انفعال دستگاه دیپلماسی در حوزه آسیای میانه را قبول ندارم/ پرونده اخراج دو دیپلمات ایران در هلند باز است


انفعال دستگاه دیپلماسی در حوزه آسیای میانه را قبول ندارم/ پرونده اخراج دو دیپلمات ایران در هلند باز است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حمله به کنسولگری ایران در بصره از سوی افرادی مشخص انجام شد که تلاش می‌کردند بر روابط ایران و عراق و تحو‌لات داخلی این کشور تأثیر بگذارند.

به گزارش خبرنگار دیپلماسی گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نشست خبری این هفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیش از ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه آغاز شد.

بهرام قاسمی در ابتدای این نشست فرارسیدن ایام عزاداری سیدالشهدا را تسلیت گفت و این روزها را فرصت مناسبی برای اندیشیدین به خود دانست. وی همچنین آغاز هفته دفاع مقدس را نیز تبریک گفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با تأکید بر حملات انجام‌شده به سفارت ایران در بصره و پاریس گفت: «من دراین‌باره مواضع وزارت امور خارجه را اعلام کرده‌ام، حمله به کنسولگری ایران در بصره از سوی افرادی مشخص انجام شد که تلاش می‌کردند بر روابط ایران و عراق و همچنین تحولات داخلی این کشور تأثیر بگذارند که خوشبختانه به اهداف خود دست نیافتند. باوجوداین، حادثه پاریس موضوع دیگری است، این حمله تروریستی ناکام ماند، ولی خسارت‌هایی به ساختمان سفارت وارد شد که دراین‌باره با دولت فرانسه صحبت شد و قول دادند اقداماتی را برای برخورد با عناصر خرابکار انجام دهند و تمهیداتی را در راستای حفظ امنیت انجام دهند.»

وی در خصوص برجام گفت: «تماس‌های ما با طرف اروپایی ادامه دارد، ما مسیر خوبی را طی می‌کنیم، در حال حاضر مشغول انجام سازوکارهایی هستیم که بتواند همکاری اقتصادی ایران و اروپا را رقم بزند، این تماس‌های فنی کماکان ادامه دارد و به‌سرعت در حال پیشرفت است، امیدوارم در حاشیه اجلاس مجمع عمومی رایزنی‌هایی بتواند صورت گیرد که ما به مراحل جدیدتر و نهایی‌تر ورود کنیم.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به حملات انجام‌شده و تهدید گروه‌هایی مانند کومله‌ها، در مورد برگزاری مراسم‌های عزاداری گفت: ما همه‌ساله مراسم‌های عزاداری را با حضور عزاداران در سفارتخانه‌ها برگزار کرده‌ایم، کشورهای میزبان موظف هستند امنیت سفارتخانه‌ها تأمین کنند، مسئله خاصی وجود ندارد، ما نگران موضوع خاصی برای ایام عزاداری عاشورا و تاسوعا در نمایندگی‌های ایران نیستیم.

قاسمی در خصوص خالی بودن سفارتخانه‌های ایران در هند و چین گفت: این دو کشور برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار هستند و شرکای اقتصادی مهم ایران محسوب می‌شوند، سفیر جدیدالورود ما به پکن با توجه به نیاز دولت برای انجام‌وظیفه ایشان در بانک مرکزی به‌اجبار به این نهاد رفتند ولی نبود سفیر خیلی امر غیرطبیعی نیست، این‌ پروسه زمان‌گیر است، برای سفارتخانه ایران در هند، سفیر انتخاب شده است که امیدواریم به‌زودی اعلام شود، انتخاب سفیر بسیار حیاتی است اما این بدان معنا نیست که اگر سفارتخانه‌ای سفیر ندارد، تعطیل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حرف‌های ضدونقیض شرکت رئیس‌جمهور در نشست شورای امنیت گفت: ریاست محترم جمهور به سازمان ملل و نیویورک عزیمت خواهند کرد، این فرصت مغتنمی است برای ایران که بتواند در سطح ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه دیدارهایی را مقامات سایر کشورها در حاشیه مجمع داشته باشند و از این فرصت بهره خواهیم برد، در مورد جلسه شورای امنیت نظرات مختلفی مطرح می‌شود، اما اینکه ایران در چه سطحی در این نشست حاضر شود نهایتاً در چند روز آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد، هنوز اطلاعات دقیقی از کشورهای حاضر و سطح مقامات ندارم.

وی در خصوص نشست سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان و نتایج مذاکرات این نشست گفت: هر کشوری سیاست خود را تعیین می‌کند، ما برای سیاست کشورها احترام می‌گذاریم اما امیدواریم این نشست‌ها و تماس‌ها با توجه به مجموعه شناخت ما از مسائل منطقه‌ای بتواند تأثیرات مثبت بیشتری را در نگاه ایران و مخالفت با سیاست‌های آمریکا داشته باشد.

قاسمی در واکنش به اظهارات پمپئو در خصوص بازداشت یک مسلمان در چین و واکنش ایران گفت: سیاست ایران حمایت از همه مسلمانان جهان است که با قوّت تمام ادامه دارد، در تماس‌های خود دراین‌باره صحبت کردیم و صحبت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم در حل مشکلات ملت مسلمان چین قدمی مثبت برداریم.

وی در مورد اخراج دو دیپلمات ایران در هلند گفت: این پرونده باز و مفتوح است و این حق برای ایران باقی است و ما در زمان خودش تصمیم لازم را با توجه به مجموعه سیاست‌ها اجرا خواهیم کرد.

وی در خصوص برخی اختلاف‌نظرها بین رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه گفت: این حرف‌ها و پیش‌بینی‌ها صحت ندارد، هیچ‌گونه اختلاف‌نظری وجود ندارد، حضور در این مجمع فرصت مناسبی برای استفاده از ابزار دیپلماسی است، در حال حاضر هرچه هست فضای هم‌صدایی و همکاری است و این اظهارنظرها که در فضای مجازی مطرح است، صحت ندارد،

وی در مورد بسته شدن مرزها برای جلوگیری از قاچاق مردم افغانستان به ترکیه گفت: بحث قاچاق در مرزهای طولانی حرف جدیدی نیست، همیشه دراین‌باره صحبت‌هایی شده است، اما اینکه چگونه و با چه سازوکاری افغانستانی‌ها به ایران می‌آیند و به ترکیه سفر می‌کنند اطلاعاتی ندارم و قطعاً وزارت کشور و نهادهای امنیتی باید پاسخگو باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اظهارت جان کری در مورد دیدار با دکتر ظریف و واکنش دونالد ترامپ گفت: این‌ها یک جدلی است که در آمریکا وجود دارد و حزب حاکم و با رقیب خود در حال بحث و گفتگو هستند و مشخص نیست که چقدر صحیح است، خیلی هم این مسائل به ما مرتبط نیست. این دیدارها در ادوار نزدیک نبود و در همان ایام مذاکرات صورت گرفته است که وزرای خارجه دو کشور ایران و آمریکا گفتگوها و تماس‌هایی داشته‌اند، بعد از دوران مذاکرات، در برخی اجلاس‌های بین‌المللی مانند مونیخ، احتمالاً دیدارهایی میان دکتر ظریف و جان‌کری صورت گرفته است که دیدارهایی رسمی تلقی نمی‌شود.

این صحبت‌ها جنگ‌های داخلی میان احزاب آمریکاست و قطعاً در ایام نزدیک دیدارهایی انجام نشده است. بهتر است در این دعواها ورود نکنیم.

قاسمی با اشاره به وضعیت سوریه تصریح کرد: سوریه بعد از جنگ و حضور تروریسم در نقطه حساسی قرار دارد. حضور گروه‌های مختلف به موضعی حساس بدل شده است، امیدواریم هرچه زودتر همه سرزمین سوریه آزاد شود و تمامیت ارضی خود را به دست آورد، اما نکته مهم برای ما بحث مسائل انسانی است، ما مصمم هستیم که مسئله انسانی به‌گونه‌ای حل شود که صدمات و تلفاتی به مردم سوریه وارد نشود و این یک اصل مهم برای ما است که با روسیه، ترکیه و دولت سوریه در دوران اخیر مطرح کرده‌ایم و آن را دنبال می‌کنیم که شاهد تلفات انسانی نباشیم؛ اما در این میان آنچه مهم است این است که ما در عملیات نظامی سوریه شرکت نمی‌کنیم، سیاست‌های ما کاملاً روشن است و به درخواست دولت سوریه در آنجا حضور داریم و حضور ما کاملاً مشورتی و مستشاری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اعلام آلمان برای بازگشایی یک سوئیفت گفت: من نمی‌توانم در این خصوص توضیح دهم، اما آنچه در رابطه پولی ایران و دولت‌های اروپایی مطرح‌شده، طرح‌هایی وجود دارد و متخصصین بحث‌هایی را مطرح کرده‌اند. مکانیزم‌های جدیدی در دست بررسی است که بتواند تا حد زیادی برخی مشکلات و هزینه‌ها را از میان بردارد و بتواند رضایت‌مندی ایران را به همراه داشته باشد، این مسئله بسیار پیچیده است که باید با خلاقیت و نوآوری انجام شود.

قاسمی در خصوص خبر سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران گفت: قبلاً هم اعلام کردیم که این سفر در دستور کار دو کشور نیست و قرار نیست به این زودی سفری انجام شود، اما با توجه به حضور رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و احتمال حضور نخست‌وزیر ژاپن در این نشست، ممکن است دیدارهایی صورت گیرد.

وی در خصوص بازداشت یک دانشجو در استرالیا گفت: فعلاً اطلاعت درستی در خصوص صحت این خبر در دست نداریم و تاکنون اخبار و اطلاعات جدیدی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم اما مذاکراتی با سفارت استرالیا در تهران و حتی سفارت ایران در کانبرا انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات رسانه‌های رژیم صهیونیستی درباره انهدام هواپیمای حامل اسلحه ایران در سوریه گفت: این موضوع خیلی پیچیده نیست، گوینده این اخبار رژیم صهیونیستی است و این‌گونه اخبار تازگی ندارد و چهار دهه است در حال اثرگذاری در سیاست خارجی ایران و خاورمیانه است و دروغ‌پردازی آن‌ها همچنان ادامه دارد، نباید این سخنان را جدی گرفت و خبر منتشرشده از سوی آن‌ها درست نیست.

قاسمی همچنین در خصوص اظهارات روزنامه الجریده در مورد سردار سلیمانی گفت: این خبر مزخرف و قابل تکذیب است. نباید به اخبار این‌گونه رسانه‌ها که در مورد ایران به‌صورت مکرر در حال دروغ‌پردازی است و تلاش می‌کنند چهره ایران را تخریب کنند. نباید به آن‌ها اعتنا و اعتماد کرد.

بهرام قاسمی در پاسخ به سوأل خبرنگار دیپلماسی خبرگزاری آنا در خصوص لغو سفر رئیس‌جمهور به ازبکستان اظهار کرد: علت لغو سفر آقای روحانی را باید از سخنگوی دولت پیگیری کنید، اما اینکه مطرح می‌کنید دستگاه دیپلماسی در حوزه آسیای میانه منفعل عمل می‌کند را قبول ندارم. وزارت امور خارجه در قبال کشورهای آسیای میانه و قفقاز روابطی فعال دارد، ما با کشورهای این حوزه ارتباطات خوبی داریم، روابط ایران با کشورهای آسیای میانه به دلیل وجود ظرفیت‌ها و شرایط خاص و اقتصاد مکملی که می‌توانیم داشته باشیم، در سطح خوبی است. رایزنی‌ها و ارتباطات دوجانبه و چندجانبه ما برقرار است و سیاست ما حفظ روابط با کشورهای این حوزه و برداشتن گام‌های مؤثر خواهد بود چراکه این کشورها و این حوزه از اهمیت سیاسی و اقتصادی بسزایی برخوردار است.

انتهای پیام/4077/4068


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رودخانه گمشده‌‌ای که می‌تواند چگونگی ساخت اهرام را توضیح دهد