کودکان ایلامی بیشتر از متوسط کشور قربانی حوادث می شوند


کودکان ایلامی  بیشتر از متوسط کشور قربانی حوادث می شوند

ایلام- ایرنا - معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام گفت: آمار مرگ و میر کودکان زیر پنج سال حدود هشت دهم درصد بیشتر از متوسط کشوری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد نوذری در نشست شورای راهبردی جمعیت استان ایلام اظهار داشت: بر اساس آمار مرگ و میر کودکان به دلیل ناهنجاری جسمی و تصادف است که این امر زنگ خطری برای خانواده ها است تا بیشتر مراقب کودکان خود باشند.
وی تاکید کرد: جمعیت یکی از راهبردهای اصلی توسعه است و به همین منظور نیاز به کیفی سازی جمعیت استان و کشور داریم.
وی ادامه داد: آموزش، دانش، مهارت، تخصص، توانایی و بهداشت و درمان و مواد غذایی از جمله پارامترهای کیفیت جمعیت است که نیاز است به آنها توجه شود.
نوذری گفت: بحث کنوانسیون کودک یک سری ملزومات وجود دارد و ما بخش زیادی از این پارامترها را در مباحث فرهنگی می توانیم اجرا کنیم.
وی در خصوص پیشگیری از مرگ و میر کودکان در استان افزود: در مرگ ومیر کودکان باید فرهنگ سازی کنیم و آموزش های لازم را به خانواده ها ارایه دهیم.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام گفت: توجه جدی خانواده ها برای حفاظت و مراقبت از کودکان در برابر سوانح و تصادفات نقش بسیار مهمی در کاهش مرگ و میر کودکان دارد.
وی افزود: در بحث همکاری های درون بخشی نیازمند همکاری بسیای از دستگاه ها هستیم و دنهادهای مرتبط در بحث خانواده و کودکان باید فعالیت بیشتری برای مهرت آموزی و آگاهی بخشی آنان انجام دهند.
وی، اطلاع رسانی دقیق و صحیح از صدا و سیما، پایگاه های سلامت و آموزش و پرورش را در فرهنگ سازی کاهش مرگ و میر کودکان موثر برشمرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام در این نشست به ارایه گزارشی از وضعیت مرگ و میر کودکان در استان و مقایسه آن با کشور پرداخت و گفت: بر اساس آمار مرگ نوزاد در ایلام 9.1 و در کشور 9.6 دهم است.
دکتر راضی ناصری فر اظهار داشت: آمار مرگ و میر کودکان زیر یک سال در ایلام 12.2 و در کشور 13 درصد است و این آمار در کودکان یک تا 59 ماهه 6.6 دهم و متوسط کشوری 5.5 دهم است.
وی ادامه داد: ناهنجاری های مادر زادی 30 درصد مرگ و میر کودکان یک تا 59 ماهه را در ایلام شامل می شود و سوانح رانندگی 25 درصد دیگر عامل مرگ و میر کودکان است.
وی افزود: متاسفانه در سنین کمی بالاتر آمار مرگ و میر کودکان بر اثر سوانح و حوادث به 52 درصد می رسد.
وی راهکارهای جلوگیری از کاهش مرگ و میر کودکان را آموزش، بهبود نقاط پر خطر تصادف، مهارت آموزی و فرهنگ سازی در راستای حفظ و مراقبت از کودکان برشمرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، در این نشست اعضا به بحث و بررسی پیرامون مسائل و مختلف مربوط به مرگ و میر کودکان در استان پرداختند.
بر اساس آمار جمعیت استان ایلام اکنون 580 هزار نفر است که میزان رشد جمعیت در ایلام کمتر از متوسط کشور است.
7177/6034

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری