آیا خرید و استفاده از فلزیاب مجرمانه و غیرقانونی است؟!


آیا خرید و استفاده از  فلزیاب  مجرمانه و غیرقانونی است؟!

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی در مورد اینکه آیا خرید و استفاده از "فلزیاب" عملی مجرمانه و غیرقانونی است، توضیحاتی را بیان کرد.

تبلیغات فروش " فلزیاب " یا "طلایاب" در فضای مجازی افراد بسیاری را با وسوسه پیدا کردن گنج و طلا به سمت خود می‌کشد.

برخی از این فروشندگان مدعی می‌شوند که توانسته‌اند دستگاه‌هایی وارد کنند که این دستگاه‌ها بر اساس دما و فرکانس می‌توانند مکان گنج یا طلا را دقیق نشان دهند و داشتن این دستگاه‌ها نیازی به مجوز ندارد!

سردار حسن مهری، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور در پاسخ به این سؤال که آیا داشتن "فلزیاب" مجاز است یا خیر اظهار کرد: در اختیار داشتن انواع دستگاه‌های فلزیاب با هر عنوانی اعم از حفره یاب، معدن یاب و ... طبق قانون اخذ مجوز ساخت, خرید، فروش و نگهداری تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب مصوب 15 اسفند ماه 1379 مجلس شورای اسلامی آیین‌نامه اجرایی این قانون مصوب 1382 تنها با اخذ مجوز از وزارت میراث فرهنگی مجاز و در غیر این صورت ممنوع است.

وی افزود: چنانچه فردی بدون داشتن مجوز از این دستگاه استفاده کند، دستگاه توقیف و ضبط خواهد شد؛ همچنین در صورت خارجی بودن دستگاه مشمول قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و تا سه برابر ارزش دستگاه جریمه نقدی نیز خواهد داشت.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور بیان کرد: تبلیغاتی که در فضای مجازی برای این دستگاه‌ها وجود دارد و فروشندگان مدعی می‌شوند که این فلزیاب‌ها می‌توانند "طلا" را پیدا کنند کاملا اشتباه و همگی فریب تبلیغاتی است.

آیا خرید و استفاده از "فلزیاب" مجرمانه و غیرقانونی است؟!

سردار مهری تصریح کرد: یگان حفاظت میراث فرهنگی تمامی تبلیغاتی که در فضای مجازی و حقیقی برای خرید و فروش این دستگاه‌ها می‌شود را تحت نظر دارد و با افرادی که به صورت غیرقانونی اقدام به خرید و فروش کنند، برخورد می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا واردات دستگاه‌های فلزیاب باید در قالب اخذ مجوز باشد یا خیر، گفت: از آنجا که فلزیاب در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز جزو اقلام کالای مجاز مشروط، دسته‌بندی شده، برای داشتن و واردات آن نیز باید مجوز تهیه شود.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور گفت: البته ما در ایران شرکت‌هایی داریم که این دستگاه‌های فلزیاب را برای کاربردهای صنعتی و تاسیساتی تولید می‌کنند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی تکذیب شد