نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» به دمشق می رود


نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» به دمشق می رود

تهران - ایرنا - کارگردان نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» اعلام کرد: استقبال هشت هزار نفری مخاطبان سوریه ای از اجرای این نمایش در شهر حلب، گروه نمایشی را بر آن داشت که در ادامه اجراها، این اثر را در دمشق و در مصلای حرم حضرت زینب (س) به صحنه ببرد.

نمایش «الشمس تشرق من حلب» یا «خورشید از حلب طلوع می‌کند» نوشته ابوباسم حیادار با کارگردانی کوروش زارعی که در دهه نخست مهر ماه سال جاری (1397) به مدت 10 شب در شهر حلب کشور سوریه و استقبال بیش از هشت هزار مخاطب به صحته رفته بود، طبق دعوت وزارت فرهنگ سوریه قرار است در شهر دمشق این کشور نیز به صحنه برود.
این نمایش که بازگو کننده بخشی از ماجرای واقعه عاشورای سال 61 هجری قمری و مواجهه راهب نصرانی با سر مبارک حضرت امام حسین (ع) است در کنار روایت تاریخی خود سعی داشته تا نگاهی نیز به جامعه امروز و به ویژه مردمان کشور سوریه که سال هاست در جنگ به سر می برند داشته باشد.
کوروش زارعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار تئاتر ایرنا با تاکید بر این مساله که تولید نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» به عنوان نخستین تولید مشترک هنرمندان ایرانی و هنرمندان سوریه ای به شمار می رود، گفت: این نمایش به سفارش سازمان فرهنگی - هنری اوج و از جمله تولیدات نمایش مرکز هنری «مهاد» است که در مسیر تبادلات فرهنگی - هنری و به اشتراک گذاشتن نگرش مذهبی میان دو کشور ایران و سوریه به اجرا در آمده است.
وی ادامه داد: پیش از این، نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» با حضور بازیگران سوری طی 10 شب در مشهد الحسین شهر حلب به صحنه رفته و با استقبال بیش از هشت هزار نفری مخاطبان مواجه شده بود. به سبب این استقبال عظیم و گسترده که تمامی اعضای گروه را شگفت زده کرد تصمیم گرفتیم نمایش «خورشید از حلب طلوع می کند» را از شنبه بیست و هشتم مهرماه به مدت 10 شب در مصلای حرم حضرت زینب (س) در دمشق به صحنه ببریم.
زارعی درباره طیف مخاطبان نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» در حلب گفت: حقیقتا در میان مخاطبان، ما شاهد حضور طیف های گسترده ای از شیعیان تا علمای اهل سنت، علمای مسیحی تا گروه‌های مختلف مردمی بودیم که از این نمایش دیدن کردند و به سبب همین استقبال بود که مسوولان وزارت فرهنگ سوریه درخواست اجرای این اثر را در شهرهای دیگر این کشور به این گروه نمایشی ارایه دادند.
وی با بیان آنکه پیش تر شنیده بودیم اجرای نمایش‌های مذهبی در کشور سوریه از سوی طرفداران با استقبال بسیار خوبی مواجه می شود اما استقبال بی سابقه از این اثر نمایشی برای تمامی اعضای گروه شگفتی آور بود، افزود: در شب نخست و افتتاحیه این نمایش بیش از هزار نفر از مخاطبان به تماشای نمایش «خورشید از حلب طلوع می کند» در شهر حلب نشستند و به همین ترتیب طی 10 شب اجرا در شهر حلب، بیش از هشت هزار نفر این نمایش را دیدند.
وی با بیان آنکه تولید نمایش «خورشید از حلب طلوع می کند» نخستین پروژه مشترک نمایشی میان کشور ایران و سوریه است که با درخواست وزارت فرهنگ و هنر سوریه کار تولید آن از ابتدای فصل تابستان آغاز شده بود تاکید کرد تمامی 60 بازیگر این نمایش همگی از بازیگران حرفه ای تئاتر سوریه هستند و به سبب آشنایی زبانی این بازیگران با زبان عربی شاهد بیشترین استقبال مخاطبان در ارتباط گیری با داستان و محتوای این اثر نمایشی نیز بودیم.
در نمایش «الشمس تشرق من حلب» یا «خورشید از حلب طلوع می‌کند» نوشته «ابوباسم حیادار» با کارگردانی کوروش زارعی، بازیگرانی چون «مروان غریوان»، «سمیر طویل»، «یاسین عدس»، «حسان الفیصل»، «محمد سقا»، «وجد السعید»، «عبود طویل»، «شام حسنی»، «بشری طویل»، «نور شاقول» و... نقش‌آفرینی می‌ کنند.
فراهنگ**9266 ** 1418


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت کوین و 5 ارز دیجیتال مهم، امروز 19 اردیبهشت 1403