مدعیان حقوق بشر از کودک‌کشی و آدم‌کشی در اهواز دفاع کردند/سیف ممنوع الخروج است


مدعیان حقوق بشر از کودک‌کشی و آدم‌کشی در اهواز دفاع کردند/سیف ممنوع الخروج است

سخنگوی قوه قضائیه گفت: کسانی که روز گذشته در اهواز دست به کودک‌کشی و آدم‌کشی زدند تحت حمایت مدافعان حقوق بشرند و تریبون‌های برخی کشورها هم حاضر نشدند صریحا این عمل تروریستی را محکوم کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، یکصد و سی و یکمین نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای ظهر امروز یکم مهرماه با حضور اصحاب رسانه آغاز شد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در سخنان ابتدایی خود در نشست خبری امروز یکشنبه ضمن آرزوی قبولی عزاداری‌های مردم کشورمان در ایام ماه محرم اظهار کرد: ابتدا لازم می‌دانم در رابطه با جنایت تروریستی روز گذشته در اهواز چند جمله‌ای را عرض کنم.

وی افزود: به خانواده معظم شهدای جنایت تروریستی روز گذشته تسلیت عرض می‌کنم و برای همه مجروحان این حادثه تروریستی شفای عاجل از درگاه خداوند منان مسئلت دارم. این جنایت تروریستی در زمانی اتفاق افتاد که مردم متدین و انقلابی اهواز ضمن آنکه مشغول عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بودند، هفته دفاع مقدس را گرامی می‌داشتند و در این شرایط بود که تروریست‌های جنایتکار آمدند و این عمل خبیثانه را انجام دادند که در نتیجه آن جمعی از هموطنان ما از جمله یک کودک چند ساله شهید و مجروح شدند.

تروریست‌ها دست به آدم‌کشی و کودک کشی زدند

اژه‌ای ادامه داد: جنایت تروریستی روز گذشته برای بار دیگر کوس رسوایی به اصطلاح مدافعان حقوق بشر را با صدایی بلندتر از همیشه به صدا درآورد. کسانی که سالیان سال ادعا داشتند که ما مدافع حقوق بشر هستیم و کسانی که به عنوان دفاع از حقوق بشر از این جریان تروریستی حمایت می‌کردند و یا نامی از آن‌ها می‌بردند دست به آدم کشی و آنهم کودک کشی زدند. این‌ها مثلا مدافعان حقوق بشر هستند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: متاسفانه بعضی از بوق‌های ضد انقلاب و بعضی از تریبون‌های کشورهای مختلف به صورت صریح حاضر نشدند این اقدام تروریستی روشن و واضح را محکوم کنند. البته بسیاری از کشورها و مقامات کشورهای مختلف این عمل تروریستی را محکوم کردند؛ اما بودند تریبون‌ها و افرادی که حاضر نشدند این عمل را به عنوان یک عمل تروریستی محکوم کنند.

نباید به این مقدار از اقداماتی که تا الان انجام شده بسنده کنیم

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: بنده به سهم خودم از وزارت آمور خارجه، وزیر محترم امور خارجه، سخنگوی محترم وزارت آمور خارجه و همچنین دادستان کل کشور که مواضع خوبی را اعلام کردند تشکر می‌کنم. البته به هیچ وجه نباید به این مقدار از اقداماتی که تا الان انجام شده بسنده کنیم و حتما لازم است که دادستان محترم کل کشور، ستاد حقوق بشر، وزارت آمور خارجه و معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری اقدام تروریستی این گروهک را از ناحیه مسائل بین المللی و حقوقی کاملا تعقیب کنند و از پلیس بین الملل بخواهند کسانی که با این گروهک در خارج از کشور در ارتباط هستند را شناسایی و تعقیب کنند و تحویل قوه قضاییه بدهند.

تلاش برای شناسایی، تعقیب و تحویل همه عوامل حادثه تروریستی اهواز به دست قانون

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: همچنین لازم است دادستان محترم و رئیس کل دادگستری محترم استان خوزستان و نیروهای امنیتی و انتظامی با کمک همدیگر تلاش کنند تا هر چه سریع‌تر همه عوامل، پشتیبانان، هواداران، حامیان و کسانی که به هر شکل اعم از لجستیک و ... دست به این اقدام زدند و این تیم تروریستی را کمک کرده‌اند؛ شناسایی، تعقیب و تحویل قوه قضاییه بدهند تا ان‌شاءالله دستگاه قضا با سرعت و قاطعیت با همه مجرمان در هر رده‌ای که هستند مطابق قانون برخورد کند.

وی گفت: همه جانیان و تروریست‌هایی که فکر می‌کنند با این اقدامات خود می‌توانند بر روی روحیه شهادت طلبانه مردم ما اثر به گذارند باید بدانند که ۳۸ سال پیش صدام بدبخت معدوم اقداماتی کرد و برای کشورهای غربی و حتی غیر غربی رجز خواند و گفت: الاحواز؛ اما دیدیم که آن جنایتکار کارش به کجا کشید و مردم مقاوم ایران بخصوص خطه خوزستان با استقامت و مقاومت نه تنها یک وجب از زمین خود را از دست ندادند به لکه استقلال کامل و تمامیت ارضی خود را حفظ کردند و امروز در اوج اقتدار و عزت به سر می‌برند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: آن کسانی که صدام را تحریک و حمایت کردند و تمام توان نظامی و اطلاعاتی خود را برای از پای درآوردن مردم انقلابی ایران به کار گرفتند آن روز موفق نشدند و امروز هم سرافکنده و خجل هستند.

محسنی اژه‌ای عنوان کرد: مردم، مسئولان ذی‌ربط و قوه قضاییه با هر نوع اقدام جنایتکارانه اعم از تروریستی و غیر تروریستی برخورد لازم را خواهند کرد.

احکام قطعی پرونده تخلفات گمرک بوشهر اعلام شد

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه احکام پرونده تخلفات گمرک بوشهر قطعی شده است، اظهار کرد: یکی از متهمان این پرونده بهنام نوروزی فرزند رستم است؛ وی مدیر کل گمرک و ناظر گمرکات استان بوشهر بود که به اتهام اخذ رشوه به ۵ سال حبس قطعی، انفصال دائم از خدمات دولتی، ۱۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال رد مآل از رشوه‌ای که اخذ کرده بود و همچنین پرداخت همین مبلغ (۱۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال) به عنوان جزای نقدی محکوم شد. متهم بعدی این پرونده امید محمدی فرزند نجف است. وی کارشناس گمرک بود که به اتهام اخذ رشوه به سه سال حبس قطعی، سه سال انفصال موقت از خدمات دولتی، رد مبلغ ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال رشوه‌ای که گرفته بود و پرداخت همین مقدار به عنوان جزای نقدی محکوم شد.

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: الله قلی کمانی فرزند امیر علی متهم بعدی این پرونده است. وی کارشناس گمرک بود که به اتهام اخذ رشوه به دو سال حبس، سه سال انفصال از خدمات دولتی، رد مآل به مبلغ ۷ میلیارد و ۱۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و همچنین پرداخت جزای نقدی به همین مقدار محکوم شده است.

وی گفت: حمید جعفری فرزند حبیب الله متهم بعدی این پرونده بود. وی که کارشناس گمرک بود به اتهام اخذ رشوه به دو سال حبس، سه سال انفصال از خدمات دولتی، رد مآل ۵ میلیارد و ۱۸۸ میلیون و ۹۰۰ هزار ریالی و همچنین پرداخت جزای نقدی به همین میزان محکوم شده است.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: نفر بعدی این پرونده علمدار کرمی فرزند محمد شریف کارشناس گمرک بود که به اتهام اخذ رشوه به دوسال حبس، سه سال انفصال از خدمات دولتی، رد مآل دو میلیارد و ۵۰ میلیون ریالی و پرداخت جزای نقدی به همین میزان محکوم شد. سید اسحاق به‌نیاپور فرزند سید یعقوب که کارشناس گمرک بود به اتهام اخذ رشوه به دو سال حبس، سه سال انفصال از خدمات دولتی، رد مآل یک میلیارد و ۸۱۰ میلیون ریالی و پرداخت جزای نقدی به همین میزان محکوم شد.

وی افزود: در احکام صادر شده برای تمامی این شش نفر ۷۴ ضربه شلاق نیز وجود دارد.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: در این پرونده آقایان مهدی رضایی فرزند فتاح، عبدالرسول شاکیان فرزند کرم، نوید گودرزی فرزند علی، سعید تفضیلی فرزند نادعلی و محسن فردستانی فرزند محمد اتهام پرداخت رشوه دارند و به تبع مجازات‌هایشان پایین‌تر است یعنی شلاق و انفصال از خدمات دولتی ندارند و مدت حبس‌هایشان نیز پایین‌تر است.

دستگاه‌های مختلف در ارتباط با حادثه تروریستی روز گذشته و پیشین وظایف خود را در دادگاه‌های بین المللی و داخلی انجام دهند

در ادامه این نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که آیا ماهیت جریان تروریست‌های روز گذشته اهواز تاکنون شناسایی شده است یا خیر؟ گفت: این مسئله فعالیت فوق العاده نیروهای امنیتی و انتظامی ما را می‌طلبد. گروهی که این کار را کرده گروه مشخصی است. آن‌ها مسئولیت این کار را برعهده گرفتند و منکر نشدند و چون این‌ها یک گروه هستند تبعا باید به عنوان یک گروه مسلح که اقدام مسلحانه انجام می‌دهد به آن‌ها نگاه کرد نه به عنوان یک فرد. در حال حاضر این گروه مسئولیت اقدام تروریستی روز گذشته را بر عهده گرفته و لذا به همین خاطر است که ستاد حقوق بشر، دادستانی کل کشور، معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری و وزارت آمور خارجه باید نسبت به اقدام تروریستی این گروه و اقدامات تروریستی قبلی آنها، کارهای و وظایف خود را در دادگاه‌های بین المللی و داخلی انجام دهند. نیروهای امنیتی باید همه کسانی که در این ماجرا نقش داشتند و معاون و مشارک و تدارکاتچی بودند را شناسایی کنند و به قوه قضاییه تحویل دهند.

وظیفه دارند اطلاعات و مدارک را به قوه قضاییه تحویل دهند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حافظی عضو سابق شورای شهر خبر از برداشت‌های چند ده میلیاردی از این سازمان در دوره ریاست مصطفی منتظرالمهدی داده بود این پرونده به کجا رسیده است، اظهار کرد: درخواست ما این است اگر کسانی که به خصوص در نهادهای دولتی و عمومی هستند ادعایی می‌کنند وظیفه دارند اطلاعات و مدارک را به قوه قضاییه تحویل دهند. اینکه فردی مصاحبه‌ای کند و بگوید فلان موضوع اتفاق افتاده است رافع تکلیف او نیست، اما مع‌الذلک حتی اگر همین موارد باشد که جنبه عمومی دارد دادستان باید دنبال کند و بلافاصله مسائل را تعقیب کند تا ببیند موضوع درست است یا خیر.

محسنی اژه‌ای افزود: همان زمان پرونده‌ای تشکیل شد، اما اکنون از اینکه پرونده تا چه میزان از تحقیقات پیش رفته و چند نفر احضار شده‌اند اطلاع ندارم، ولی به یاد دارم همان‌زمان که این مسائل مطرح شد دادستان تهران به موضوع ورود کرد، پرونده‌ای تشکیل شد و در حال تحقیق بوده است.

متاسفانه برخی افراد تعدیاتی به منابع طبیعی و حریم‌ها دارند

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با ادعای مطرح شده مبنی بر کوه‌خواری در فشم و اینکه به پیمانکار گفته شده به عنوان حق‌الزحمه می‌تواند از دل کوه برداشت کند و به فروش برساند تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد تعدیاتی به منابع طبیعی و حریم‌ها دارند که اگر دادستان حوزه قضایی از این موضوع مطلع شود حتما ورود می‌کند، اما از این مورد خاصی که شما فرمودید اطلاعی ندارم که دادستان وارد شده است یا خیر و موضوع آن چگونه است، اما معمولا اگر دادستان مطلع شود و از مراجع رسمی و مردمی گزارشی به او واصل شود حتما ورود خواهد کرد.

سایت، روزنامه و برخی افرادی که در مورد زائران عراقی در ایران صحبت‌هایی داشتند همه تحت تعقیب قرار گرفته و احضار شدند

خبرنگار دیگری پرسید اخیرا طی هفته‌های گذشته چند رسانه داخلی به انتشار یک سری اخبار در رابطه با زائران عراقی در ایران اقدام کردند که منجر به یک سری تنش‌ها شد، با توجه به اینکه این اخبار کذب بوده و شخص رئیس قوه قضاییه برای برخورد با رسانه‌هایی که به انتشار چنین اخباری اقدام کرده‌اند دستور داده است، در رابطه با آخرین اقدامات برای برخورد با این رسانه‌ها توضیح دهید که معاون اول دستگاه قضا پاسخ داد: سایت و روزنامه‌ای که اقدام به انتشار چنین مسائلی کردند و برخی افرادی که در این زمینه صحبت‌هایی داشتند همه تحت تعقیب قرار گرفته و احضار شدند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به توضیحاتی که در این زمینه از ناحیه سایت و روزنامه منتشرکننده این اخبار ارائه شده بود، گفت: تابناک، روزنامه شرق و برخی از روزنامه‌های دیگر گفته‌اند که ما این مطالب را از جاهای دیگر دریافت کرده‌ایم به عنوان مثال روزنامه شرق عنوان کرده که این مطلب را اول از فلان روزنامه گرفته‌ام که قرار است آن فرد و افرادی دیگری هم احضار شوند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه کسانی که این حرف‌ها را زده بودند احضار شدند یا در حال احضار هستند بیان کرد: اصل کار بسیار بد، زشت و ناپسند است. یقین داریم شیطان بزرگ و بعضا سرویس‌های جاسوسی به اختلاف‌افکنی بین ایران و عراق تلاش و اقدام می‌کنند تا بتوانند بین این دو کشور مسائلی را ایجاد کنند که البته نخواهند توانست، اما تلاش خود را انجام می‌دهند. یقینا آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای منطقه در اختلاف افکنی بین ایران و عراق دست دارند، افرادی هم در داخل خدای نکرده می‌خواهند به این مسائل دامن بزنند یا بلندگوی آن‌ها شوند که اگر احراز شود که سوء نیتی داشتند کارشان بسیار سخت خواهد بود.

اگر سوء نیت روزنامه‌ها احراز شود کار آن‌ها کار بسیار مجرمانه‌ای است

وی ادامه داد: به نظر بنده روزنامه‌ها بعید است که بتوانند توجیه و دفاع قانع‌کننده‌ای داشته باشند که البته قاضی باید تشخیص دهد و اگر سوء نیت آن‌ها احراز شود کار آن‌ها کار بسیار مجرمانه‌ای است و قوه قضاییه باید با اینگونه مسائل در این شرایط با قوت و سرعت عمل کند.

معاون اول دستگاه قضا خاطرنشان کرد: بنده از دادستان تهران در این خصوص فی‌الجمله گله‌مند هستم که آن سرعتی که باید در خصوص این موضوع به خرج دهند نداده‌اند و از ایشان نیز خواسته‌ام و تاکید کرده‌ام که موضوع به این مهمی که یک نوع فتنه و آب به آسیاب دشمن ریختن است باید سریع اقدام کنید که البته اقدام اولیه خوب بوده است، اما باید در اینگونه موارد سرعت بیشتیر وجود داشته باشد.

آخرین وضعیت پرونده سایت ثامن

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر آخرین وضعیت پرونده سایت ثامن و اینکه آیا جرمی در این زمینه واقع شده یا خیر، به انتظارات خود از مردم اشاره و اظهار کرد: وقتی مواردی از این قبیل پیش می‌آید همیشه یک درخواستی از مردم عزیز دارم و آن اینکه اگر هرکسی در سایت، نشریه و یا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد پول، سکه و طلا در اختیار من قرار دهید و یک مقداری هم سود آن هم به نوع غیرمتعارف داد مردم باید شک و تردید کنند و نباید بلافاصله پول، طلا و مالشان را در اختیار افراد قرار دهند.

محسنی اژه‌ای با طرح این سوال که چند بار باید این هشدارها داده شود، افزود: گاهی وقت‌ها باز هم غفلت می‌شود و برخی از روی اضطرار و ناچاری اقدام به این کار می‌کنند که بعد گرفتار می‌شوند.

وی یادآور شد: اینکه جرمی واقع شده است یا خیر بحثی است که باید رسیدگی شود تا قاضی تشخیص دهد. در این زمینه افرادی شکایت کردند و شکایت‌ها وارد رسیدگی شده، فردی که مسئول اصلی این کار بوده است متاسفانه الان در دسترس نیست و قبل از شکایت دسترسی به او نیست. اینکه در داخل و یا خارج از کشور است اطلاعی ندارم، اما برخی خبرها این است که از کشور خارج شده که در این موارد غیابی رسیدگی خواهد شد.

معاون اول دستگاه قضا گفت: مردم عزیز توجه داشته باشند اگر چنانچه کلاهبرداری پیدا شود و در اغاز کار دون‌پاشی کرد نباید خیلی سریع در دام آن‌ها قرار گیرند.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: این فرد حساب‌های متعددی داشته که مسدود شده و اموال در حال شناسایی است، (در صورتی که از کشور خارج نشده باشد وی در حال حاضر) ممنوع‌الخروج می‌باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به مالباختگان اطمینان داد که پرونده رسیدگی می‌شود و گفت: البته اینکه چه چیزی ثابت شود نیاز به بررسی‌ها دارد.

قوه قضاییه نهایت تلاش خود را برای شناسایی اموال کلاهبردار انجام می‌دهد

وی به یکی از مشکلاتی که قوه قضاییه در رسیدگی با این قبیل پرونده‌ها با آن روبه‌رو است اشاره کرد و گفت: در این قبیل پرونده‌ها طرف یک‌باره پول را می‌گیرد و آن را می‌برد یا کم می‌آورد؛ بعد مردم از قوه قضاییه توقع دارند اموال آن‌ها را از آن فرد کلاهبردار بگیرد که این مربوط به زمانی است که اموال وجود داشته باشد و شناسایی شود. قوه قضاییه نهایت تلاش خود را برای شناسایی اموال کلاهبردار انجام می‌دهد؛ اما آیا همیشه اموال به اندازه طلب شکات وجود دارد؟ ممکن است برخی اوقات وجود نداشته باشد.

معاون اول دستگاه قضا اعلام کرد: تاکنون ۶۰۰ نفر در این رابطه شکایت کرده‌اند.

تحقیق از رئیس سابق بانک مرکزی

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه یکی از نماینده‌های مجلس اعلام کرده است که پرونده آقای سیف رئیس سابق بانک مرکزی در خصوص بحران اخیر سکه و ارز در حال رسیدگی است و تاکنون از نامبرده چند بار تحقیق شده است، در صورت تایید این مطلب آخرین روند رسیدگی را تشریح کنید، افزود: تاکنون یک بار از این فرد تحقیق شده و اگر لازم باشد حتما بار دیگر هم تحقیق خواهد شد. پرونده در حال رسیدگی است و متهمین دیگری نیز دارد که از کارمندان بانک مرکزی و غیر بانک مرکزی هستند که در حال تحقیقات هستند. از فردی که شما آسم به رده‌اید یک بار تحقیق شده و اگر لازم باشد حتما بار دیگر هم تحقیق خواهد شد.

سیف ممنوع الخروج است

خبرنگار پرسید: آیا ایشان ممنوع‌الخروج هستند که سخنگوی دستگاه قضا پاسخ داد: بله

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های اخلال در بازار سکه، ارز و تلفن همراه و اینکه آیا احکام صادر شده است یا خیر، اظهار کرد: دادگاه‌های ویژه‌ای تشکیل شد و نهایتِ تلاش را می‌کنند که طبق قانون و با دقت لکن با سرعت کارشان را انجام دهند. فکر می‌کردیم قبل از تعطیلات تاسوعا و عاشورا حدود ۳۵ تا ۳۶ نفر حکمشان صادر شود که محقق نشد. در مورد برخی پرونده‌ها امروز آخرین دفاع را گرفته‌اند. تا آخر هفته اگر با مشکل خاصی که غیرقابل پیش‌بینی باشد مواجه نشوند شاید حکم ۳۵ تا ۳۶ نفر صادر شود و اگر صادر شد آن‌هایی که حکمشان قطعی است را حتما به اطلاع مردم عزیزمان خواهم رساند.

معاون اول دستگاه قضا در مورد پرونده میثم رضایی که مورد سوال خبرنگار قرار گرفت، تصریح کرد: پرونده در حال تحقیق است، به دادگاه نرفته و در حال رسیدگی است. چند متهم دارد که برخی بازداشت و برخی با قرار آزاد هستند.

انتهای پیام/4044/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/همایش «قدس از چشمان آقای نادر»