زنگ خطر زیان فولادی‏‏‌ها


دنیای اقتصاد-راضیه احقاقی : در اردیبهشت‌ماه، رکود مهمان رینگ محصولات زنجیره آهن و فولاد بود. در شرایطی که توان صعود پایدار قیمتی از دلار در بازار آزاد گرفته شده و مقاطع طویل فولادی با رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌‌‌ای مواجه هستند، کاهش قیمت‌های پایه توان تحریک تقاضا در رینگ صنعتی را نداشت، بنابراین بخش قابل‌توجهی از عرضه‌‌‌های شمش فولاد بدون مشتری، معامله نشده است. در این شرایط استمرار رکود در بازار آزاد نیز به افت قیمت‌‌‌ مقاطع طویل فولادی منجر شده و برخی نوردکاران برای عبور از این وضعیت رکود به زیرفروشی روی آورده‌‌‌اند.

Untitled-4 copy

استمرار شرایط رکود در بخش آهن و فولاد کشور زنگ خطر تعطیلی واحدهای صنعتی را به‌خصوص در حلقه‌‌‌های نهایی به صدا درآورده است. 86‌هزار تن شمش فولاد در آخرین عرضه واحدهای ذوب در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در اردیبهشت‌ماه امسال مورد معامله قرار گرفت. این رقم حدود 27‌هزار تن بالاتر از میزان فروش شمش فولاد در هفته قبل برابر دوشنبه 24اردیبهشت‌ماه بود؛ اما همچنان رینگ شمش فولاد با رکود مواجه است. میزان فروش شمش از رینگ صنعتی بورس‌کالا ظرف روز 31اردیبهشت‌ماه در کمترین میزان پس از هفته ابتدایی بازگشایی بازار در فروردین به‌استثنای هفته قبل قرار گرفت.

48‌درصد عرضه شمش بدون مشتری ماند

شمش فولاد ظرف روز 31 اردیبهشت‌ماه در بازه قیمتی 19‌هزار و 400تومان تا 21‌هزار تومان در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که کف و سقف قیمت پایه نسبت به عرضه هفته قبل کاهش حدودا 500تومانی داشت. کاهش نرخ پایه تاثیر محدودی بر روند معاملات گذاشت. به این ترتیب در شرایطی که تقاضایی بالغ بر 19‌هزار تن در این رینگ به ثبت رسید، در نهایت 86‌هزار تن شمش فولاد با میانگین قیمت 20‌هزار و 530تومان مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب در این روز 52‌درصد عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت. در این شرایط تحریک صادرات، به‌خصوص در حلقه‌‌‌های نهایی زنجیره فولاد، راهکاری ضروری برای برون‌‌‌رفت از رکود سنگین حاکم بر معاملات این زنجیره است.

تبدیل شمش به میلگرد صرفه ندارد

با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام‌شده فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران به 22‌هزار و 400تومان می‌‌‌رسد. با در نظر گرفتن هزینه حمل حدود 600تومانی برای انتقال شمش فولاد به واحد نورد و هزینه تبدیلی برابر 1.1‌درصد از نرخ شمش، قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم میلگرد از این شمش فولاد به 25‌هزار و 500تومان می‌‌‌رسد. این در حالی است که در هفته جاری میلگرد فولادی در بازار آزاد با نرخ 26‌هزار تومان معامله شده و به گفته فعالان بازار آزاد، در این نرخ نیز خبری از تقاضا در این بازار نیست. در صورت کسر مالیات ارزش‌افزوده، نرخ فروش میلگرد در بازار آزاد برابر 23‌هزار و 700تومان است. در شرایطی که بازار آزاد انباشته از مقاطع طویل فولادی بدون مشتری است، خرید شمش فولاد و تبدیل آن به محصول نهایی فاقد توجیه اقتصادی است.

خواب بهاره؛ از معدن تا آهن‌‌‌اسفنجی

رکود ظرف آخرین هفته از اردیبهشت‌ماه بر معاملات حلقه‌‌‌های ابتدایی زنجیره آهن و فولاد در کشور حکمفرما بود و این موضوع باعث شد تا بخش عمده‌‌‌ای از عرضه‌‌‌های بدون مشتری، معامله نشوند. فروش نرفتن بخش قابل‌توجهی از عرضه محصولات ابتدایی زنجیره آهن و فولاد در حالی رقم خورد که از قیمت پایه این محصولات کاسته شد؛ اما این افت نرخ پایه نتوانست به ترغیب خریداران بینجامد. به این ترتیب در آخرین عرضه واحدهای تولیدکننده محصولات ابتدایی زنجیره آهن و فولاد در کشور ظرف اردیبهشت‌ماه، 30‌درصد گندله، 35درصد کنسانتره و 65درصد آهن‌‌‌اسفنجی مورد معامله قرار گرفت. افت حجم معاملات در حالی در این بازار رقم خورد که از قیمت‌های پایه در بازه هفتگی کاسته شده؛ اما رکود سنگین حاکم بر بازار مصرف داخلی و چالش‌‌‌های صادراتی در شرایطی که نرخ ارز نیز در مدار افت قیمت نوسان دارد، مانع از آن می‌شود که کاهش قیمت پایه بتواند به ترغیب خرید بینجامد.

بررسی داده‌‌‌های بورس‌کالای ایران از عرضه 175‌هزار و 300تن آهن‌‌‌اسفنجی در رینگ صنعتی بازار فیزیکی با قیمت پایه‌‌‌ای برابر 12‌هزار و 497تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول در رینگ اولیه و بازار مچینگ حکایت دارد. از کل عرضه آهن‌‌‌اسفنجی، 10‌هزار و 300تن مچینگ و مابقی در بازار اولیه انجام شد. در ادامه تقاضایی بالغ بر 125‌هزار تن در این رینگ به ثبت رسید و در نهایت نیز 114‌هزار و 700تن آهن‌‌‌اسفنجی در نرخ پایه مورد معامله قرار گرفت. تمامی معاملات به شکل نقدی انجام شد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جاده چالوس و آزادراه تهران-شمال یکطرفه شد​