نگاهی به مسئولیت‌های سید ابراهیم رئیسی


نگاهی به مسئولیت‌های سید ابراهیم رئیسی

رئیسی که برای افتتاح سد قیز قلعه سی به آذربایجان شرقی رفته بود و در مسیر بازگشت از این مراسم دچار سانحه شد

نگاهی به کارنامه سید ابراهیم رئیسی

بورس نیوز:

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» با نامزدی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که روز جمعه ۲۸ خرداد برگزار شد، با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای از مجموع ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ رای ماخوذه به عنوان سیزدهمین رییس‌جمهوری ایران انتخاب شد.

رئیسی که برای افتتاح سد قیز قلعه سی به آذربایجان شرقی رفته بود و در مسیر بازگشت از این مراسم دچار سانحه شد و به درجه شهادت نائل شد. این سانحه حدود ساعت ۱۳:۳۰ روز گذشته در ارتفاعات ورزقان واقع در آذربایجان شرقی رخ داد، ولی به دلیل صعب العبور بودن منطقه، مه آلود بود هوا، سرما و بارندگی، عملیات جست و جو تا بامداد امروز به طول کشید و سرانجام امدادگران در حالی لاشه هلی کوپتر را پیدا کردند که متاسفانه هیچ کدام از سرنشینان آن زنده نمانده بودند.

بنا به این اتفاق ناگوار نگاهی خواهیم داشت به عملکرد و سوابق رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران

در آغاز حرکت‌های مردمی سال ۱۳۵۶ هجری شمسی، دکتر رئیسی در اجتماعات اعتراضی که مبدأ اغلب آن‌ها مدرسه آیت الله بروجردی (مدرسه خان) بود، حضور و در نقش طلاب انقلابی فعالیت می‌کرد. وی فعالیت‌های مبارزاتی خود را در قالب ارتباط با علمای انقلابی آزاد شده از زندان و یا در تبعید، پی گرفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در دوره تربیتی مرحوم شهید بهشتی جهت کادرسازی برای تأمین نیاز‌های مدیریتی نظام اسلامی برگزار کرده بود، شرکت کرد و به دنبال شورش‌های مارکسیستی و ایجاد مشکلات متنوع در مسجد سلیمان، به همراه گروهی از طلاب در قالب فعالیت‌های فرهنگی به آن منطقه رفت.

ورود آیت الله رئیسی به عرصة مدیریت از سال ۱۳۵۹ و با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج آغاز شد و پس از مدتی با حکم شهید قدوسی، به سمت دادستان کرج منصوب شد. موفقیت او در ساماندهی وضعیت پیچیده این شهر موجب شد تا پس از ۲ سال در تابستان ۱۳۶۱ همزمان با دادستانی شهر کرج، مسئولیت دادستانی شهر همدان را نیز عهده دار شود. حضور همزمان او در ۲ مسئولیت، برای مدتی ادامه پیدا کرد تا زمانی که به عنوان دادستان استان همدان معرفی شد و از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳، در این سمت خدمت کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۶۴ به عنوان جانشین دادستان انقلاب تهران انتخاب شدند و در این دوره بود که دوران مدیریت قضایی در تهران شروع شد. به دنبال موفقیت در حل پرونده‌های قضایی، امام خمینی (ره) طی احکام ویژه و مستقیم، ایشان را برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی در برخی استان‌ها مامور کرد.

پس از رحلت امام خمینی (ره)، آیت الله سید ابراهیم رئیسی با حکم رئیس قوه قضائیه وقت به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به مدت ۵ سال این مسئولیت را برعهده داشت.

نگاهی به کارنامه سید ابراهیم رئیسی

ایشان از سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد که خدمت ایشان در این سمت تا سال ۱۳۸۳ ادامه یافت. دوره مدیریت آیت الله رئیسی بر سازمان بازرسی کل کشور نقطه عطفی در زندگی ایشان بود. وی که یک مدیریت کلان ملی را به مدت ده سال تجربه می‌کرد با اتکاء به تجربیات اندوخته خود نظارت بر دستگاه‌های اداری را متحول و نظام‌مند کرد.

سازمان بازرسی کل کشور در زمان تصدی ایشان با توسعه متوازن ساختاری مواجه شد و به عنوان یکی از ارکان نظارتی نظام جمهوری اسلامی تثبیت شد. این دوران که با روی کارآمدن دولت اصلاحات همزمان بود بسیاری از گره‌های نظام اداری و اقتصادی شناسایی و راهکار برون رفت از زمینه فساد در آن تدوین شد. بعضی پرونده‌های جنجالی مفاسد اقتصادی محصول فعالیت شبانه روزی آیت الله رئیسی و همکارانش در این سازمان و درآن دوره بود.

آیت الله رئیسی از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت ده سال معاون اول قوه قضائیه بود. ایشان در این مدت سپری‌شده تجربه همکاری با ۲ رئیس قوه را در این جایگاه تجربه کرد. وی از سال ۱۳۹۳ تا اسفند ۱۳۹۴ نیز به عنوان دادستان کل کشور خدمت کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی با حکم مقام معظم رهبری از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۴۰۰ دادستان ویژه روحانیت نیز بودند. در سال ۱۳۷۶ نیز وی به پیشنهاد برخی اعضای مؤثر جامعة روحانیت مبارز از جمله آیت الله مهدوی‌کنی و تصویب شورای مرکزی جامعه روحانیت به عضویت در آن شورا در آمد.

در اسفند ۱۳۹۴، آیت االله رئیسی با حکم رهبر انقلاب به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شدند. ایشان در ۳ سال فعالیت در سمت تولیت آستان قدس رضوی، اقدامات موثری در چارچوب خدمت موثر به حرم نورانی حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) و ارائه خدمات به زائران این بارگاه قدسی در پایتخت معنوی ایران اسلامی انجام داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در ۱۶ اسفند سال ۱۳۹۷ با حکم رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) به ریاست قوه قضائیه منصوب شدند. عملکرد دستگاه قضا در دوران ریاست جناب آقای رئیسی به دلایلی چند؛ تراز این دستگاه را در نظام حکمرانی جمهوری اسلامی بالا برد.

آیت الله رئیسی با مدیریت میدانی و پیگیری و رسیدگی نزدیک به مشکلات قضائی مردم، برخورد قاطع و بدون اغماض با مفسدان اقتصادی، تدوین و نهایی کردن سند تحول قضایی و هوشمند سازی قوه قضائیه، گام‌های جدی در جهت ارتقای عدالت قضایی برداشت تاجایی که رهبر معظم انقلاب انجام این تحول و ایجاد امید در دل مردم را ستودند.

اشتراک گذاری :


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟