آغاز تحول و تعالی علمی در سیستان و بلوچستان


آغاز تحول و تعالی علمی در سیستان و بلوچستان

دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان از سال 71 با افتتاح مدارس سما دخترانه و پسرانه در مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی، نخستین اثرات مثبت خود را در بخش تعلیم و تربیت منطقه برجای گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی با استمرار فعالیت‌های آموزشی، موفق به ایفای نقش مؤثر و مستقیم در بالندگی و ارتقای علمی این خطه از ایران اسلامی شده است.

نرخ باسوادی در سیستان و بلوچستان ۷۹ درصد بوده که هفت درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است. سال 1394، تعداد ۲۰۰ هزار کودک و نوجوان در این استان از تحصیل بازماندند و فقط ۵۰ درصد ورودی‌های مدارس موفق به اخذ مدرک دیپلم شدند.

بیش از 90 درصد کلاس‌های درس مدرسه‌های استان سیستان و بلوچستان غیراستاندارد است و برای رسیدن به سطح آموزشی مناسب به ۸۰۰ هزار مترمربع فضای آموزشی و ۸ هزار نیروی انسانی جدید نیاز دارد.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بازوی اصلی تعلیم و تربیت در همه مقاطع تحصیلی در استان سیستان و بلوچستان توانسته از سال 71 با افتتاح مدارس سما دخترانه و پسرانه در مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی در ساختمان‎های استیجاری خیابان مدرس زاهدان، نخستین اثرات مثبت را در بخش تعلیم و تربیت برجای بگذارد.

نخستین آموزشکده سما نیز سال 1382 با تعداد 12 رشته (هشت رشته فعال)، فعالیت علمی خود را در شهرستان زاهدان آغاز کرد. مدارس و آموزشکده سما دانشگاه آزاد اسلامی در استان سیستان و بلوچستان در مجموع، موفق به ایفای نقش مؤثر و مستقیم در بالندگی و ارتقای علمی این منطقه از کشورمان شده است.

آغاز تحول و تعالی علمی در سیستان و بلوچستان

هفت آموزشکده سما و 16 مدرسه اکنون در این منطقه فعال هستند. تعداد دانش‎آموزان این استان یک‌هزار و 885 نفر است که از این تعداد یک‌هزار و 176 نفر در زاهدان و در هشت مدرسه در قالب دو مجتمع پسرانه و دخترانه، 575 نفر در زابل در 6 مدرسه در قالب دو مجتمع پسرانه و دخترانه و تعداد 107 نفر در شهرستان چابهار در دو مدرسه و در قالب مجتمع‌های پسرانه و دخترانه مشغول به تحصیل هستند.

تعداد دانشجویان آموزشکده‎های سما در استان سیستان و بلوچستان قریب به یک‌هزار و 200 دانشجو بوده که در 33 رشته تحصیلی مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در نظر دارد آموزشکده‎های سما شعبه بزمان، کنارک، نوک‎آباد و دشتیاری و مدارس سما در مقطع دبیرستان شهرستان‌های سراوان و خاش و هنرستان شهرستان‌های زاهدان و زابل را هم راه‌اندازی کند.

با توجه به اهمیت آموزش در دوره‎های مختلف تحصیلی و لزوم راه‎اندازی مدارس و مؤسسات آموزش عالی با امکانات و تجهیزات مناسب در راستای تعلیم و تربیت و استفاده از ظرفیت استعدادهای این منطقه در دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، تلاش برای گسترش و افزایش حوزه فعالیت این بخش انجام شد.

آغاز تحول و تعالی علمی در سیستان و بلوچستان

آموزشکده سما شعبه میرجاوه و شعبه قصرقند، تیر سال جاری و آموزشکده سما شعبه دلگان، مرداد امسال با همکاری مردم و مسئولان شهرستان‎های مختلف استان سیستان و بلوچستان افتتاح شد و با آغاز سال تحصیلی 98-97 پذیرش دانشجو دارد.

دبستان پسرانه سما واحد نیک‌شهر و دبستان دخترانه و پسرانه سما ایران‌شهر نیز مرداد امسال افتتاح شده و از مهر سال‌ جاری فعالیت آموزشی خود را با هدف ارتقای سطح دانش، علم‌آموزی، پیشرفت علمی، ایجاد عدالت و فرصت آموزشی برای برخورداری افراد در مناطق محروم، آغاز می‎کند.

استان سیستان و بلوچستان با بیش از 180 هزار کیلومتر مربع، بیش از 11 درصد وسعت کشور را در بر دارد. این استان با داشتن شهرستان‎های زاهدان، زابل، خاش، ایران‌شهر، سراوان، نیک‌شهر، چابهار، زهک، نیم‌روز، هامون، هیرمند، فنوج، سیب‌سوران، قصرقند، دلگان، سرباز، مهرستان و میرجاوه، 2 میلیون و 813 هزار و 93 نفر جمعیت دارد و زاهدان با جمعیت 672 هزار و 589 نفر، مرکز این استان است.

گزارش از سارا فیروزیان

انتهای پیام/4062/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش عالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا