تلفات سونامی اندونزی؛62 قربانی و صدها مجروح و مفقود


تلفات سونامی اندونزی؛62 قربانی و صدها مجروح و مفقود

کوالالامپور-ایرنا- گزارش منابع خبری حاکی است درآستانه سال نو میلادی وقوع سونامی در سواحل غرب اندونزی واقع در تنگه سوماترا و جزایر سوماترا و جاوه تاکنون 62 کشته ،582 نفر مجروح و تعداد زیادی مفقود برجای گذاشته است.

به گزارش ایرنا از جاکارتا پست،امواج سونامی در آبهای تنگه سوندا (واقع در بین دو جزیره جاوه در شرق و سوماترا در غرب) اوایل صبح روز یکشنبه بوقوع پیوست که درپی آن بسیاری از بومیان منطقه غافلگیرشدند و بسیاری از خانه ها در حالی زیر آب فرورفت که بسیاری از مردم در خواب بودند.
طبق این گزارش امواج سونامی در سواحل منطقه در پی فعالیت آتشفشانی کوه Anak Krakatau بوقوع پیوست.
سازمان مقابله با بلایای طبیعی اندونزی در نخستین گزارش از وضعیت کنونی منطقه اعلام کرد به علت شدت سونامی صدها خانه و ساختمان های مختلف در جزیره سوماترا تخریب شده اند.
طبق این گزارش،امواج بسیار مرتفع و چند متری سونامی ناشی از فعالیت آتشفشانی و لرزش لایه های زمین و همچنین جزر و مد شدید دریا همزمان با ماه نو تولید شده و در دل شب بوقوع پیوسته و به همین دلیل مسئولان محلی همچنان درحال بررسی وضعیت خسارات و تلفات هستند.
براین اساس تعداد زیادی از افراد نیز در این منطقه درپی بروز امواج هولناک سونامی در دل تاریکی مفقود شده اند.
این حادثه درحالی بوقوع پیوسته است که اندونزی در آستانه تعطیلات سال نو میلادی قرار دارد و جزایر مختلف آن شاهد ورود روزانه هزاران گردشگر خارجی و داخلی است.
مردم اندونزی در سال 2018 حوادث و زلزله های مرگبار زیادی را شاهد بودند.
زلزله پرقدرت 7.5 ریشتری و پس لرزه های بالای 5 ریشتری آن در سپتامبر ( شهریور) سال جاری در شهر پالو جزیره سولاوسی 2 هزار و 200 کشته و یک هزار نفر مفقود و هزاران نفر بی خانمان برجای گذاشت.
مجمع الجزایر اندونزی که محصور در آبهای اقیانوس آرام است، همچنین در مرداد سال جاری شاهد زلزله پرقدرت بالای شش ریشتر در جزیره لومبوک در شرق این کشور بود که بیش از 550 کشته و هزاران بی خانمان برجای گذاشت.
این کشور با بیش از 17 هزار جزیره در کمربند آتش و زلزله در اقیانوس آرام واقع شده که وقوع فجایع طبیعی متعدد و مهیب اعم از زلزله، آتشفشان و سونامی هر ساله شمار زیادی قربانی و خسارات بسیار زیادی برجای می گذارد.
زلزله سال 2004 در جزیره سوماترا موجب بروز سونامی سهمگین در سراسر اقیانوس هند شد که 226 هزار تن را در 13 کشور، از جمله بیش از 120 هزار شهروند در اندونزی را قربانی کرد.
آساق **1599 **1600

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا