نهمین آئین شیره‌پزی مانیزان ملایر، جاذبه شیرین گردشگران


نهمین آئین شیره‌پزی مانیزان ملایر، جاذبه شیرین گردشگران

در مسیر روستای معروف و شهره مانیزان که حرکت می‌کنی با تپه‌های تکه تکه رنگارنگی مواجه می‌شوی که چون جعبه مدادرنگی، حاصل زحمات یک ساله مردمانی از دیار «خاک و تاک» را در دامن خود جا داده تا در پرتوی انوار طلایی آفتاب به کشمش تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، روی همه تپه‌های اطراف جاده مربع‌های زرد، سبز، قهوه‌ای روشن و تیره روی گونی‌های آبی تصویر هزار تکه‌ای زیبا از حبه‌های انگور، این میوه بهشتی با قدمتی 7000 ساله را جا گذاشته‌اند.

اینجا مانیزان است، مهد شیره‌پزی ایران زمین، ورودی جاده مملو ماشین‌ها به چشم می‌خورد، اجازه ورود ماشین را نمی‌دهند، اصلاً مسیر داخل روستا گنجایش این حجم از خوردو و وسیله نقلیه را ندارد. لاجرم 300 متری را در مسیر خاکی و ناصاف پیاده‌روی می‌کنیم، مسجد قدیمی روستار و پل آهنی را پشت سرمی‌گذرایم و در میان سیل جمعیت خود را به جایگاهی که دیضب حاضر کرده‌اند می‌رسانیم.

نزدیک جایگاه برگزاری نهمین مراسم آئینی و ملی شیره‌پزی، غرفه‌های متنوع عرضه مستقیم محصول، باسلق، نان، کلوچه و شیرینی محلی، انواع آش‌های محلی و سنتی، ترخینه، شیره، آبغوره و سرکه، غرفه صنایع‌دستی، نقاشی روی صورت کودکان، مرواربافی و ... پر از جمعی است، از سرو وضع حضار می‌توان حدس زد که از نقاطی خارج از ملایر به این دیار سفر کرده‌اند.

امروز غروب، نهمین مراسم آئینی و ملی شیره‌پزی روستای هدف گردشگری مانیزان ملایر همزمان با فصل برداشت انگور در میان استقبال کم نظیر مسافران و گردشگرانی از سراسر کشور با حفظ حرمت ایام سیاه جامگی سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین(ع) با حضور مسئولان استانی و شهرستان در فضایی ماندگار برگزار شد تا نویددهنده آینده‌ای روشن و پررونق برای این منطقه باشد.

اختصاص یک‌ میلیارد تومان برای توسعه گردشگری مانیزان

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: حدود یک‌ میلیارد تومان برای توسعه گردشگری روستای مانیزان از محل اعتبارات دولتی در نظرگرفته شده است.

«محمد کاظمی» در آئین سنتی شیره‌پزی مانیزان ملایر، با بیان این‌که در مرحله اول 400 میلیون تومان و به تازگی نیز مبلغ 500 میلیون تومان به‌منظور احیای سنت شیره‌پزی در این منطقه اختصاص یافت، افزود: این حضور و تبادل فرهنگی در برگزاری جشنواره‌ها، حرکتی ماندگار با آثار و برکات فراوان است.

وی فرهنگ مردم ملایر را فرهنگی کهن برشمرد و با تأکید بر ضرورت شناساندن این فرهنگ و تمدن به داخل و خارج کشور، اظهار کرد: بحث انگور، شیره و باسلق ملایر در کتب تاریخ قرن هفتم ذکر شده و در دربار قاجار برای پذیرایی از میهمانان از این سوغات‌ها استفاده می‌کردند.

نماینده مردم ملایر با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی ملایر گفت: ملایر در حوزه انگور و کشمش جایگاه ویژه‌ای دارد و همین امر باعث شد با پیگیری‌های صورت گرفته امروز در آستانه ثبت جهانی انگور ملایر هستیم و آخرین مراحل ثبت در سازمان جهانی فائو در حال طی شدن است.

کاظمی با اشاره به این‌که به‌زودی خوشه‌های زرین انگور به دره جوزان ملایر در سازمان جهانی فائو به ثبت می‌رسد، خاطرنشان کرد: تابستان امسال ملایر به‌واسطه برگزاری جشنواره ملی مبل منبت بیش از سایر نقاط کشور روی آنتن شبکه‌های رسانه ملی رفت.

ملایر صاحب یک برند بین‌المللی می‌شود

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: امروز به برکت ظرفیت‌های کم‌نظیر این شهرستان ملار در غرب کشور بر سر زبان‌ها افتاده و آنتن تلویزیون را تصاحب کرده است.

حجت الاسلام و المسلیمن «احد آزادیخواه» به پخش زنده مراسم و جشنواره‌های ملی و مهم ملایر از شبکه‌های رسانه ملی چون جشنواره ملی مبل منبت، جشنواره آلبالوی بخش زند، صبح و ورزش، دعای ندبه و دعای کمیل و... اشاره و اظهار کرد: از استاندار همدان انتظار داریم با تمام توان و ظرفیت برای ثبت جهانی انگور ملایر پای کار باشد.

وی به حضور تیم تخصصی و نمایندگان سازمان جهانی فائو در روزهای 25 و 26 مهرماه در ملایر اشاره کرد و افزود: با تلاش‌های صورت گرفته به زودی ملایر صاحب یک برند بین‌المللی می‌شود.

آزادیخواه با بیان این‌که ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم برای تحقق این امر فراهم است، از بخشدار مرکزی ملایر و دهیار روستای مانیزان خواست تا در اسرع وقت شمار میهمانان و گردشگران شرکت‌کننده در این آئین و میزان و ارزش خریدهای انجام شده از روستائیان را تخمین بزنند و آمار را برای برنامه‌ریزی بهتر در سال آینده ارائه بدهند.

آئین‌های سنتی گردشگران را جذب می‌کند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان نیز با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین و خلاقانه‌ترین راهبردهای توسعه گردشگری برگزاری رویدادهاست، اظهار کرد: کشورهای مختلفی که فاقد میراث تاریخی و جاذبه ‌ای بکر طبیعی هستند با برگزاری رویدادها و آئین‌های سنتی به‌دنبال جذب گردشگر از اقصی نقاط جهان هستند.

«علی مالمیر» با تأکید بر این‌که آئین‌های سنتی به واسطه جذب توریست، عایدی اقتصادی فراوانی برای برگزارکنندگان دارد، اظهار کرد: از هر 10 شغل دنیا یک شغل در حوزه گردشگری است.

وی با بیان این‌که کشور ما در حوزه گردشگری ظرفیت‌های زیادی دارد و شاهد میراث ملموس و ناملموس فراوانی در سطح کشور هستیم، ادامه داد: نمونه این امر روستای هدف گردشگری مانیزان است و مردمان این منطقه عملاً استعداد فراوانی برای توسعه صنعت گردشگری دارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با اشاره به برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای مختلف در راستای رویداد «همدان، 2018»، گفت: این رویدادها باعث حضور سفیران کشورهای آسیایی در استان همدان و شناسائی و معرفی آثار ملموس و ناملموس فرهنگی و تاریخی این خطه شد.

وی به برگزاری نهمین مراسم آئینی شیره‌پزی مانیزان، جشنواره آلو در اسدآباد، جشنواره گردو تویسرکان و همایش بین‌المللی دست‌کندها اشاره کرد و گفت: چهلمین اجلاس سازمان گردشگری در آبان‌ماه برگزار می‌شود.

مالمیر با اظهار امیدواری نسبت به این‌که بتوانیم بیش از پیش از ظرفیت‌های همدان و ملایر برای توسعه اشتغال شهرستان بهره ببریم، در ادامه خاطرنشان کرد: چون بخشی از درآمد مردم این منطقه ماحصل این آئین‌های سنتی است، بنابراین توسعه این رویدادها سبب رونق اقتصادی می‌شود.

فرماندار ملایر هم با اشاره به ظرفیت‌های حوزه گردشگری ملایر اظهار کرد: برگزاری این جشنواره‌ها فرصتی برای معرفی بیشتر حوزه گردشگری و تبادل فرهنگی مردم این منطقه با سایر نقاط کشور است.

«باب‌الله فتحی» با اشاره به استقبال خوب مسافران و گردشگران از مراسم آیین شیره‌پزی مانیزان، گفت: از طریق فروش محصولات این روستا مردم کشور با ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی، هنری و اقتصادی این روستا آشنا می‌شوند.

وی برگزاری این قبیل جشنواره‌ها را بهترین تبلیغ برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی روستاها مختلف دانست و خاطرنشان کرد: امروز مسئولان باید نهایت تلاش خود را برای حفظ میراث گذشتگان و جلوگیری از مهاجرت روستائیان مبذول دارند.

نقالی از شاهنامه فردوسی، اجرای نمایش آئینی تعزیه، موسیقی آئینی، شعرخوانی به گویش ملایری، برگزاری مسابقه معرفی شیره برتر و اهدای جوائز از برنامه‌های جنبی نهمین مراسم آئینی و ملی شیره‌پزی مانیزان ملایر بود و در پایان با حضور مسئولین با اهدای لوح تقدیر از سید«هادی شوبیری»، «یزدان بیات» و «میلاد بیات» به ترتیب به‌عنوان نفرات اول تا سوم مسابقه شیره‌پزی تجلیل شد.

گزارش از «مهناز روزبهانی»، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ تیتر روزنامه های ورزشی شنبه 8 اردیبهشت