رزمایش قطع اینترنت لغو شد؛ ماجرا از چه قرار بود؟


رزمایش قطع اینترنت لغو شد؛ ماجرا از چه قرار بود؟

در روز گذشته خبر اجرای رزمایش قطع اینترنت در شبکه‌های اجتماعی سروصدای زیادی به پا کرد، اما اکنون شنیده می‌شود این رزمایش لغو شده است. در روز گذشته نامه‌ای از سوی دفتر حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در برخی از خبرگزاری‌ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن از شرکت شاپرک درخواست شده بود... نوشته رزمایش قطع اینترنت لغو شد؛ ماجرا از چه...

در روز گذشته خبر اجرای رزمایش قطع اینترنت در شبکه‌های اجتماعی سروصدای زیادی به پا کرد، اما اکنون شنیده می‌شود این رزمایش لغو شده است.

در روز گذشته نامه‌ای از سوی دفتر حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در برخی از خبرگزاری‌ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن از شرکت شاپرک درخواست شده بود تا بر اساس رزمایش قطع اینترنت و قطع خدمات پرداخت شتابی که در تاریخ 7 بهمن قرار است اجرا شود، مستندهای قانونی در خصوص ضرورت انتقال سرورها به داخل کشور و عدم ارائه سرویس به پذیرنده‌هایی که دارای سرویس خارجی هستند را به وزارت ارتباطات ارائه کند. به طور کلی بر خلاف دیدگاه عموم، بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این رزمایش به قطع اینترنت ارتباطی نداشته و فقط برای آزمایش میزان قدرت و توانایی‌های سامانه‌های بانکی در زمان تحریم اجرا خواهد شد.

در همین رابطه محمدجعفر نعناکار، مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص نامه منتشر شده در صفحه شخصی خود نوشت:

درباره نامه‌ای که به یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت مبنی بر عدم ارائه خدمت به سرورهای مستقر در خارج از کشور ارسال شده بود، این موضوع را با دستور امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات پیگیری کردم. با توجه به اینکه مستندی مبنی بر انتقال اجباری سرورها پیدا نشد، موضوع انتقال اجباری سرورها لغو شد. در واقع سازمان پدافند غیرعامل از شاپرک درخواست کرده بود تا شرکت‌های پرداختی که سرورهای خارج از کشور دارند، سرورهای خود را به داخل کشور بیاورند که این درخواست فقط یک توصیه بوده و به منظور دستور اجباری نخواهد بود.

رزمایش قطع اینترنت لغو شد؛ ماجرا از چه قرار بود؟

نامه اجرای رزمایش قطع اینترنت

متن نامه‌ای که از سوی معاونت توسعه کسب و کار به یک شرکت پرداخت اینترنتی ارسال شده بود به شرح زیر است:

پیرو اطلاعیه صادره از شاپرک و بر اساس اعلام سازمان پدافند غیرعامل کشور برای رزمایش قطع اینترنت به‌اطلاع می‌رساند تمام سرویس‌های مبتنی بر کارت در تاریخ 7 بهمن 1397 از ساعت 10 تا 12 به مدت دو ساعت قطع خواهد بود. در این فرآیند تمام پذیرندگان دارای سرور خارج از کشور، از دسترس خارج خواهند شد. بدیهی است پس از پایان رزمایش تمامی سرویس‌ها به حالت عادی خود باز خواهند گشت. در آینده نزدیک این رزمایش به‌تناوب تکرار شده و در نهایت تمامی پذیرندگانی که دارای سرویس خارج از کشور هستند از سرویس پرداخت خارج خواهند شد. لذا پیشنهاد شده است نسبت به انتقال سرور خود به داخل کشور اقدام کنند.

واکنش وزیر ارتباطات

پس از منتشر شدن نامه اجرای رزمایش قطع اینترنت، محمد جواد آذری جهرمی در واکنش به این موضوع در صفحه شخصی خود نوشت:

تصور کنید یک روز صبح متوجه شوید که تمام سامانه‌های بانکی بانک شما تا اطلاع بعدی از دسترس خارج شده است. چه حس و عکس‌العملی خواهید داشت؟ چه کسانی را مسئول می‌دانید؟ زیرساخت بانکداری الکترونیکی از زیرساخت‌های حیاتی کشور محسوب می‌شود، باید در برابر تهدیدها از جمله تحریم، مقاوم باشد. آزمایش امروز پدافند غیرعامل بر روی شرکت سداد با هدف سنجش تاب‌آوری آن انجام خواهد شد و به قطع اینترنت کشور ارتباطی نخواهد داشت.

آذری جهرمی پس از واکنش‌هایی که در صفحه‌های مجازی به این رزمایش به وجود آمده بود در صفحه شخصی خود نوشت استفاده از عبارت رزمایش قطع اینترنت یکی از فجیع‌ترین عبارت‌هایی بود که برای ضایع کردن یک موضوع بسیار مهم مثل بررسی تاب‌آوری زیرساخت‌های حیاتی کشور، استفاده شده است. اینگونه ناشی‌گری می‌کنیم و بعد فضای مجازی را مقصر می‌دانیم. باید قبول کنیم که در شناخت رسانه ضعف داریم.

رزمایش قطع اینترنت لغو شد؛ ماجرا از چه قرار بود؟

رزمایش قطع اینترنت لغو شد

در ادامه نیز وزیر ارتباطات در صفحه شخصی خود از لغو رزمایش قطع اینترنت خبر داد و نوشت:

امروز در حاشیه دولت، همه از رزمایش پرسیدند. دیشب گزارش کردم که برای بررسی تاب‌آوری زیرساخت در برابر تحریم‌ها روش‌های دیگری به جز قطع اینترنت شرکت سداد نیز وجود دارد. گزارشی دریافت کردم که این برنامه لغو شده است. ضمنا سداد صلاحیت الزام شرکت‌ها به انتقال سرورها به داخل کشور را ندارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واژه شناسی و فرهنگ نگاری در زبان فارسی