مشخصات فنی کنسول پلی استیشن 5 لو رفت!


رسانه کلیک – یکی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر به نام «کوماچی» اخیرا مشخصات فنی کنسول پلی استیشن 5 را فاش کرده که بر اساس آن، ظاهرا سونی از پردازنده مرکزی شرکت AMD با معماری Zen در این دستگاه استفاده کرده است. اگرچه زمان زیادی به پایان چرخه عمر کنسول‌های نسل هشتم باقی نمانده و […] نوشته مشخصات فنی کنسول پلی استیشن 5 لو رفت! اولین بار در رسانه...

رسانه کلیک – یکی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر به نام «کوماچی» اخیرا مشخصات فنی کنسول پلی استیشن 5 را فاش کرده که بر اساس آن، ظاهرا سونی از پردازنده مرکزی شرکت AMD با معماری Zen در این دستگاه استفاده کرده است.

اگرچه زمان زیادی به پایان چرخه عمر کنسول‌های نسل هشتم باقی نمانده و عرضه مدل‌های نسل نهم دو دستگاه ایکس‌باکس و پلی‌استیشن طی سال‌های آینده موضوع کاملا بدیهی است، اما تا به امروز دو شرکت مایکروسافت و سونی هیچ اطلاعاتی از این کنسول‌های جدید ارائه نکرده‌اند و هنوز جزئیات رسمی‌ در خصوص مشخصات فنی آن‌ها در دسترس نیست.

در طرف دیگر، روزانه گزارش‌های مختلفی درباره کنسول ایکس‌باکس جدید و پلی‌استیشن 5 به گوش می‌رسد که با توجه به حجم زیاد آن‌ها و وجود ضد و نقیض‌های فراوان، عملا نمی‌توان به این شایعه‌ها اعتماد کرد. با این حال، چند وقتی است که بسیاری از تحلیل‌گران بر این باور هستند که شرکت ژاپنی سونی در پردازنده مرکزی کنسول پلی‌استیشن 5 از پردازنده‌های شرکت AMD با معماری Zen استفاده می‌کند.

در همین رابطه، یکی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر به نام «کوماچی» (Komachi) به‌تازگی گزارش جدیدی در زمینه مشخصات فنی کنسول پلی استیشن 5 منتشر کرده که البته صحت این خبر همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به گفته این فرد، کنسول نسل بعدی پلی‌استیشن تحت کد رمزی 2G16002CE8JA2_32/10/10_13E9 شناخته شده و به مدل جدید پردازنده مرکزی شرکت AMD از نوع Zen مجهز است.

در ادامه، کوماچی مدعی است که شرکت سونی بار دیگر این پردازنده را به صورت Soc (سیستم‌ سوار بر چیپست) طراحی می‌کند. به علاوه، این کاربر توییتر جدا از اینکه نوع معماری پردازنده مرکزی کنسول پلی‌استیشن 5 را مشخص کرده، سرعت کلاک و یا فرکانس آن را نیز برابر با 3.2 گیگاهرتز در حالت بوست (Boost) اعلام کرده است.

در مقام مقایسه، بد نیست بدانید که کد رمزی کنسول پلی‌استیشن 5 شباهت زیادی با کد رمزی کنسول پلی‌استیشن 4 دارد. کوماچی اطلاعات دیگری نیز مشخصات فنی کنسول پلی استیشن 5 فاش کرده که این اطلاعات به شرح زیر است:

2G16002CE8JA2_32/10/10_13E9 Decode (آپدیت)
2 = ES1
1600 = Sony Custom SoC (PS5?)
2C = TDP
E = Package
8 = 8C
J = Cache Size
A2 = A2 Stepping (?)
32 = 3.2Ghz (Boost)
10 = 1.0Ghz (Base)
10 = iGPU Clock? (1Ghz?)
13E9 = PCI-ID : Navi 10LITE (GFX1000/1001).

مشخصات فنی کنسول پلی استیشن 5 لو رفت!

فارغ از موضوع نوع معماری پردازنده، کوماچی ادعا می‌کند که پردازنده مرکزی کنسول پلی‌استیشن 5 یک پردازنده هشت هسته‌ای است. همچنین، این دستگاه در پردازنده گرافیکی خود از پردازنده سفارشی شرکت AMD با معماری Navi بهره می‌برد! ادعایی که با گزارش‌ها و شایعه‌های قبلی مطابقت دارد.

بر این اساس، در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از مشخصات فنی کنسول پلی استیشن 5 را مشاهده کنید.

پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای با سرعت کلاک 3.2 گیگاهرتز معماری Zen پردازنده گرافیکی Navi 10Lite

جالب اینجا است که چندی پیش شرکت بزرگ AMD از نسل جدید پردازنده‌های مرکزی خود با معماری Zen 2 معرفی کرد. هرچند، این پردازنده هنوز برای پلتفرم رایانه شخصی روانه بازار نشده و تاریخ دقیق و حتی تقریبی برای عرضه ندارد. با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد که آغاز فرآیند ساخت و توسعه کنسول PS5 به پیش از تولید و معرفی پردازنده Zen 2 بازمی‌گردد و مهندسان شرکت سونی در نهایت به استفاده از پردازنده مرکزی با معماری Zen در کنسول نسل بعدی خود به جمع بندی رسیده‌اند.

لازم به ذکر است که تا به امروز چندین منبع مختلف و معتبر از جمله SemiAccurate و «فوربز» (Forbes) به استفاده از پردازنده مرکزی Zen در کنسول پلی‌استیشن 5 اشاره کرده‌اند. بدین ترتیب، منابع مذکور به نوعی ادعای کوماچی را تایید می‌کنند. در هر صورت، از آنجا که شرکت سونی هیچ واکنشی نسبت به این گزارش نشان نداده است، این خبر تا اطلاع ثانوی و تا زمان تایید و یا تکذیب سازندگان در حد یک شایعه باقی می‌ماند.

فراموش نکنید که هنوز زمان معرفی و عرضه کنسول‌های نسل نهم ایکس‌باکس جدید و پلی‌استیشن 5 مشخص نشده است. هرچند، برخی از تحلیل‌گران نظیر آقای مت پیسکاتلا (Mat Piscatella)، تحلیل‌گر ارشد موسسه آماری NPD، پیش بینی می‌کنند که این دو دستگاه در اواخر سال جاری میلادی (2019) معرفی شده و در سال میلادی 2020 به صورت رسمی به بازار عرضه خواهند شد.

حال، دیدگاه شما در رابطه با ادعای این کاربر و مشخصات فنی کنسول پلی استیشن 5 چیست؟ با وجود اینکه چندین گزارش مختلف استفاده از پردازنده مرکزی شرکت AMD با معماری Zen در این کنسول را تایید می‌کنند، به نظر شما آیا این خبرها صحت دارند؟ دیدگاه‌ها و نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه کلیک در میان بگذارید.

Source: SegmentNext

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیری/همه از خنده رفتند روی هوا + فیلم