آنچه باید کارفرما بداند!/ چگونه رضایت شغلی را بالا ببریم؟


آنچه باید کارفرما بداند!/ چگونه رضایت شغلی را بالا ببریم؟

این روزها زمانی که وارد ارگانهای دولتی یا شرکت های خصوصی می شویم بنا به دلایل متعددی کارکنانی را می‌بینیم که خموده، ناراحت یا به اصطلاح پژمرده هستند زمانیکه دلیل را جویا شویم از مشکلات مالی، نبود امنیت شغلی و... مینالند. اما این شرایط پیش زمینه چه بیماری هایی است که از آن غافلیم؟!

به گزارش فانوس، فشار روانی در محیط کار عارضه ای است که سلامت جسمی و فکری را به خطر می اندازد. فشار عصبی روانی زمانی به وجود می آید که بدن بیش از حد از توانایی هایش استفاده کند. براساس تعریف موسسه ملی بهداشت حرفه ای و ایمنی، فشار روانی شغلی وقتی رخ میدهد که بین نیازهای شغلی با توانایی و قابلیت ها و خواسته های فرد هماهنگی وجود نداشته باشد.

آنچه باید کارفرما بداند!/ چگونه رضایت شغلی را بالا ببریم؟

در واقع فشار روانی شغلی پاسخی سازش پذیر به موقعیت بیرونی است که به ناهنجاری جسمی، روانی با رفتاری اعضای سازمان ها منجر میشود. فشار روانی شغلی در محیط کار عامل اصلی بروز استرس و اضطراب به طور مسقیم است که با بیماری هایی از قبیل بیماری قلبی – عروقی، سرطان، بیماری کبد و برونشیت میشود که تنها بیماری های جسمی است. استرس همچنین در ایجاد افسردگی و اضطراب نقش دارد. از بعد رفتاری نیز میتوان به عملکرد ضعیف، ترک شغل و فرسودگی شغلی اشاره کرد.

آنچه باید کارفرما بداند!/ چگونه رضایت شغلی را بالا ببریم؟

اما برای جلوگیری از این اتفاقات باید چکار کنیم؟ الگوهایی برای سلامت روان وجود دارد که میتوانند به افراد کمک کنند:

1) احساس شادابی و نشاط ،یکی از معیارهای سلامت روان داشتن احساس و روحیه با نشاط در محیط کار می باشد و این منجر به رضایت کلی از زندگی و کار می گردد. چنانچه احساس و روحیه فرد دچار ملالت و غمگینی شود سبب دلزدگی در محیط کار و سرانجام اختلالاتی مثل افسردگی، اضطراب و... می شود.

2) پذیرش خود و داشتن خود پنداره مثبت نسبت به خود و احساس اینکه میتوانم فردی موثر و کارآمدی باشم نقش بسزایی در سلامت روان دارد.

3) علاوه بر اینکه فرد خود را می پذیرد، اگر این موضوع را هم بپذیرد که دیگران هم علیرغم داشتن ویژگیها و خصوصیات متفاوت قابل احترام اند و می توانند افرادی مفید و موثری باشند، در سلامت روان خود فرد هم این مسئله نقش بسزایی دارد.

4) رشد شخصی یکی از شاخص های مهم در ارتقا سلامت روان افراد است یعنی نشان دادن بینش و بصیرت در مورد پتانسیل های شخصی و باز بودن نسبت به تجرب ههای نو و چالش برانگیز از نشانه های رشد شخصی است.

5) عامل دیگری که در سلامت روان کارکنان موثر هست این است که افراد در زندگی و محیط کار دارای قصد و معنی هستند و در راستای رسیدن به اهداف ،ارزشها و یافتن یک معنی در زندگی تلاش می نماید و در این راستا از خود پشتکار و کوشش نشان می دهند.

6) تسلط داشتن بر مهار تهای مرتبط با کار خود یک عامل دیگری است که در رسیدن و ارتقاء سلامت روان مؤثر است یعنی که افرادی که در انجام یک کار و فعالیت مسلط و توانمند هستند کمتر دچار استرس و ابتلا به اضطراب میشوند و فرسودگی شغلی در این افراد کمتر خواهد بود.

7) علاقمندی به جامعه و زندگی اجتماعی، احساس اینکه جامعه و فرهنگ هوشمندانه طراحی شده و تا حدی قابل پیش بینی، منطقی و معنی دارند در سلامت روان و داشتن کارکرد مناسب نقش دارد.

8) داشتن مهارت های بین فردی مناسب و موثر مثل صمیمیت، همدلی ،گوش دادن، قضاوت نکردن و..... از عوامل تقویت مهار تهای اجتماعی است و نهایتاً به افزایش سطح سلامت کارکنان در محیط کار کمک می کند.

9) دارا بودن احساس تعلق به جامعه و محیط کار نقش موثری در ارتقاء سلامت روان فرد دارد و منجر به اخذ حمایت، راحتی و آسایش از افراد مرتبط با فرد میشود.

10) داشتن روحیه گذشت و عفو کردن نیز یکی از موضوعاتی است که در رسیدن به شاخص های سلامت روان موثر است.

آنچه باید کارفرما بداند!/ چگونه رضایت شغلی را بالا ببریم؟

چند توصیه جهت بهبود سلامت روان در محیط کار

1) با عشق کارتان را انجام دهید
اولین موفقیت در کار این است که افراد به کاری که انجام میدهند عشق بورزند به این معنا که کاری را که دوست انتخاب کنند نه از روی اجبار و مشکلات مالی چرا که این خود زمینه ای برای بروز فرسودگی در فرد میشود.

2) آنچه کسب میکنید، مهم است
دریافت مالی مهم نیست هرچند که این نکته بی اهمیت نیست اما آنچه از انجام کاری در روان شما اثر می گذارد بسیار مهم است.

3) دریافتیتان مهم است
بخش مهمی از رضایت شغلی به بحث میزان دریافتی باز می گردد. به این معنی که شما در قبال ساعت ها و میزان کاری که انجام م یدهید باید مبلغ منصفان های دریافت کنید.

4) رفتار کارفرما چطور است؟
رابطه رئیس و مرئوس بسیار مهم است چرا که اعمال قدرت، ظلم، تحکم، توهین یا به عکس کمک و همراهی با کارمند میشود، بسیار مهم است.

5) احساس ارزشمند بودن مهم است
اگر حس م یکنید فرد ارزشمندی نیستید و کاری که انجام م یدهید، با حضور یا بدون حضور شما انجام م یشود، حتما بررسی مجددی روی جایگاه شغل یتان داشته باشید.

6) چقدر پیشرفت داشته اید؟
تمسان هرکاری میکند در گوشه ای از ذهن خود به فکر پیشرفت و ارتقا رتبه است. اگر پیشرفت و ارتقائی صورت نگیرد در نهایت موجب خمودی و به علاقگی در کار میشود.

7) تعادل فراموش نشود
چقدر به کاری که انجام می دهید ایمان دارید؟ از ترس کار فرما کار میکنید یا نه واقعا کارتان را دوست دارید؟ اینها سوالاتی است که باید از خود بپرسید چرا که در صورتی که بیش از حد به کارتان توجه کنید و این اقدام در صورتی باشد که کار برای شما تفریح محسوب نشود بعد از مدتی از کار دلزده شده و آنرا رها کرده یا بازده کاری شما کاهش میابد.

آنچه باید کارفرما بداند!/ چگونه رضایت شغلی را بالا ببریم؟

تمامی مطالب فوق راهکارهایی برای ارتقاء سلامت روانی در افراد است چرا که در جوامع امروزی بعد روانی از اهمیت بالایی برخوردار است به خصوص در محیط کار که افراد بیش از 8 ساعت در آن قرار دارند پس با اجرای این نکات میتوانیم از سلامت روانی بالایی برخوردار باشیم و از کارمان لذت ببریم.

نویسنده: علیرضا آزادی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چراغ سبز قایدی برای بازگشت به استقلال