توسعه بهره‌وری در صنعت آب و برق برای کاهش ناترازی‌ها ضروری است


معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو گفت: وجود ناترازی در بخش آب و برق ضرورت توسعه بهره‌وری را جدی‌تر کرده است.

«مریم کارگر نجفی» در حاشیه همایش ملی بهره‌وری ایران در گفت‌وگو با ایران اکونومیست افزود: وزارت نیرو مسئولیت تأمین، تولید و توزیع تا رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی دو عنصر اساسی آب و برق را بر عهده دارد که این دو عنصر نقش کلیدی در توسعه و افزایش رفاه کشور دارد.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو در بخش بهره‌وری اقدام‌های خوبی انجام داده است، ادامه داد: باتوجه‌به وجود ناترازی‌هایی در بخش برق و آب و فراتر از آن به دلیل محدودیت‌های اقتصادی، ضرورت دارد در بخش تولید، توزیع و انتقال حتی در بخش مصرف برنامه‌هایی در مقوله بهره‌وری داشته باشیم.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو خاطرنشان‌کرد: در این زمینه تأکیدهای رهبر معظم انقلاب و تأکید وزیر نیرو وجود دارد و براین‌اساس وزارت نیرو در ۲ سال گذشته و در جشنواره شهید رجایی توانست در محور بهره‌وری برای نخستین‌بار در بین دستگاه‌های اجرایی رتبه برتر با محور استقرار نظام بهره‌وری در وزارت نیرو را کسب کند.

کارگر نجفی به ابلاغ بخش‌نامه‌ای از سوی وزیر نیرو اشاره کرد که حاوی ۱۰ محور است و افزود: این بخش‌نامه همه بخش‌ها اعم از تولید، توزیع و انتقال را هم در بخش آب و هم برق و هم فاضلاب را شامل می‌شود.

وی ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهور شهید در نظارت ستادی که از وزارت نیرو، بر بهره‌وری در بخش آب تأکید داشت و اشاره کرد با همکاری دستگاه‌های اجرایی وزارت نیرو متولی شود و با همکاری وزارت صمت و جهاد کشاورزی برنامه‌هایی را در حوزه بهره‌وری با نهادهای علمی برگزار کند.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو ادامه داد: براین‌اساس طی تماسی با رئیس سازمان ملی بهره‌وری مقرر شد نشست تخصصی با محوریت بهره‌وری در بخش آب برگزار شود که در آن نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و معاونت علمی ریاست‌جمهوری حضور داشته باشند.

کارگر نجفی افزود: نتیجه این دو جلسه منجر به رویداد بهره‌وری نوآور در بخش آب بود که با مشارکت هر سه دستگاه و وزارت نیرو در دو بخش شرکت مدیریت منابع آب و آب و فاضلاب و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری انجام شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته در بخش برق این رویداد برگزار شد، گفت: این رویداد نتایج خوبی به همراه داشت، زیرا چالش‌های اساسی حوزه انرژی با همکاری شرکت‌های مختلف و با محوریت پژوهشگاه نیرو احصا شد.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو خاطرنشان کرد: این مسائل و چالش‌ها توسط سازمان ملی بهره‌وری ایران فراخوان شد و براین‌اساس رویدادهای مختلفی چه در سطح ملی و چه سطح استان و دستگاهی برگزار شد که برگزیدگان در همایش ملی بهره‌وری که روز دوشنبه برگزار شد معرفی و تقدیر شدند.

بیشتر بخوانید

فعالیت یک‌هزار شرکت دانش‌بنیاد در حوزه آب و برق

کارگر نجفی گفت: ما در کل یک‌هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که در حوزه آب و برق فعالیت دارند و از این شرکت‌ها حدود ۸۰ درصد در صنعت برق و ۲۰ درصد در بخش آب فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه نیاز داریم جهشی در این بخش هم در شرکت‌های دانش بینان داشته باشیم، ادامه داد: همچنین نیاز است «تولید بار اول» جهش داشته باشد.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو، بر حمایت‌هایی حوزه آب شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: انتظار داریم این رویدادی که امسال کلید خورد و روز گذشته آغاز شد با مشارکت شرکت‌های بخش آب و فاضلاب نتیجه‌بخش باشد و در پایان سال شاهد رشد خوبی در حمایت از این شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف باشیم.

کارگر نجفی افزود: یکی از کارها و اقدام‌هایی که در این دولت انجام شد اخذ مصوبه‌ای از هیات دولت برای جذب یک‌هزار نخبه در مجموعه وزارت نیرو بود.

وی ادامه داد: ما سال گذشته اقدام‌هایی با همکاری سازمان اداری و استخدامی انجام دادیم و تا امروز بیش از ۷۰ نفر نخبگان در وزارت مشغول به کار شدند.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو خاطرنشان‌کرد: فراخوان دوم با ۱۲۰ نفر انجام شده که در حال گذراندن مراحل استخدامی هستند امید می‌رود به هزار نخبه برسیم.

کارگر نجفی گفت: به نظر ما حضور نخبگان منجر به افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در مجموعه آب و برق کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: دیدگاه وزیر نیرو این است که نخبگان مدیران آینده آب و برق باشند و در این زمینه دوره‌های توانمندسازی برای نخبگان تدارک‌دیده‌شده و برگزار خواهد شد تا ظرفیت‌سازی لازم صورت گیرد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...