سیستان و بلوچستان هیچ مدرسه کپری ندارد / ممکن است معلمان برای تنوع بخشی از کلاس را به کپر ببرند + فیلم


سیستان و بلوچستان هیچ مدرسه کپری ندارد / ممکن است معلمان برای تنوع بخشی از کلاس را به کپر ببرند + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۷۸ کیلومترمربع، معادل ۱۱.۴ درصد از کل مساحت کشور را تشکیل داده و یکی از استان هایی به حساب...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۷۸ کیلومترمربع، معادل ۱۱.۴ درصد از کل مساحت کشور را تشکیل داده و یکی از استان هایی به حساب می آید که تنوع اقلیمی و بافتی متفاوتی دارد. این تنوع اقلیمی سبب تنوع شکلی و ساختاری در نوع خانه سازی در این استان شده است. در جنوب بلوچستان شاهد شرایط آب و هوای گرم و مرطوب، در مرکز خشک و در شمال معتدل و خشک هستیم.

معماری در این استان نیز متاثر از شرایط آب و هوایی استان است. یکی از مهم ترین این نوع بناها « کپر » است که قدمتی برابر با تاریخ معماری یکجانشینی بشر دارد. از مهم ترین دلایل محبوبیت کپر در گذشته امکان خنکسازی آن بوده، به طوری که با پاشیدن مکرر آب بر سطح بیرونی آن، تگردها (حصیر) مرطوب می شد و عبور نسیم به کاهش دمای درون کپر کمک شایانی می کرد.

در عصر حاضر نیز امتیاز برای ساختمان های مدرن امروزی محسوب می شود. مواردی از قبیل سبک بودن سازه و یا به عبارتی دیگر ضد زلزله بودن آن، ساخت سریع، استفاده از مصالح قابل بازیافت و کم انرژی بودن بناست که همه این موارد در کنار هم باعث می شود در مبحث معماری پایدار نیز کپر جایگاه قابل قبولی داشته باشد.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که اگرچه امروزه با گسترش ارتباطات و سهولت دسترسی به مصالح نوین و وسایل سرمایشی اقبال کمتری به زندگی در کپر وجود دارد؛ ولی وجود کپر همیشه نشانه فقر ساکنان و زاغه نشینی نیست؛ چراکه ویژگی های مثبت آن سبب می شود در کنار ساختمان های مدرن امروزی باز هم در گوشه ای از حیاط یا خارج از خانه ها، کپرها همچنان حضورداشته باشد.

در این شرایط، هر از گاهی تصاویری از حضور دانش آموزان سیستان و بلوچستانی در فضای مجازی منتشر می شود که نشان می دهد آنها هنوز در مدارس کپری مشغول به تحصیل هستند و آن را به عنوان نمایی از فقر آموزشی در کشور نشان می دهند.

یک فعال حوزه آموزش در گفت و گو با رکنا در این خصوص گفت: فضای آموزشی در همه نقاط استان وجود دارد؛ اما مردم معتقد هستند که حضور در کپر، جزء یکی از مهم ترین آداب و رسوم آنهاست و برای همین در کنار اینکه از فضای آموزشی نیز استفاده می کنند، ممکن است ساعاتی را در کپر نیز بمانند و آنجا درس بخوانند. برخلاف تصور و تصاویری که از فضای کپری در فضای مجازی نشان داده می شود، کپرها فضای دلنشینی دارند که معلم ها نیز ممانعتی برای بردن بخشی از کلاس درس به آن محیط ندارند.

میثم لکزایی، مدیرکل اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با رکنا گفت: در استان سیستان و بلوچستان، «هیچ» مدرسه کپری نداریم. حتی برای مدارس عشایری نیز تدبیر کرده ایم که به آنها نیز چادرهای استاندارد به عنوان مدرسه ارائه دهیم و ادعاهایی از این دست که دانش آموزان مطلقا در مدارس کپری درس می خوانند درست نیست.


سیستان و بلوچستان هیچ مدرسه کپری ندارد / ممکن است معلمان برای تنوع بخشی از کلاس را به کپر ببرند + فیلم

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان