اقبال از قطار با گرانی بلیت هواپیما


اقبال از قطار با گرانی بلیت هواپیما

پس از گران شدن ارز و حذف ارز مسافرتی، قیمت بلیت‌های پروازهای داخلی با افزایش چشمگیر تا ٧٠ درصد و بلیت هواپیماهای خارجی نیز با رشد ١٠٠ درصدی همراه شد. همین عامل نیز دلیلی شد تا تقاضای سفر با قطار افزایش یابد، به‌طوری که طبق اعلام...


پس از گران شدن ارز و حذف ارز مسافرتی، قیمت بلیت‌های پروازهای داخلی با افزایش چشمگیر تا ٧٠ درصد و بلیت هواپیماهای خارجی نیز با رشد ١٠٠ درصدی همراه شد. همین عامل نیز دلیلی شد تا تقاضای سفر با قطار افزایش یابد، به‌طوری که طبق اعلام مدیرکل نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن، استقبال از قطارهای مسافربری ٣٠ درصد افزایش یافته است. با‌این‌حال افزایش این تقاضا باعث کمیابی بلیت‌های قطار با قیمت مناسب شده است. براین اساس مسافرانی که این روزها قصد سفر با قطار دارند مجبور هستند بلیت‌های گران‌قیمت‌تر خریداری کنند.

افزایش تقاضای ٣٠ درصدی

رئیس اتحادیه دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی در این خصوص گفت: با توجه به گران شدن بلیت‌های هواپیما در ماه‌های اخیر تقاضا برای بلیت قطار در دفاتر خدمات مسافرتی ٣٠ درصد افزایش یافته است.

محمدسعید ولی‌زاده افزود: در این شرایط قطارها با ١٠٠ درصد ظرفیت خود تردد می‌کنند و در برخی مسیرها واگن‌هایی نیز اضافه شده است، با‌این‌حال هیچ‌گونه افزایشی در نرخ بلیط قطار اتفاق نیفتاده و شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی با همان نرخ‌های مصوب قبلی خدمات ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به کمبود بلیت قطار با قیمت مناسب در بازار گفت: در ایام شلوغی ممکن است با کمبود مواجه شویم ولی به این معنا نیست که مسافر نتواند سفر خود را انجام دهد. ممکن است بلیت قطار با قیمت دلخواه وی موجود نباشد و مسافر مجبور به خرید بلیت با قیمت بیشتری شود. وی ادامه داد: به هر حال باید در نظر بگیریم دفاتر خدمات مسافرتی اکنون در اوج زمان کاری خود هستند و از ابتدای مهر با کاهش سفرهای داخلی، تقاضا در این بخش نیز کاهش می‌یابد.

وی افزود: در پی نوسانات نرخ ارز سفرهای داخلی افزایش یافته است و بسیاری از مردم با توجه به امنیت و راحتی سفر با قطار، تمایل به استفاده از حمل‌و‌نقل ریلی برای انجام سفرهای خود دارند، بنابراین سفرهای داخلی از این طریق افزایش یافته است، همچنین بسیاری از گردشگران و زائران خارجی به ویژه از کشور عراق، حمل‌و‌نقل ریلی را برای مسافرت به ایران و مشهد انتخاب می‌کنند.

افزایش ١٣ درصدی مسافران قطار در استان

مدیر‌کل راه‌آهن خراسان رضوی نیز از افزایش سیزده‌درصدی جابه‌جایی مسافر در مرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در ماه گذشته یک میلیون و ۵٠٠ هزار نفر توسط ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی خراسان رضوی جابه‌جا شده‌اند. در این ایام با توجه به افزایش حجم جابه‌جایی مسافران و زائران امام رضا (ع)، حداکثر ظرفیت حمل‌و‌نقل ریلی در حال بهره‌برداری است.

محمد هادی ضیایی‌مهر در خصوص افزایش تقاضا در حمل‌و‌نقل ریلی نیز اظهار کرد: شاخصی برای سنجش میزان تقاضاها نداریم. ولی اینکه چقدر تقاضا افزایش پیدا کرده است و اینکه ما تا چه میزان می‌توانیم به این تقاضاها پاسخ دهیم ٢ مقوله جداست،‌ بنابراین آنچه مشخص است این است که در مرداد‌ماه توانسته‌ایم به میزان ١٣ درصد بیشتر به تقاضاها پاسخ دهیم.

وی دلیل این امر را توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی بیان کرد و افزود: در حال حاضر حمل‌و‌نقل ریلی در خراسان رضوی ظرفیت جابه‌جایی ١٣ میلیون نفر مسافر را در سال دارد.

وی در خصوص قیمت شناور برخی قطارها نیز توضیح داد: تعیین قیمت بلیت‌ها نه در استان بلکه توسط راه‌آهن کشور انجام می‌شود اما شناور بودن بخشی از بهای بلیت به این دلیل است که شرکت‌های ریلی امکان ارائه تخفیف و رقابت با یکدیگر را داشته باشند.

سفر بیش از ١٨ میلیون مسافر در ۵ ماه به استان

رئیس کمیته خدمات حمل‌و‌نقل ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی نیز به ایرنا گفت: طی ۵ ماه امسال ١٨ میلیون و ٣٩۵ هزار و ١٩٢ مسافر به خراسان رضوی سفر کردند که مسافرت‌های ریلی نسبت به مدت مشابه پارسال ٩/١٨ درصد افزایش و مسافرت‌های هوایی نیز ۵/٩ درصد کاهش داشته است.

ابراهیم نصری افزود: در این مدت ٣ میلیون و ٣۴ هزار و ٩٧٠ نفر از طریق راه‌آهن به این استان سفر کردند که علت افزایش سفر از طریق این ناوگان را می‌توان توسعه زیرساخت‌های راه‌آهن استان، ایمنی و نگاه ویژه دولت به این بخش بیان کرد.

وی اضافه کرد: سهم ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شامل اتوبوس، قطار و هواپیما در انتقال زائر و مسافر به این استان ۵١ درصد است که از این میزان سهم ناوگان جاده‌ای ٢۴ درصد، ناوگان ریلی ١۶ درصد و ناوگان هوایی ١١ درصد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا