انواع صنایع دستی


ایران کشوری است مملو از صنایع دستی .انسان از زمانی که دانه ای در زمین کاشت برای نگهداری و طبخ این دانه ظرفی ساخت از آن موقع صنایع دستی آغاز شد . به تدریج با بکار گیری ذوق و سلیقه ای بی شمار در ساخت انواع ظروف و زیرانداز و لباس آن را تبدیل به […] نوشته انواع صنایع دستی اولین بار در جاهای دیدنی ایران. پدیدار شد.

ایران کشوری است مملو از صنایع دستی .انسان از زمانی که دانه ای در زمین کاشت برای نگهداری و طبخ این دانه ظرفی ساخت از آن موقع صنایع دستی آغاز شد . به تدریج با بکار گیری ذوق و سلیقه ای بی شمار در ساخت انواع ظروف و زیرانداز و لباس آن را تبدیل به هنری ماندگار کرد . در این مقاله و مقاله های بعدی می خواهیم بیشتر با انواع صنایع دستی به خصوص صنایع دستی ایران آشنا شویم .

به طور کلی صنایع دستی به چهار دسته صنایع سنگین ، سبک ، کوچک و دستی تقسیم می شود که هر یک دارای خصوصیات ویژه ای است که در زیر بدان پرداخته می شود.
۱٫ صنایع سنگین : صنایع سنگین زمینه ساز توسعه اقتصادی یک کشور است و از آن با عنوان صنایع مادر یا صنایع کلیدی نیز یاد میشود. این نوع صنایع نیازمند سرمایه گذاری های کلان ، ماشین آلات و تجهیزات عمده و نیروی انسانی با مهارت های فنی و تخصصی بالاست. مانند صنایع نفت ، پتروشیمی ، ذوب آهن و نظایر آن ( خوش فر،۱۳۷۹)
۲٫ صنایع سبک : صنایع سبک در مقایسه با صنایع سنگین نیازمند تجهیزات و سرمایه کمتر و نیز نیروی انسانی با تخصص پایین تر است. این نوع صنایع حد فاصل صنایع سنگین و کوچک قرار دارند و لازمه بهره گیری از آن ها ، استفاده از ماشین آلات خودکار و نیمه خودکار است. مانند صنایع نساجی ،چرم ، پوست ، صنایع غذایی ، وسایل الکتریکی و نظایر آن.
۳٫ صنایع کوچک :صنایع کوچک بیشتر حالت کارگاهی دارد تا کارخانه ای و علاوه برقابلیت استقرار در شهرها، قابلیت استقرار در روستاها را نیز داراست. در مقایسه با صنایع سبک ، نیروی انسانی و تجهیزات و وسایل کمتری نیاز دارد و محتاج سرمایه گذاری های زیاد نیست.در این رشته از صنعت ، بخشی از کار تولید توسط ماشین و قسمتی دیگر توسط نیروی بدنی کارگران انجام می شود. نظیر صنایع بلوک زنی ، تراشکاری ، پلاستیک سازی ، عینک سازی و مانند آن.
۴٫ صنایع دستی : از نظر لغوی اصطلاح صنایع دستی دارای مفهوم واحدی نیست و تاکنون تعاریف متعددی از آن ارائه شده است. دائرۀ المعارف بریتانیا صنایع دستی را جزء صنایعی می داند که مهارت، ذوق و اندیشه انسان در تولید آن نقش اساسی دارد. در گزارش مدیریت طرح و برنامه سازمان صنایع دستی ایران نیز صنایع دستی چنین تعریف شده است: “صنایع دستی به آن رشته از صنایع اطلاق می شود که تمام یا قسمتی از مراحل ساخت فرآورده های آن با دست انجام شده و در چهارچوب فرهنگ و بینش های فلسفی و ذوق و هنر انسان های هر منطقه، با توجه به میراث قوی آنان ساخته می شود”. اما در تازه ترین و بهترین تعریف از صنایع دستی چنین آمده است: “صنایع دستی به بخشی از هنر- صنعت گفته می شود که با بهره گیری از مواد اولیه بومی و انجام کار اساسی به کمک دست و افزار دستی محصولاتی ساخته می شود که در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر سازنده به نحوی تجلی یافته و همین عامل تمایز آن از صنایع ماشینی است ؛ مانند منبت کاری ، قالی بافی ، زری بافی و نظایر آن (همان) “.

انواع صنایع دستی
انواع صنایع دستی
انواع صنایع دستی
انواع صنایع دستی

برگرفته از کتاب صنایع دستی و گردشگری خانم شادی فروغی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟