مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته ای که گذشت


مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته ای که گذشت

بندرعباس- ایرنا- صادرات 15 میلیون تن کالای غیرنفتی از بنادر هرمزگان، سفر رییس مجلس شورای اسلامی به استان، برگزاری آیین های عزاداری امام حسین (ع)، کشف 70 میلیارد ریال سوخت قاچاق و تمرین مشترک رژه هوایی ارتش و سپاه در بندرعباس از جمله مهمترین اخبار هرمزگان در هفته گذشته است.

به گزارش ایرنا، هرمزگان در هفته گذشته (24 تا 30 شهریورماه) شاهد رخدادها و اخبار مختلفی در حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر حوزه ها بود که برخی از این اخبار و رویدادها در این گزارش مرور می شود.
**اقتصادی
صادرات غیرنفتی از جمله شاخص های مهم اقتصادی محسوب می شود که این شاخص مهم در هرمزگان 40 درصد رشد داشته است.
استاندار هرمزگان گفت: براساس آمارهای موجود میزان صادرات کالاهای غیرنفتی از استان از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه در همسنجی با مدت مشابه سال قبل 40 درصد افزایش یافته است.
فریدون همتی شامگاه دوشنبه هفته گذشته در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان هرمزگان اظهار داشت: در زمینه کاهش واردات موجود ارتباطی به کالاهای اساسی و مواد اولیه نداشته و مربوط به کالاهای غیر ضروری است.
وی با بیان اینکه چشم انداز صادرات و واردات در هرمزگان خوب است، افزود: در شرایط امروز اقتصاد، صادرات از رونق بسیار خوبی برخوردار است ولی به تناسب آن عواید حاصل از این صادرات باید به کشور بازگردد و بازرگانان در این زمینه مهم باید توجیه شوند.
مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: 15میلیون و 437 هزار تن انواع کالای غیرنفتی از ابتدای سالجاری تا پایان مرداد ماه امسال از بندرهای این استان به خارج از کشور صادر شده است.
الله مراد عفیفی پور روز دوشنبه هفته گذشته در تشریح این خبر در جمع خبرنگاران افزود: در این مدت همچنین 3 میلیون و 113 هزار تن کالای غیر نفتی وارد بندرهای هرمزگان، 2 میلیون و 356 هزار تن کالا ترانزیت، یک میلیون و 247 تن کالا ترانشیپ و سه میلیون و 295 هزار تن نیز کابوتاژ شده است.
وی بیان داشت: همچنین در این مدت پنج میلیون و 528 هزار تن فرآورده نفتی از بندرهای هرمزگان صادر، 595 هزار و 700 تن نیز وارد، 21هزار و 651 تن ترانزیت و هفت میلیون و 930 هزار تن کابوتاژ شده است.
مدیر ساخت و توسعه راه های هرمزگان با اشاره به اهمیت بهسازی محور ارتباطی فین به بزرگراه بندرعباس- سیرجان، گفت: در حال حاضر اتمام این پروژه نیازمند 200 میلیارد ریال اعتبار است.
علی علیزاده عصر یکشنبه هفته گذشته در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: محور یاد شده به دلیل قرار داشتن چندین روستا در طول مسیر آن و همچین تردد بالای ماشین آلات کشاورزی و وسایل نقلیه سبک و همچنین عابران پیاده از خطرناک ترین جاده های هرمزگان است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان گفت: این استان ظرفیت های مناسبی در زمینه پرورش ماهی در قفس دارد که از سرمایه گذاران متقاضی و فعال در این بخش حمایت می گردد.
ایرج حیدری شامگاه دوشنبه هفته گذشته در نشست بررسی میزان پیشرفت اجرای طرح های پرورش میگوی هرمزگان، اظهار داشت: اداره کل شیلات استان به عنوان دستگاه متولی اطلاع رسانی دقیقی برای جذب سرمایه گذاران بخش پرورش ماهی در قفس با توجه به وجود ظرفیت های گسترده و مناسب در استان داشته باشد.
**علمی، آموزشی
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و اول مهرماه، 344 هزار و 536 دانش آموز در تمامی مقطع تحصیلی این استان راهی مدرسه می شوند.
ابراهیم خوشبخت روز یکشنبه هفته گذشته در گفت و گو با ایرنا افزود: این تعداد دانش آموز در قالب 14 هزار و 107 کلاس درس ساماندهی شدند که 13 هزار و 739 معلم کار تعلیم و تربیت آن ها را برعهده دارد.
سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری هرمزگان هفته گذشته اعلام کرد: این سازمان به طرح های پژوهشی دانشگاهی در استان که نتیجه کاربردی برای جامعه داشته باشد 70 میلیون ریال کمک مالی می کند.
**فرهنگی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان گفت: 6 هزار موقوفه و 13 هزار رقبه در این استان وجود دارد که 70 درصد آن ها با نیت برپایی عزاداری سالار شهیدان (ع) وقف شده اند.
حجت الاسلام محمد طاهر گرایلی روز جمعه هفته گذشته در گفت و گوبا ایرنا افزود: این ظرفیت امسال با رویکرد دخالت بیشتر مردم در عزاداری ها و انجام کارهای فرهنگی برای اقشاری که در برنامه های فرهنگی مورد توجه قرار می گیرند، بکار گرفته شد.
مراسم سنتی تابوت گردانی در شب عاشورای حسینی توسط شماری از عزاداران در بندرعباس برگزار شد.
همزمان با فرا رسیدن دهم محرم مصادف با عاشورای حسینی اقصی نقاط هرمزگان غرق در عزا و ماتم شد و نوای یا حسین یا حسین از نخستین ساعت های روز چهارشنبه 29 شهریورماه در جای جای این خطه از ایران زمین طنین انداز شد و شور حسینی فضای آن را عطرآگین کرد.
آیین سوگواری شام غریبان شهدا و اسرای دشت کربلا شامگاه پنجشنبه هفته گذشته در میان حزن و اندوه عاشقان و شیفتگان آل الله و عزاداران حسینی در جای جای هرمزگان برگزار شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: مرحله دوم مرمت بنای تاریخی گمرک بندر کوهستک از توابع شهرستان سیریک با سرمایه افزون بر 500 میلیون ریال آغاز شد.
اشکان مختاری روز شنبه هفته گذشته درگفت وگو با ایرنا اظهار داشت: مرحله دوم مرمت ساختمان تاریخی گمرک بندر کوهستک شامل آوار برداری، استحکام بخشی ضلع جنوبی این بنای متعلق به دوره پهلوی است که برای مرمت آن از سیمان و گچ نیم کوب استفاده می شود.
**ورزشی
با نظر کادر فنی تیم ملی فوتسال کشورمان، دو نفر از فوتسالیست های استان هرمزگان به اردوی آمادگی تیم ملی دعوت شدند.
تیم شهرداری بندرعباس در مسابقه لیگ برتر فوتبال ساحلی در دیدار خانگی و با ضربه های پنالتی از شهریار ساری شکست خورد.
3 مدال طلا و برنز توسط آتش نشانان بندرعباس در مسابقه ورزشی آتش نشانان جهان در کره جنوبی کسب شد.
**اجتماعی، نظامی
رییس مجلس شورای اسلامی جمعه شب هفته گذشته با استقبال نماینده ولی فقیه در هرمزگان، استاندار هرمزگان و نمایندگان استان وارد بندرعباس شد.
علی لاریجانی برای شرکت در رژه نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس وارد این استان شد.
به مناسبت 31شهریور و آغاز هفته دفاع مقدس تمرین مشترک رژه نیروی هوایی ارتش و سپاه جمعه هفته گذشته در آب های نیلگون خلیج فارس آغاز شد.
این دومین رژه مشترک هوایی 2 نیرو در راستای آمادگی هرچه بیشتر است.
9 فروند هواپیمای اف 4 ، 4 فروند میراژ، 6 بروند سوخو22، 4 فروند توکانو، 3 فروند یاک12، 3 فروند بالگرد شنوک، 2 فروند بالگرد 212 در این رزمایش مشترک شرکت می کنند.
فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: با تلاش و هوشیاری ماموران انتظامی، 70 میلیارد ریال سوخت در قالب قاچاق سازمان یافته در استان کشف شد.
سردار عزیزالله ملکی عصر یکشنبه هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالای پلیس آگاهی هرمزگان با انجام اقدام گسترده اطلاعاتی و بررسی میدانی، 52 کانتینر را در یکی از اسکله های رسمی شناسایی کردند که تحت عنوان محموله منواتیلن گلیکول و سنگ بارگیری شده بود.
وی افزود: پس از بررسی اسناد مشخص شد که قاچاقچیان با جعل اسناد گمرکی و اظهارات خلاف واقع اقدام به صادرات مواد نفتی کرده اند که پس از هماهنگی قضایی، صاحب کالا دستگیر شد.
سردار ملکی خاطر نشان کرد: در ادامه تحقیقات از سوی کارآگاهان مشخص شد تعداد 74 کانتینر دیگر به همین شیوه در ابتدای سال جاری به خارج از کشور قاچاق شده است.
وی یاد آور شد: در این پرونده پنج نفر از اعضای این باند دستگیر و تلاش برای دستگیری دیگر اعضای باند ادامه دارد.
7198/ 6048

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه