تشکیل شرکت‌های سهامی عام پروژه تامین مالی شرکت‌های بازار سرمایه را 2 برابر کند؟


تشکیل شرکت‌های سهامی عام پروژه تامین مالی شرکت‌های بازار سرمایه را 2 برابر کند؟

سازمان بورس و اوراق بهادار، در تیر ماه ۱۴۰۰ دستور العمل تشکیل شرکت سهامی عام پروژه را با هدف تقویت بازار اولیه و هدایت نقدینگی به پروژه های دارای توجیه اقتصادی تصویب کرد.

تشکیل شرکت‌های سهامی عام پروژه تامین مالی شرکت‌های بازار سرمایه را 2 برابر کند؟

به گزارش ایران اکونومیست، حالا رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هدف این طرح را دو برابر شدن تامین مالی شرکت های بازار سرمایه عنوان کرده است. هلن عصمت پناه - مدرس دانشگاه و تحلیلگر بازار سرمایه - در این خصوص به ایران اکونومیست اظهار کرد: با توجه به اینکه در این طرح تاکید شده که کمترین هزینه جهت تکمیل پروژه، بهره برداری و جذب سرمایه پروژه در کوتاه ترین زمان ممکن با هدف تولید، اشتغال و توسعه کشور با تمرکز بر تامین مالی جمعی اتفاق می افتد، اگر برخی از مشکلات زیرساختی در تامین مالی شرکت ها رفع شود شاید این طرح بتواند اهداف خود را محقق کند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت شرکت های فعال در بازار سرمایه که پروژه های نیمه تکمیل و طرح های توسعه متوقف شده بسیاری دارند، همچنین، با توجه به اینکه فضای این تصمیم با مکانیزم پذیره نویسی عمومی اتفاق می افتد و توجه به اینکه تامین مالی با ابزارهای بدهی و سرمایه ای روی تامین مالی بدهی متکرکز شده، اگر هدف این طرح کمک به بازدهی بازار سرمایه و کمک به اینکه سهامدار خرد سرمایه اش را وارد این فضا کند و از بازارهای مالی موازی برای اتمام پروژه سرمایه اش را بیرون بکشد، ممکن است اجرای مصوبه تشکیل شرکت های سهامی عام پروژه بتواند شرایط بازار سرمایه را بهبود ببخشد.

عصمت پناه با اشاره به اینکه ما در تامین مالی شرکت ها دو مسیر را در پیش می گیریم مسیر درون شرکتی و برون شرکتی، یادآور شد: شرکت ها زمانی که می خواهند تامین مالی درون شرکتی انجام دهند اولین مولفه ای که به تامین مالی آنها، سهامدار، اتمام پروژه ها و توسعه اقتصادی شرکت ها کمک می کند عملیات ااصلی خود شرکت یعنی تولید و فروش بالا است.

این مدرس دانشگاه و تحلیلگر مالی با طرح این سئوال که چرا شرکت های مولد در بحث تولید و فروش دچار چالش و افت بسیار شدند؟ و چرا خط تولیدها دچار مشکل شده است، ادامه داد: موضوع اصلی بعد از تورم و افزایش هزینه شرکت ها بحث تحریم است، اکثر شرکت های مولد باید بتوانند تامین ماشین آلات و تجهیزات داشته باشند اما بحث تحریم مانع از اجرای این هدف برای شرکت های مولد شده است، لذا دولت باید این مشکل را به صورت زیربنایی و اساسی حل کند، چون واقعا موضوعی است که برای همه شرکت های بازار سرمایه صدق می کند.

وی با بیان اینکه موضوع بعدی شرکت ها چالش عدم وصول مطالبات است، افزود: مبالغ هنگفتی از این مطالبات به دولت اختصاص دارد اما دولت این مطالبات را پرداخت نمی کند.

عصمت پناه افزایش سرمایه های شرکت را موضوع بعدی تامین مالی درون شرکتی عنوان کرد و گفت: بخشی از سود انباشته به سهامدار اختصاص دارد ولی در شرکت می ماند و هیچ ترتیب اثری برای آن انجام نمی شود، این سود انباشته می تواند به تکمیل پروژه کمک کند.

این تحلیلگر مالی با تاکید بر اینکه حتی آورده نقدی که خودش به عنوان تامین مالی درون شرکتی می تواند به شرکت ها کمک بسیار خوبی کند، اضافه کرد: در حال حاضر مشکل شرکت ها، سرمایه در گردش بسیار پایین است، این وسط اگر این طرح می تواند باعث بهبود وضعیت شود آیا دولت با اجرای طرح تشکیل شرکت های سهامی عام پروژه بیشتر به شرکت ها کمک می کند یا سهامدار خرد مجدد پولش را در بازار سرمایه سرمایه گذاری کند؟ آیا در این چالش رکودی کشور، وجود ابزار بدهی در بازار سرمایه بهتر است یا ابزار سرمایه ای؟

به گفته وی، در حال حاضر مالیات بر سود شرکت ها که از تورم گرفته می شود اینکه در کجا موررد استفاده قرار می گیرد، شفاف سازی نمی شود، اگر بخشی از این منابع برای سرمایه شرکت ها مورد استفاده قرار بگیرد به تولید و طرح توسعه آنها کمک بسیاری می کند، علاوه بر این، اگر دولت برای رفع مشکلاتی مانند عدم دخالت و دستکاری در شرکت های سودده از طرف متولیان، توجه بیشتر دولت به کاهش رانت، وجود شفافیت و در نظر گرفتن منافع سهامداران در شرکت ها با سرمایه گذاری آنها، اقدام کند بسیاری از مشکلات زیرساختی خود به خود رفع می شود.

عصمت پناه متذکر شد: درست است که تصویب و اجرای طرح هایی از سوی دولت از جمله طرح تشکیل شرکت های سهامی عام پروژه برای شرکت هایی که پروژه های نیمه تکمیل دارند مانند طرح های آبیاری، تکمیل آزادراه ها و ایجاد اشتغال، هرچند هزینه تامین مالی کم است اما شرایط را برای تکمیل پروژه ها فراهم می کند، ولی در شرایطی که بازار سرمایه پول ندارد و سهامدار هم ناامید شده، فکر نمی کنم اجرای طرح تشکیل شرکت های سهامی عام پروژه با استقبال روبرو شود، به نظر می رسد زمانی اجرای این طرح به اوضاع مالی بازار سرمایه کمک می کند که در ابتدا یکسری زیرساخت های شرکت ها به ویژه شرکت های تولیدی رفع شود و بعد این طرح ها را تصویب راه اندازی کنیم.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

واریز «وام ازدواج» فرزندان بازنشستگان کشوری