دروغی به نام دموکراسی آمریکایی


دروغی به نام دموکراسی آمریکایی

دموکراسی در آمریکا همواره دچار بحران بوده است و در حقیقت آمریکا هیچ وقت یک دموکراسی نبوده و نخواهد بود.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل - فریبا پازوکی: دولت مردان آمریکا مدعی هستند که بزرگترین دموکراسی در جهان متعلق به کشور آنان است و می خواهند این ادعا و تفکر را به مردم خود و جهان نیز تزریق می کنند و به آن مباهات بورزند.

این درحالی است نه تنها مردم سایر دنیا بلکه آمارها هم این ادعا که آمریکا مهد دموکراسی در جهان است را رد می کنند.

آمریکا در رتبه بندی مقایسه ای دموکراسی ها مانند «شاخص دموکراسی اکونومیست» که در سال 2016 منتشر شد رتبه بیست و یک و در سال 2017 نیز رتبه چهل و پنج را در «شاخص آزادی داخلی در جهان» را بدست آورد.

بسیاری از شهروندان آمریکایی دوست دارند به زندگی در جایی که تصور می کنند بزرگ ترین دموکراسی در جهان است مباهات کنند اما برای بقیه جهان،این یک ادعای غیر منطقی در بسیاری از سطوح است.

وقتی مردم ،آمریکا را به عنوان یک دموکراسی توصیف می کنند،منظور آنها کشوری است که باید از سوی نمایندگان مردم اداره شود به این ترتیب که مردم نمایندگان خود را با رای اکثریت انتخاب کنند.

اما انتخاب دونالد ترامپ،به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در سال 2016 میلادی یکی از مهم ترین دلایل نبود دموکراسی در آمریکا است.

ترامپ در سال 2016 میلادی با آرای الکترال،برنده انتخابات ریاست جمهوری شد در حالی که او آرای عمومی و مردمی را به هیلاری کلینتون که سه میلیون بیشتر از او رای آورده بود، باخته بود.

چنین نتیجه انتخاباتی مضحک غیر دموکراتیک که در آمریکا امکان پذیر است مربوط به شیوه عجیبی است که رای دهندگان آمریکایی با آن نمایندگان خود را انتخاب می کنند.

حقیقت بیش از اندازه ساده اما متاسفانه گیج کننده این است که رای دهندگان آمریکایی رئیس جمهوری خود را انتخاب نمی کنند. در عوض، آنها اعضای نهادی به نام کالج انتخاباتی (EC) را انتخاب می کنند، که سپس به نمایندگی از رای دهندگان به نامزدهای ریاست جمهوری رای می دهند.

به این ترتیب گروهی از افراد به رای و سلیقه خود رئیس جمهوری را انتخاب می کنند که ممکن است اکثریت مردم به او رای نداده باشند،همان طور که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شد.

اما بحران دموکراسی در آمریکا به انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری این کشور محدود نمی شود.

نبود روح دموکراسی در آمریکا را می توان در عملکردهای بین المللی این کشور شاهد بود.

دولتمردان آمریکایی همواره در طول تاریخ برای حفظ هژمونی جهانی خود به هیچ یک از دموکراسی های جهانی احترام نگذاشته اند و در همه دوره ها منافع خود را در نظر گرفته اند حتی اگر این منافع به ناحق باشد.

آمریکا می خواهد به تمام منافع ملی، میلی و فراملی خود با زور و قدرت برسد، دولتمردان این کشور، با ذهنیت سلطه بر دنیا می خواهند به قدرت برسند و از قدرت سایر ملت ها بکاهند.

این کشور بسیاری از بندهای حقوق بشر را پایمال می کند اما خود را داعیه دار حقوق بشر در جهان می داند در حالی که فروش اسحله و منافعی که در آن نهفته است، در طول سال صدها کشته در این کشور بر جای گذاشته است و با وجود اینکه مردم این کشور با تجمع های مختلف خواستار لغو آزادی حمل اسلحه شده اند اما حکمرانان این کشور به دلیل منافع مالی حاضر نیستند، به درخواست مردم پاسخ مثبت بدهند. فروش اسلحه نه تنها حقوق بشر در این کشور را زیر سوال برده بلکه فروش تسلیحات به تروریست ها جان هزاران نفر را نیز در جهان در معرض خطر قرار داده است.

آمریکا همچنین به بهانه مقابله با تروریسم و نجات زندگی مردم، بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای خاورمیانه از جمله عراق،افغانستان و سوریه را مورد حمله قرار داده است و بسیاری از کشورها را هم تهدید به حمله کرده است.

این در حالی است که اکثریت مردم آمریکا در نظرسنجی های مختلف قاطعانه اعلام کرده اند که مخالف مداخله نظامی کشورشان در سایر کشورها هستند.

دموکراسی واقعی به معنای اهمیت دادن به آن چیزی است که مردم می خواهند اما در موقعیت های مختلف شاهد بی توجهی به خواسته و حقوق مردم آمریکا از سوی دولتمردان این کشور هستیم.

اگرچه تا کنون این مسئله زیر لایه های قدرت طلبی پنهان مانده بود اما حالا با روی کار آمدن ترامپ و ضربه های شدیدتری که او به آمریکا وارد کرده،صدای مقامات آمریکایی در آمده است.

حالا کار به جایی رسیده است که هیلاری کلینتون،وزیر امور خارجه سابق و نامزد ریاست جمهوری در انتخخابات ریاست جمهوری 2016 به زبان آمده و می گوید که دموکراسی در آمریکا دچار بحران شده است.

اما حقیقت این است که دموکراسی در آمریکا همواره دچار بحران بوده است و در حقیقت آمریکا هیچ وقت یک دموکراسی نبوده و نخواهد بود.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)