غزه؛ پایگاه انتفاضه مردمی در فلسطین


غزه؛ پایگاه انتفاضه مردمی در فلسطین

خبرگزاری آریا - پارس‌تودی- 29دی در تقویم ایران، به واسطه مقاومت و پیروزی دلیرانه مردم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی، روز غزه نماد مقاومت فلسطین نامگذاری شده است تا نماد پاسداشت مقاومت ملتی باشد که همچون کوهی استوار در برابر طمع دشمنان خارجی ایستادگی کردند.

غزه؛ پایگاه انتفاضه مردمی در فلسطین
خبرگزاری آریا - پارس‌تودی- 29دی در تقویم ایران، به واسطه مقاومت و پیروزی دلیرانه مردم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی، "روز غزه نماد مقاومت فلسطین" نامگذاری شده است تا نماد پاسداشت مقاومت ملتی باشد که همچون کوهی استوار در برابر طمع دشمنان خارجی ایستادگی کردند.
29 دی در تقویم ایران روز غزه نام گرفت تا حمایت دیرینه و گسترده مردم ایران از ملت مظلوم فلسطین، برای همیشه در تاریخ ثبت شود.
پایداری مثال‌زدنی فلسطینیان در برابر تجاوزگری 22روزه رژیم اشغالگر صهیونیستی به باریکه غزه در سال 2008 نقطه تحولی مهم در تاریخ ملت فلسطین محسوب می‌شود. روز 19 ژانویه 2019 مصادف با سالگرد پایان جنگ 22 روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه است، جنگی که به شکست مفتضحانه این رژیم انجامید. جنگی که رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه از 27 دسامبر 2008 آغاز کرده بود در ژانویه 2009 پایان یافت.
جنگ 22 روزه نقطه عطفی در تاریخ تحولات فلسطین بود که سبب شد که هیمنه شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی شکسته شود و مقدمه‌ای برای شکست‌های بعدی این رژیم در جنگ‌های 8 روزه در سال 2012 و پنجاه روزه در سال 2014 و جنگ دو روزه درسال 2018 علیه غزه شود. رژیم صهیونیستی به‌رغم تمام فجایع هولناکی که علیه فلسطینیان در جنگ 22 روزه مرتکب شد نتوانست به اهداف خود که اشغال مجدد این منطقه و منصرف کردن فلسطینیان از ادامه مقاومت ضد صهیونیستی بود، دست یابد.
عقب‌نشینی اسرائیل
در این جنگ نابرابر مردم غزه 22 روز انواع جنایات‏ رژیم صهیونیستی در زمین، هوا و دریا را تحمل کردند و در نهایت توانستند با مقاومت و حتی زدن ضربات جدی به ارتش صهیونیستی، این رژیم توسعه‌طلب را وادار به عقب‏نشینی کنند. در پایان این جنگ مراجع بین‌‏المللی، رژیم صهیونیستی را به دلیل ارتکاب جنایات بین ‏المللی گسترده، همچون جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت محکوم کردند. از جمله جنایات رژیم صهیونیستی در این جنگ، می‌‏توان به حمله به منازل مسکونی، مدارس، تجمعات انسانی، زدن زیربناهای اقتصادی غزه و حتی استفاده از تسلیحات ممنوعه چون بمب‌‏های خوشه‌‏ای اشاره کرد که متاسفانه هنوز عاملان آنها به دست عدالت گرفتار نشده‌‏اند.
به هر حال، هدف از نام‏گذاری 29 دی با عنوان "روز غزه"، در گام اول پاسداشت مقاومت دلیرانه و درعین حال مظلومانه مردم فلسطین و در گام دوم سعی در جلوگیری از فراموش کردن جنایات رژیم صهیونیستی درجهان و تلاش برای اجرای عدالت است. بر این اساس، روز غزه همچون روز قدس فرصتی ایجاد کرده تا فریاد مظلومیت مردم فلسطین به گوش جهانیان برسد و بدین‌ترتیب فضای بین‌المللی و افکارعمومی جهان را از آنچه در غزه می‏‌گذرد، آگاه سازد.
نگاهی گذارا به روندهای موجود در سطح جهان، نشانگر این موضوع است که تا حدی زیادی این اتفاق افتاده و مقاومت مردم فلسطین و حمایت ملت‌های آزاده جهان به‌ویژه ملت ایران از مردم فلسطین، جهانیان را نسبت به جنایت رژیم صهیونیستی در مقاومت 22 روزه آگاه‌‌تر ساخته است. طی چند سال گذشته، تحت فشار افکار عمومی، روند به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی سرعت گرفته است. همچنین در سال 2012 مجمع عمومی سازمان ملل با رای قاطع 193 عضو خود به ارتقاء جایگاه فلسطین به عنوان یک ناظر غیرعضو رای داد.
پیروزی فلسطین در نبرد دیپلماتیک
در کنار این مباحث می‏‌توان به موفقیت‌ های فلسطینیان در عرصه دیپلماتیک و به خصوص عضویت در بسیاری از سازمان‌‏های بین‌‌المللی و به دنبال آن وحشت صهیونیست‌ها از مقبولیت و مشروعیت گسترده و روبه افزایش فلسطین در عرصه‌جهانی اشاره کرد. در این راستا، فلسطین حتی به عضویت دیوان بین‌‏المللی کیفری درآمده است و از مقامات آن رسماً درخواست کرده که به جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ 22 روزه رسیدگی کند. به دنبال این درخواست، دیوان بین‌‏المللی کیفری اعلام کرد قصد دارد درباره جنایات صورت گرفته در فلسطین تحقیق کند.
بلافاصله پس از اعلان این خبر مقامات ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی نگرانی شدید خود را از پیامدهای چنین تصمیمی نشان دادند. نگرانی مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی ناشی از آن است که تحقیقات دیوان باعث آشکار شدن عمق جنایت و در نهایت محاکمه سربازان، افسران و حتی مقامات رژیم صهیونیستی و حتی حامیان آن گردد.
شکست رژیم صهیونیستی در برابر مردم بی‌دفاع فلسطین در جریان جنگ 22 روزه ضربه حیثیتی برای این رژیم بود و مقامات این رژیم را تا مدت‌ها در بهت و سردرگمی و نزاع‌های سیاسی داخلی به دلیل شکست خفت‌بارشان فروبرد.
غزه؛ پایگاه انتفاضه فلسطینیان
غزه به عنوان زادگاه و پایگاه انتفاضه فلسطینیان همواره با دست خالی اما مقاوم و با استقامت توانسته است ماشین جنگی اسرائیل را متوقف و مقامات این رژیم را به عجز و استیصال وادارد؛ بطوریکه غزه به کابوسی برای مقامات رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. انتفاضه از غزه آغاز شد و در سراسر اراضی اشغالی فلسطین جریان یافت. در این زمینه، اسحاق رابین، نخست وزیر معدوم اسرائیل که از آغاز انتفاضه نخست مردم فلسطین در سال 1987 وزیر جنگ اسرائیل و طراح شکستن استخوان‌های دست و جمجه فلسطینی‌ها بود درخصوص غزه و ایستادگی‌اش گفته بود "ای کاش شبی می‌خوابید و وقتی از خواب بیدار می‌شد، غزه به زیر آب رفته باشد."
غزه را مسئولان رژیم صهیونیستی بمب ساعتی می‌خواندند که امان از سربازان اسرائیلی گرفته است. مردم فلسطین ازجمله ساکنان غزه با مبارزه و مقاومت خود حامل این پیام به اشغالگران بوده‌اند که می‌باید از غزه و دیگراراضی فلسطینی خارج شوند. پس از آن نیز در انتخابات ژانویه سال 2006 فلسطین، غزه همچون دیگر اراضی اشغالی یعنی قدس و کرانه باختری به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) رای داد تا به عنوان نماد مقاومت پس از آزمون بی‌نتیجه مذاکرات صلح حقوق غصب شده آنان را از اشغالگران برگرداند.
گزارش: راهپیمایی حق بازگشت؛ انتفاضه بزرگ سنگ
درچنین فضایی و در شرایطی که حدود سه دهه از انتفاضه اول (مبارزه با سنگ) مردم فلسطین می‌گذرد، این فرآیند مقاومتی مردم فلسطین بیش از پیش مظلومیت و در عین حال اقتدار آنها را که با دستان خالی به مصاف با رژیم اشغالگر قدس رفته‌اند، به نمایش گذاشته است. پیروزی‌های مقاومت فلسطین جای تردیدی را برای ملت‌های منطقه باقی نگذاشته است که مسیر کلی تحولات خاورمیانه بر مبنای مقاومت است.
در واقع، پیروزی‌های مقتدرانه مقاومت مردم منطقه عملا" سبب شده است که سیر تحولات منطقه خاورمیانه نه براساس منافع بیگانگان و ایادی‌شان، بلکه براساس منافع ملت‌های منطقه رقم خورد. این مسائل واقعیتی است که شخصیت‌های سیاسی در فلسطین و منطقه و نیز محافل مطبوعاتی و رسانه‌ای به آن تاکید داشته‌اند.
در این زمینه؛ ابو مجاهد، از مسئولان کمیته‌های مقاومت فلسطین گفت ادعای شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی و ارتش آن در برابر مقاومت فلسطین فرو ریخته است. ابوعبیده از مسئولان گردانهای عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت فلسطین (حماس) نیز تاکید کرد که پیروزی غزه نقطه تحولی برای رسیدن به پیروزی نهایی است. کمال خطیب از مسئولان جنبش اسلامی در اراضی اشغالی فلسطینی نیز پیروزی مقاومت بر رژیم صهیونیستی در غزه را باعث ایجاد تغییر در سرنوشت ملت فلسطین و امت عربی و اسلامی ارزیابی کرد.
پیروزی مقاومت با تاسی از انقلاب‌اسلامی
پیروزی مقاومت که تاثیر منفی در روحیه صهیونیست‌ها داشت در روحیه و آینده امت عربی و اسلامی نتیجه مثبت داشت. از اینرو پیروزی‌های مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی که به تاسی از مولفه‌های انقلاب اسلامی ایران صورت گرفت، خود الهام‌بخش آغاز دور جدیدی از قیام‌های مردمی در منطقه در برابر رژیم‌های دیکتاتوری در سال 2011 گردید. امروز واقعیتی به نام بیداری اسلامی از دل مقاومت و پایداری ملت فلسطین بیرون آمده و مساله فلسطین وارد معادله جدیدی شده است.
به هرحال، پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ 22 روزه دستاوردهای گسترده‌ای داشت و این پیروزی مقدمه‌ای برای پیروزی‌های بیشتر مردم فلسطین گردید و این موضع را نهادینه کرد که تنها آرمان فلسطین، مقاومت است. درچنین شرایطی وظیفه کشورهای اسلامی، نخبگان جهان اسلام و سازمان‌‏های مردم‏ نهاد و همچنین هر فرد آزاده و انسان‌دوستی است که از مقاومت مظلومانه مردم فلسطین تا پیروزی نهایی دفاع کنند و مظلومیت آنها و جنایات رژیم صهیونیستی را به گوش جهانیان برساند.
همچنین وظیفه همگان است که ازمقاومت مردم فلسطین در برابر سیاست محاصره همه‏ جانبه، که کمتر از جنگ 22 روزه و جنایت‏‌آمیز نیست، حمایت کنند. رژیم صهیونیستی پس از شکست در جنگ 22 روزه، سیاست محاصره دریایی، هوایی و زمینی غزه را تشدید کرده است و قصد دارد تا آنچه را با جنگ به دست نیاورده با محاصره به دست آورد.
این در شرایطی است که محاصره غزه برخلاف تمامی اصول و موازین حقوق بشری و حقوق بشردوستانه بین‏‌المللی و منشور ملل متحد است. جنایت رژیم صهیونیستی درمحاصره غزه آنگونه که باید مورد توجه رسانه‌‏های جهان و کشورهای جهان قرار نگرفته و حتی برخی چون مصر در اجرای آن به رژیم صهیونیستی کمک می‌‏کنند. انتظار می‌‏رود کشورهای اسلامی و رسانه‌های جهان و به خصوص سازمان‌‏های مردم‌نهاد، با ایجاد موجی در سطح جهان چنان رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهند که مجبور شود به محاصره غزه پایان دهد.
بی‌تردید اختصاص روزی به نام غزه حرکت ابتکاری دیگری از سوی ایران در حمایت از مبارزات مردم فلسطین محسوب می‌شود که فرصت مناسبی را برای جامعه جهانی جهت اتخاذ اقدامات هماهنگ و موثر در حمایت از مردم فلسطین به‌ویژه ساکنان جنگ‌زده و تحت محاصره غزه فراهم کرده است.
نویسنده: بیژن نجفی
کلیدواژه اسرائیل غزه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید