صادرات دغدغه تولیدکنندگان فولاد است


محمد ابکا، رئیس هیات‌مدیره فولاد تکنیک معتقد است هرچند صنعت فولاد توانسته است اهداف مشخص‌شده در سند چشم‌انداز ۲۰ساله را محقق کند، در این بین عدم‌توسعه زیرساخت‌ها در حوزه‌هایی مانند برق و گاز باعث شده است تا چالش‌هایی برای این صنعت ایجاد شود. در کنار آن نیز صادرات امروز دغدغه اصلی تولیدکنندگان فولاد است. گفت‌وگویی در این خصوص با وی صورت گرفته است که ذیلا نقل می‌شود.

برگزاری یک رویداد جامع معدنی تا چه اندازه در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی موثر است؟

برگزاری رویداد امسال نسبت به دوره‌های گذشته مهم‌تر است؛ زیرا تمامی فعالیتی که در صنعت فولاد انجام شد باعث شد این صنعت تنها صنعتی باشد که در ۱۴۰۴ به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ساله دست پیدا کند. البته ‌دنبال نکردن بخش‌های دیگر باعث شد تا صنعت فولاد امروز با چالش‌هایی همراه باشد.

چالش‌هایی که می‌فرمایید در چه حوزه‌هایی هستند؟

یکی از این چالش‌ها در حوزه زیرساخت‌هاست که قرار بود زیرساخت‌های عمومی را دیگر سازمان‌ها انجام دهند؛ اما امروز مشخص شده است که هر واحدی باید برای زیرساخت‌های خود تصمیم بگیرد. این موضوع یک کار اقتصادی است؛ اما مشکلی که واحد‌ها با آن مواجه شده‌اند این است که در حین ایجاد ظرفیت و تولید، بازار پاسخگوی اهداف آنها نیست. اولا مصرف داخلی در این صنعت پایین است که علت آن عدم‌اجرای فعالیت‌های اقتصادی عمرانی است. البته بزرگ‌تر از این موضوع بحث صادرات است؛ زیرا یکی از اهداف بزرگ سند چشم‌انداز، صادرات فولاد بود تا برای کشور ارز‌آوری داشته و در کنار آن پشتیبان واحدهای صنعتی برای توسعه باشد. متاسفانه به‌رغم آنکه در سال‌های گذشته صادرات مطلوبی داشتیم؛ اما این صادرات امروز با مشکلاتی همراه شده است. البته در سال ۱۴۰۲ صادرات خوبی در حوزه فولاد داشتیم؛ اما با هدفی که تعریف شد فاصله زیادی دارد.

چه دلایلی باعث شد تا از هدف‌گذاری صادراتی فاصله بگیریم؟

این موضوع، هم دلایل بین‌المللی دارد و هم داخلی. یعنی همچنان یک واحد فولادی نمی‌داند آیا به طور ثابت می‌تواند صادرات داشته باشد یا موانعی در مسیر آن قرار دارد. بعضا این موانع مثل وضع عوارض صادراتی جلوی صادرات آنها را می‌گیرد. از سوی دیگر دستورالعمل جدیدی نیز آمده است که هر صادرکننده‌ای باید ارز حاصل از صادرات خود را به سیستم بانکی داده و سپس خود در نوبت ثبت‌سفارش بانکی قرار بگیرد تا نیاز ارزی خود را تامین کند. شکل ظاهری این موضوع مشکلی ندارد؛ اما در عمل تولیدکننده ارز خود را فوری به سیستم بانکی می‌دهد. اما برای برخی نیازهای خود نمی‌تواند به‌موقع ارز را تامین کند. از سویی دیگر هیچ شفافیتی وجود ندارد که اگر کسی ارز را در اختیار سیستم قرار داد، در زمان ثبت‌سفارش نیاز خود در اولویت قرار گیرد. درباره این موضوع ابهاماتی وجود دارد که حال ممکن است این دستورالعمل تکمیل شود. در حال حاضر به دلیل این موارد سرعت توسعه در بین تولیدکنندگان کاهش یافته است. این موضوع برای تولیدکنندگان ابهامات فکری ایجاد کرده است و باید شفاف‌سازی برای آن صورت بگیرد.

رویداد جامع معدن و صنایع معدنی ۱۴۰۳ از ۳۰ اردیبهشت تا ۳خرداد به‌همت گروه رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار می‌شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نفت روسیه مکان جدیدی برای انتقال در مدیترانه یافت