مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها با مراقبت کمتری رصد می‌شود/ لزوم فراهم کردن شرایط ورود استادان به مسائل مهم کشور


 مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها با مراقبت کمتری رصد می‌شود/ لزوم فراهم کردن شرایط ورود استادان به مسائل مهم کشور

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها از سوی نهادهای سیاست‌گذار علم، با مراقبت کمتری رصد می‌شود و از سیاست‌گذاران حوزه علم انتظار می‌رود که نگذارند سندهای منجربه دانشگاه تمدن‌ساز و مسئله‌یاب در حوزه اجرا دچار سکولارزدگی شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجتبی زارعی صبح امروز در مراسم معارفه رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گفت: وزیر علوم و همکاران ایشان به‌تازگی کتابی را منتشر کردند که ترجمه‌ای از مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها است و به سه سنت آلمانی، انگلیسی و آمریکایی در حوزه علم مربوط می‌شود. جالب است که این سه سنت پیش از این هم از سوی حکیم و معمار انقلاب به آن توجه شده بود. ما به دنبال دانشگاه اسلامی، مسئله‌ساز و رویکرد حل‌المسائلی هستیم.

وی تأکید کرد: مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها از سوی نهادهای سیاست‌گذار علم، با مراقبت کمتری رصد می‌شود و از سیاست‌گذاران حوزه علم نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و همچنین معاونت علمی و فناوری معاونت رئیس‌جمهور انتظار می‌رود که نگذارند سندهای منجر به دانشگاه تمدن‌ساز و مسئله‌یاب در حوزه اجرا دچار سکولار زدگی شوند.

رئیس سازمان بسیج اساتید در ادامه گفت:‌ آنچه بنده در یک برش در سند بنیادین و از حجت‌الاسلام محمدیان آموختم این بود که استاد حوزه علم و فناوری برای قرار دادن روی طاقچه‌ها نیست؛ بلکه در اجرا باید از وی استفاده شود. کسانی که می‌گفتند توجه اجتماعی دانشگاه یک رویکرد حکومتی است به آنها پیشنهاد می‌کنم تا این کتاب را که وزارت علوم به‌تازگی منتشر کرده، مطالعه کنند؛ چراکه این کتاب می‌گوید دانشگاه غیراجتماعی دانشگاهی نیست که بتواند کشور را از گردنه‌های خطرناک عبور دهد.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌های کشور باید در درون شهر و استان‌ها جهشی برای برداشتن بار مردم داشته باشند و باید این سؤال را پرسید که آیا برای حل مجموعه نظام مسائل و معضلات کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها فعالیت‌های قرارگاهی داشته‌اند؟

زارعی تصریح کرد:‌ فرزندان بسیجی در اجلاس هزار نفری اساتید بسیجی اعلام کردند بین مقاله و تمدن و کشور و دانشگاه از حیث زیست‌بوم نسبتی وجود ندارد و بارها به این قضیه تأکید شده است. اگر ما حریف نهاد بوروکراتیک علم نمی‌شویم و شورای عالی انقلاب فرهنگی این توان را ندارد که به سراغ عملی کردن اسناد بالادستی در زمینه علم و فناوری برود، از آنها می‌خواهیم که انحصار در دانشگاه را به نفع تمدن اسلامی و جهان اسلام بشکنند.

رئیس سازمان بسیج اساتید اظهار کرد: این موضوع جزء دغدغه‌های وزیر علوم نیز هست و ما باید دانشگاه مسئله‌یاب داشته باشیم و به استادانی که با این رویکرد فعالیت می‌کنند، مجال و فرصت دهیم و به این نوع از فعالیت‌ها مجوز داده شود تا این اساتید به داد تمدن و انقلاب اسلامی برسند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با دوستی که بین وزیر علوم و حجت‌الاسلام رستمی وجود دارد، انتظار داریم که دوران تکاملی را نسبت به دوره قبلی برای ارتباط حوزه و دانشگاه داشته باشیم.

انتهای پیام/4060

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش عالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید