خانه احزاب آذربایجان شرقی فعالیت خود را آغاز کرد


خانه احزاب آذربایجان شرقی فعالیت خود را آغاز کرد

تبریز - ایرنا - خانه احزاب آذربایجان شرقی با تصویب اساسنامه و انتخاب اعضای شورای اجرایی و بازرسان اصلی و علی البدل آغاز به کار کرد.

به گزارش یکشنبه ایرنا، اساسنامه خانه احزاب آذربایجان شرقی در مجمع عادی نوبت اول با حضور نمایندگان 34 حزب و تشکل سیاسی در 6 فصل ، 34 ماده و 31 تبصره به تصویب رسید.
در ادامه بر مبنای اساسنامه 11عضو شورای اجرایی، یک نفر بازرس اصلی و یک نفر بازرس علی البدل نخستین دوره فعالیت خانه احزاب استان آذربایجان شرقی از دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا به شرح زیر انتخاب شدند.
در این نشست 5 نفر نماینده احزاب و تشکل های اصلاح طلب از بین خود این تشکل ها متشکل از جعفر تقوی از حزب اتحاد و ملت، حسن پورعظیم(نیک) از مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی، اکرم خیرخواه از جمعیت زنان مسلمان نواندیش، حمیدرضا ایلخانی از حزب مردم سالاری و علی فرضعلیزاده از انجمن اسلامی معلمان انتخاب شدند.
انتخاب 5 نفر نماینده احزاب و تشکل های اصولگرا از بین خود این تشکل ها شامل اصغر نعلبندپور از جمعیت ره پویان انقلاب اسلامی، رحمان جهانی از جمعیت موتلفه اسلامی، محمد ساعی از جمعیت حامیان انقلاب اسلامی، جوادعباسعلیزاده از جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و علی واعظی از کانون تربیت اسلامی از دیگر بخش های این نشست بود.
در نشست آغاز به فعالیت خانه احزاب آذربایجان شرقی همچنین مهندس سعید پورشریفی از سازمان عدالت و آزادی با رای مشترک همه احزاب حاضر به عنوان نفر یازدهم انتخاب شد.
همچنین با رای مشترک همه احزاب و تشکل های سیاسی حاضر در این نشست، رضا عظیم آذری از حزب اسلامی کار به عنوان بازرس اصلی و یداله جعفری از جامعه اسلامی کارگران به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند.
بر این اساس خانه احزاب استان آذربایجان شرقی نهادی مدنی، غیردولتی دارای شخصت حقوقی مستقل، متشکل از نمایندگان احزاب و گروه های سیاسی پروانه دار بوده و با هدف تلاش در جهت ایجاد فضای سالم و قانونمند سیاسی و تعمیق بینش سیاسی، ارتقاء و گسترش فرهنگ حزبی و فعالیت گروهی در جامعه در راستای اجرای اصل 26 قانون اساسی فعالیت می کند.
اهتمام جهت تأمین امنیت فعالیت های سیاسی و نهادینه کردن آن در استان، تقویت روحیه تعاون و همکاری میان احزاب و گروه های سیاسی، اهتمام جهت تقویت بنیه مالی احزاب در چارچوب قوانین، دفاع از حقوق قانونی احزاب، حمایت علمی، آموزشی و اطلاع رسانی از احزاب، تلاش برای حاکمیت ضوابط قانونمند بر رقابت های سیاسی و پذیرش داوری بین احزاب و گروه های سیاسی از دیگر رئوس اساسنامه خانه احزاب آذربایجان شرقی است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست، فعالیت تشکل‌های سیاسی را بهترین روش برای تامین مشارکت مردم در اداره‌ جامعه دانست.
رحیم شهرتی‌فر گفت: تجربه‌‌ بشری ثابت کرده که مردم سالاری بهترین تجربه در رابطه با اداره امور جامعه بوده و بهترین روش تامین مشارکت مردم در اداره‌ جامعه، فعالیت تشکل‌های هم‌جهت در چارچوب‌های نظام‌مند و به صورت سازمان یافته و قانونی است.
وی با بیان این‌که حرکت نظام‌مند تشکل‌های سازمان یافته و قانونی می‌تواند مشارکت حقیقی و واقعی مردم در اداره‌ی امور جامعه را تامین کند، افزود: در کشور ما نیز فعالیت تشکل‌های سیاسی قالبی نبوده و موسمی است و این نقش گاهی در مدیریت کلان کشور کم‌رنگ و گاهی پررنگ بوده است.
شهرتی‌فر با اشاره به آمار تشکل‌های سیاسی در استان، خاطرنشان کرد: تاکنون سه تشکل استانی پروانه فعالیت گرفته‌اند که دو مورد آن فعال نبوده و یک تشکل باقی مانده نیز فعالیت چندانی ندارد.
وی به تعداد دفاتر استانی احزاب کشوری در استان نیز اشاره کرد و افزود: در آذربایجان شرقی ۶۰ نمایندگی دارای پروانه فعالیت وجود دارد که ۴۸ مورد آن کم و بیش فعال بوده اما ۱۲ تشکل سیاسی آن گونه که باید و شاید فعالیت ندارند.
وی در ادامه از وجود ۵۵ کانون صنفی غیرسیاسی در استان نیز خبر داد.
وی به موضوع 'تشکیل خانه احزاب' نیز اشاره کرد و افزود: از سال ۸۱ موضوع تشکیل خانه احزاب در استان مطرح شد و تحقق آن دچار تاخیری طولانی شد تا این ‌که در سال ۹۵ بار دیگر تشکیل این خانه و فرآیند تدوین اساسنامه شروع شد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: امروز گردهم آمده‌ایم تا شاهد تصویب اساسنامه 'خانه احزاب استان' و شروع به کار رسمی این نهاد سیاسی استانی باشیم.
وی تاکید کرد: سیاست اصولی که وزارت کشور آن را ابلاغ کرده و پیگیری می‌کند، 'منشور گفتگوی سیاسی بین احزاب سیاسی و بدنه مدیریتی استان‌ها و کلان کشوری' است که امیدواریم بعد از تشکیل رسمی خانه احزاب استان این موضوع محقق شود.
وی با تاکید بر ضرورت برقراری تعامل و گفت‌وگو بین تشکل‌های سیاسی، گفت: استانداری، به عنوان نماینده عالی دولت در استان از این تعامل استقبال کرده و انتقال گفت‌وگوها و نظرات مردم به نظام مدیریتی استان به توسعه همه جانبه استان کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به پیش‌رو بودن انتخابات در سال آینده و موسم فعالیت‌های سیاسی، تاکید کرد: بر این اساس می‌توان گفت که در زمان خوبی خانه احزاب استان فعالیت خود را شروع می‌کند.
شهرتی‌فر خانه احزاب استان را در راستای پیشبرد 'حفظ شان احزاب' و ' توسعه‌ی فضا برای فعالیت‌های سازمان یافته و قانونی' قدم موثری دانست.
وی تشریح کرد: اصلاح قانون انتخابات، تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی برای شوراهای اسلامی یا مجلس شورای اسلامی، سازمان یافته کردن فعالیت‌های سیاسی، معرفی نامزدهای صلاحیت‌دار، تعریف جرم سیاسی و ایجاد حداقلی از حاشیه امن برای احزاب و جلوگیری از برخورد عجولانه و سلبی با فعالان حزبی، تسریع در فرآیند صدور پروانه‌ فعالیت از جمله مواردی است که خانه احزاب می‌تواند مورد توجه قرار دهد.
وی در ادامه از نمایندگی‌ های استانی احزاب کشوری خواست برای تکمیل نواقص پرونده‌هایشان جهت صدور به موقع پروانه فعالیت اقدام کنند.
518



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا شانس استقلال برای قهرمانی بیشتر از پرسپولیس است؟