کاربران اپل در آینده قادر به کنترل آیفون و آیپد با حرکات چشم خود خواهند بود


کاربران اپل در آینده قادر به کنترل آیفون و آیپد با حرکات چشم خود خواهند بودتوسط امیرکیوان گوهری / اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۳ / 3 دقیقه برای مطالعه امروز شرکت اپل مجموعه جدیدی از ویژگی‌های دسترسی را...

کاربران اپل در آینده قادر به کنترل آیفون و آیپد با حرکات چشم خود خواهند بود
توسط / / 3 دقیقه برای مطالعه

امروز شرکت اپل مجموعه جدیدی از ویژگی‌های دسترسی را معرفی کرد. این ویژگی‌ها در اواخر سال 2024 برای آیفون‌ها و آیپدهای اپل عرضه می‌شوند. بنابراین قابلیت‌های معرفی شده احتمالا بخشی از سیستم‌عامل‌های iOS 18 و iPadOS 18 به‌شمار خواهند رفت. بر اساس پیش‌بینی‌ها iOS 18 و iPadOS 18 طی ماه آینده به‌طور رسمی معرفی خواهند شد.

قابلیت ردیابی چشم، جالب‌ترین ویژگی در این طیف محسوب می‌شود. این ویژگی در دستگاه‌های آیفون و آیپد قابل دسترس بوده و همانطور که نام آن نیز نشان می‌دهد؛ کنترل دستگاه‌ با ردیابی چشم را امکان‌پذیر می‌کند. این ویژگی مخصوص کاربران دارای محدودیت‌های جسمی است؛ اما در عین‌حال تمامی کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند.

ویژگی ردیاب چشم از فناوری هوش مصنوعی بهره می‌گیرد. کاربران در ابتدا یک مرحله کالیبراسیون چند ثانیه‌ای را پشت سر می‌گذارند. این فرآیند از طریق دوربین جلویی دستگاه انجام می‌شود. در ادامه کاربران می‌توانند از این ویژگی جالب استفاده کنند.

تمامی داده‌های مورد استفاده برای این‌کار هیچ‌گاه از دستگاه کاربران خارج نمی‌شوند؛ چرا که این ویژگی از طریق یادگیری ماشینی روی دستگاه عمل می‌کند. بعلاوه کاربران به هیچ سخت‌افزار یا ابزار جانبی اضافی احتیاج نخواهند داشت.

بعلاوه ویژگی ردیاب چشم با کلیه اپلیکیشن‌ها سازگاری دارد. این مشخصه به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق چشم‌های خود بین المان‌های یک برنامه پیمایش نموده و برای فعال کردن هر عنصر با تمرکز چشم خود روی آن از ویژگی Dwell Control استفاده کنند.

در ادامه، موتور لرزشی تعبیه شده درون آیفون، ضربه‌ها، بافت‌ها و ارتعاشات دقیق که همگی با آهنگ در حال پخش هماهنگ هستند را پخش خواهد کرد. این ویژگی خاطره قابلیتی که سونی سال‌ها قبل عرضه کرده را در ذهن زنده می‌کند؛ با این تفاوت که ویژگی Music Haptics اپل در ابتدا تنها با اپل موزیک سازگاری دارد. با این‌حال ویژگی مذکور به‌عنوان یک API برای توسعه‌دهندگان قابل دسترس بوده و آنها در صورت تمایل برای جذابیت بیش‌تر موسیقی در برنامه‌های خود می‌توانند از آن استفاده کنند.

جالب‌تر از همه اینکه اپل از ویژگی جدید Vehicle Motion Cues رونمایی کرد. این ویژگی قرار است به کاهش بیماری‌ حرکت برای مسافرانی که درون وسایل نقلیه در حال حرکت بوده و از آیفون یا آیپد خود استفاده می‌کنند؛ کمک نماید.

این مشخصه چندین نقطه متحرک را در لبه‌های نمایشگر قرار داده و این نقاط نشان‌دهنده تغییرات در حرکت خودرو هستند. این پدیده به نوعی به کاهش بیماری حرکت کمک می‌کند. اگرچه نحوه کارکرد این ویژگی به‌طور دقیق تشریح نشده است؛ اما بی‌تردید بسیاری از کاربران مشتاقانه منتظر دستیابی به اطلاعات بیش‌تر در این رابطه هستند.

مشخصه Voice Control به CarPlay اضافه می‌شود. این ویژگی همان‌طور که نام آن نشان می‌دهد؛ امکان پیمایش در CarPlay و کنترل برنامه‌ها با استفاده از صدای کاربر را فراهم می‌کند. ویژگی تشخیص صدا (Sound Recognition) برای اطلاع‌رسانی بوق و آژیر خودروها به افراد ناشنوا و کم‌شنوا و فیلترهای رنگی برای افراد کوررنگ نیز قابل دسترس خواهند بود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سیستم‌عامل iOS 18 اپل با افکت‌های متنی جدید برای پیام‌ها منتشر خواهد شد