توجه به محیط زیست از شاخص‌های حکمرانی خوب است


توجه به محیط زیست از شاخص‌های حکمرانی خوب  است

تهران- ایرنا- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از شاخص‌های حکمرانی خوب را توجه به محیط زیست دانست و گفت: رویکرد علم جدید تصرف در طبیعت است و پس از گذشت 4 قرن بشر متوجه شد که محیط زیست در خطر است.

به گزارش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامعلی حداد عادل روز یکشنبه در جلسه 155 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: در هر برنامه درسی ارائه شده باید تصویر روشنی از اسلامی شدن آن برنامه وجود داشته باشد. حداقل اقدام انجام ‌شده در این زمینه گنجانیدن یک عنوان درسی در مورد نظر اسلام پیرامون آن شاخه علمی است.
وی ادامه داد: در این زمینه باید از افراط و تفریط پرهیز شود تا موضوع زایل و ضایع نشود. ترسیم و تبیین دقیق ارتباط علم و دین از اهم اقدامات و لوازم کار است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: در این مسیر باید توجه شود؛ ارتباط و تأثیرگذاری دین در علوم انسانی با سایر شاخه‌های علم مانند علوم تجربی و... تفاوت دارد. به نظر بنده باید اساتید این رشته‌ها بتوانند به جایگاه استنباط و اجتهاد در معارف اسلامی پیرامون این رشته‌ها برسند.
پس از سخنان حداد عادل یکی از اعضای کارگروه حقوق، به تشریح ابعاد دیگری از سرفصل‌ تدوین‌ شده پرداخت و گفت: ابعاد بین‌المللی موضوع محیط‌ زیست و دعاوی حقوقی مطرح شده در سطح بین‌المللی نشان می‌دهد باید در زمینه تربیت نیروی متخصص در این حوزه بیشتر کار کنیم.
حداد عادل نیز در این زمینه تصریح کرد: رویکرد علم جدید تصرف در طبیعت است و پس از گذشت 4 قرن بشر متوجه شد که محیط زیست در خطر است.
وی افزود: موضوع محیط زیست در اکثر علوم نمود دارد و امروز یکی از شاخص‌های حکمرانی خوب توجه به حفظ محیط زیست است.
براساس این گزارش، کلیات این سرفصل آموزشی و برنامه درسی از تصویب اعضا گذشت و بررسی جزئیات این سرفصل به جلسه بعد موکول شد.
در ابتدای جلسه نیز که بحث و بررسی پیرامون سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته حقوق محیط ‌زیست در مقطع کارشناسی ارشد اختصاص داشت، گزارش تهیه شده در این زمینه توسط سید فضل‌الله موسوی رئیس کارگروه حقوق شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ارائه شد.
پس از ارائه این گزارش، حجت‌الاسلام‌ کاظمینی، معاون ارتباط با حوزه دبیرخانه شورای تحول، گفت: در تدوین این سرفصل‌ها به نظر می‌رسد باید همکاری مؤسسات پژوهشی حوزوی با کارگروه تدوین کننده سرفصل‌های آموزشی بیشتر شود.
وی افزود: کشورهای غربی و روند توسعه و پیشرفت خود، بیشترین خسارت را به محیط زیست در مسیر پیشرفت سایر کشورها سنگ‌اندازی می‌کنند.
در ادامه جلسه اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که این افراد درباره کاربردی شدن سرفصل‌ درسی با توجه به تحولات این حوزه، توجه به تجربیات حاصل شده در زمینه تدریس این رشته درسی، پیوستگی مباحث حقوقی محیط زیست با سایر حوزه‌ها مانند دیپلماسی محیط زیست، اقتصاد محیط زیست، در نظر گرفتن ابعاد امنیتی موضوع محیط زیست و بررسی راهکارهای رفع تعارضات پیش‌آمده میان حقوق محیط زیست و سایر حقوق مانند حقوق اقتصادی و آینده‌نگری در حوزه محیط زیست اظهار نظر کردند.
**9103**1601**


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ربات ها به صنعت هتلداری آمریکا نفوذ کردند