشکی بجنورد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دامپزشک در خط مقدم مبارزه با بیماری‌های مشترک میان انسان و دام(خطرناک‌ترین بیماری‌ها) و بیماری‌های اختصاصی دام است که می‌تواند خسارت‌های فراوانی را به سرمایه دامی کشور وارد کند اما در راه مبارزه با این بیماری‌ها دشواری‌های زیادی را متحمل می‌شوند و در معرض انواع خطرات و بیماری‌ها نیز قرار دارند.

وی با اشاره به این‌که یکی از کارهای اصلی یک دامپزشک برای امر واکسیناسیون به‌منظور پیشگیری از بروز انواع بیماری‌های مشترک و اختصاصی چون درمان در مرتع صورت می‌گیرد، افزود: برای نگهداری دام به‌منظور انجام واکسیناسیون مکانی محصور نیاز است تا دام واکسن زده شده، از سایر دام‌ها تفکیک شود اما پیدا کردن این مکان برای دامپزشک و یا واکسیناتور بسیار دشوار است.

مسئول مبارزه با بیماری‌های دامی شبکه دامپزشکی بجنورد ادامه داد: اغلب برای این‌که واکسیناسیون دام صورت گیرد، واکسیناتور باید مکان‌هایی چون زیر پل را پیدا کند تا بتواند این کار را انجام دهد اما در بسیاری از مکان‌ها پلی نیز وجود ندارد.

آدینه‌زاده خاطرنشان کرد: در حقیقت دامپزشک‌ها مکان مشخصی برای ارائه خدمت به خدمات گیرندگان خود ندارند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات دامپزشک‌ها صاحبان گله و دامداران هستند، تصریح کرد: بسیاری از خدماتی که دامپزشکی به دامداران ارائه می‌دهد به‌صورت رایگان است و خود دامپزشکان هستند که همه واحدهای دامی را سر می‌زنند تا خدمت ارائه دهند و از بروز بیماری‌ها و ایجاد تلفات جلوگیری کنند اما دامداران همکاری لازم را با آن‌ها ندارند و حتی در برخی مواقع واکسیناتور باید خواهش و تمنا کند تا سگ را بیاورند و واکسن تزریق کند.

مسئول مبارزه با بیماری‌های دامی شبکه دامپزشکی بجنورد گفت: از آنجائی‌که بسیاری از خدمات به‌صورت رایگان به دامداران ارائه می‌شود از آن‌ها همیشه از دامپزشکان متوقع هستند و حتی در بسیاری از مواقع برای گرفتن خدمت، رفتارهای نادرستی را با این قشر دارند.

آدینه‌زاده افزود: به‌عنوان مثال برای تزریق واکسن هاری واکسیناتور به منطقه اعزام می‌شود و زمانی‌که به دامدار و یا چوپان گفته می‌شود که سگ را نگه دارد در برخی مواقع این کار از سوی آن‌ها انجام نمی‌شود و آن‌ها انتظار دارند که خود دامپزشک و یا واکسیناتور هم سگ را نگه دارد و هم واکسن را تزریق کند.

وی ادامه داد: برای خون‌گیری به گاوداری مراجعه می‌کنیم اما خبری از دامدار نیست و مجبوریم گوساله را مهار و اقدام به خون‌گیری کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: برخی دامدارها توقعات زیادی دارند و هنگامی که خدمت به آن‌ها انجام می‌شود توقع دارند تا سم و یا واکسن اضافه دیگری نیز به آن‌ها داده شود تا در زمان نیاز به داروخانه مراجعه نکنند و پولی برای خرید آن هزینه نکنند و برای همین در بسیاری از اوقات با دامپزشک بخش دولتی درگیر می شوند.

آدینه‌زاده با تصریح بر این‌که واکسیناتور و دامپزشک در خط اول ابتلا به انواع بیماری‌های مشترک میان انسان و دام و بیماری‌های موجود در منطقه است، توضیح داد: دام به هنگام تزریق واکسن و یا خونگیری ناآرام می‌شود و کافی است که سر سوزن دام بیمار به دست و یا قسمت‌های دیگر بدن دامپزشک و یا واکسیناتور به هنگام تزریق وارد شود و این همان زمانی که آن‌ها نیز به همان بیماری مبتلا می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که بیماری‌های خطرناکی چون تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو، تب مالت، هاری، سیاه زخم و ... در کمین این قشر زحمتکش هستند، گفت: هم‌اکنون بسیاری از دامپزشکان به‌علت مذکور به بیماری تب مالت مبتلا هستند و مجبورند بار این بیماری را تا آخر عمر به دوش بکشند.

وی تصریح کرد: علاوه‌بر آن ممکن است دامپزشکان و واکسیناتورها در خطر اصابت ضربه‌های حیواناتی چون اسب، گوساله قرار دارند، بطوری‌که شمار فراوانی از آن‌ها حتماً شکستگی دست و پا را تجربه کرده‌اند.

مسئول مبارزه با بیماری‌های دامی شبکه دامپزشکی بجنورد سختی و دوری راه‌ها را از دیگر مشکلات این قشر دانست و گفت: یک دامپزشک مجبور است حتی به مناطق صعب‌العبور نیز خدمت ارائه دهد این در حالی است که خطر و حوادث جاده‌ای نیز در کمین آن‌هاست.

آدینه‌زاده تصریح کرد: یک دامپزشک بخش دولتی روزانه حداقل 100 کیلومتر را برای ارائه خدمت در سرما و گرما طی می‌کند تا مبادا به سرمایه‌های دامی کشور آسیبی وارد شود و یا این‌که بیماری‌های مشترک شیوع پیدا کند.

وی در ادامه توضیح داد: دامی که مبتلا به بیماری تب مالت است، باید کشتار شود تا بیماری به سایر دام‌ها و انسان منتقل نشود اما دامدار اجازه نمی‌دهد و می‌گوید ابتدا غرامت دام پرداخت شود تا اجازه کشتار دام را بدهد.

مسئول مبارزه با بیماری‌های دامی شبکه دامپزشکی بجنورد با بیان این‌که دامپزشکی غرامت این گونه موارد را پرداخت می‌کند اما باید سیکل اداری طی شود و گاهی اوقات زمان‌بر است، گفت: اما همچنان دامدار اجازه نمی‌دهد و مجبور می‌شویم این امر را به زور انجام دهیم.

آدینه‌زاده خاطرنشان کرد: معمولاً دامدارها زمانی به دامپزشک مراجعه می‌کنند که دام آن‌ها بر اثر بیماری در آستانه تلف شدن است که گاهی اوقات کاری از عهده دامپزشک نیز بر نمی‌آید و بعد از آن است که دردسرهای دامپزشک از سوی دامدار آغاز می‌شود که یا می‌گویند دامپزشک تخصص لازم را ندارد و یا این‌که انتظار آن را دارند که دامپزشک غرامت دام تلف شده را پرداخت کنند.

نبود ضابط قضایی از مهم‌ترین مشکلات دامپزشکان در حوزه نظارت

دکتر «علی‌اکبر دلیر صحرایی» رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌شمالی هم‌چنین نبود ضابط قضایی در حوزه دامپزشکی را یکی از مهم‌ترین مشکلات دامپزشکان در حوزه نظارت دانست و خاطرنشان کرد: به علت نبود ضابط قضایی در بسیاری از مواقع به اکیپ نظارتی توهین می‌شود و یا حتی موارد تخلف از سوی مراکز عرضه از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که اگر یک ضابط قضایی به همراه اکیپ نظارتی دامپزشکی باشد مشکلات مذکور به وجود نخواهد آمد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌شمالی همچنین ادامه داد: دامپزشکان بخش نظارت در کشتارگاه‌های طور مجبور هستند از ساعت 21 تا شش صبح در کشتارگاه حضور داشته باشند و بر روی کشتار نظارت داشته باشند که اگر دامپزشک در بخش دولتی فعالیت داشته باشد مجبور است از ساعت 6 صبح به بعد در محل کار خود در اداره نیز خدمت ارائه دهد.

حقوق دریافتی یک دامپزشک با پزشک قابل مقایسه نیست

دکتر «حسین یاوری» معاون توسعه منابع انسانی اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌شمالی نیز در ادامه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که حوزه خدمات‌رسانی دامپزشکی بسیار گسترده و حساس است اما حقوق دریافتی آن اندک بوده است، گفت: میانگین حقوق دریافتی یک دامپزشک بخش دولتی حدو سه و بخش دولتی سه میلیون تومان است.

وی افزود: دامپزشکان در خط مقدم مبارزه با بسیاری از بیماری‌های خطرناک قرار دارند و حتی احتمال ابتلای آن‌ها به همین بیماری‌ها بسیار زیاد است اما حقوق دریافتی آنان با پزشکان به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

معاون توسعه منابع انسانی اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌شمالی ادامه داد: علاوه‌بر آن حجم کاری یک دامپزشک و واکسیناتور بسیار بالاست به‌عنوان مثال یک واکسیناتور در سه حوزه و دامپزشک نیز در چندین حوزه در بخش دولتی فعالیت می‌کند اما تنها یک پست سازمانی دارد.

یاوری یادآور شد: خراسان‌شمالی دارای دو میلیون رأس دام سبک است که باید به همه آن خدمت ارائه شود و برای ارائه خدمت باید یک میلیون و 200 هزار کیلومتر با خودرو طی شود که همه آن با کمترین مزد و بی‌منت صورت می‌گیرد.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شکست جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن