اوج‌گیری مجدد واردات نفت هند از روسیه


اوج‌گیری مجدد واردات نفت هند از روسیه

واردات نفت هند از روسیه در آوریل، با ازسرگیری صادرات با نفتکش‌های غیرتحریمی، به بالاترین رکورد در ۹ ماه گذشته رسید.

اوج‌گیری مجدد واردات نفت هند از روسیه

به گزارش ایران اکونومیست، پالایشگاه‌های هندی در پی تحریم‌های آمریکا، موقتا واردات نفت روسیه را که توسط شرکت کشتیرانی سوفکامفلوت و ۱۴ نفتکش‌ حمل می‌شدند، متوقف کردند.

روسیه از زمان آغاز حمله نظامی به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، هدف تحریم‌های گسترده غرب قرار گرفته است. همچنین، کشورهای گروه هفت، مکانیزم سقف قیمت را برای فروش نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه اعمال کرده‌اند تا درآمدهای نفتی مسکو را محدود کنند.

هند که سومین مصرف کننده و واردکننده بزرگ نفت در جهان است، مشتری بزرگ نفت دریابرد روسیه به شمار می‌رود.

آمار منابع بازرگانی و کشتیرانی نشان داد در آوریل که نخستین ماه سال مالی ۲۰۲۵-۲۰۲۴ است، پالایشگاه‌های هندی حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز نفت از روسیه وارد کردند که حدود ۸.۲ درصد در مقایسه با مارس افزایش داشت و سهم روسیه از واردات نفت به هند را از ۳۲ درصد در مارس، به حدود ۳۸ درصد افزایش داد.

در مجموع، هند در آوریل، ۴.۸ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد که ۶.۵ درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش داشت و اندکی بالاتر از میزان واردات در آوریل سال ۲۰۲۳ بود.

روسیه همچنان بزرگترین تامین‌کننده نفت برای هند است و پس از آن، عراق و عربستان سعودی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. با این حال، خرید بیشتر نفت روسیه توسط پالایشگاه‌های هندی، باعث شد مجموع خرید نفت از عراق و عربستان سعودی کمتر شده و سهم نفت خاورمیانه از بازار هند، از ۴۶ درصد در مارس، به ۴۱ درصد در آوریل کاهش پیدا کند.

همچنین، واردات کمتر از خاورمیانه، سهم اوپک از سبد نفت هند را از ۵۲ درصد در مارس، به ۴۶ درصد در آوریل کاهش داد.

بر اساس گزارش رویترز، واردات بالاتر از روسیه، سهم نفت کشورهای مشترک المنافع از کل واردات هند را از ۳۷ درصد در مارس، به ۴۱ درصد در آوریل افزایش داد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آرامش و تثبیت قیمت‌ها با توزیع نهاده‌های مدت دار