رونمایی از جدیدترین لباس فضایی اسپیس‌ایکس / فیلم


رونمایی از جدیدترین لباس فضایی اسپیس‌ایکس / فیلم

پرتاب مأمویت سرنشین‌دار خصوصی شرکت اسپیس‌ایکس برای تابستان امسال برنامه‌ریزی شده و بالاخره یکی از مهم‌ترین ابزارهای موفقیت این مأموریت یعنی لباس راهپیمایی فضایی، رونمایی شد. لباس جدید در مقایسه با نسخه ابتدایی که مخصوص حضور درون کابین بود، پیشرفته‌تر و البته کمی ضخیم‌تر است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، مأموریت سرنشین‌دار بعدی اسپیس‌ایکس که «پولاریس داون» Polaris Dawn)، به معنی تحت‌اللفظی طلوع ستاره قطبی) نام دارد، آماده است که میزبان اولین راهپیمایی فضایی (EVA) توسط فضانوردان خصوصی باشد. بدین‌منظور، اسپیس‌ایکس باید لباس فضایی مخصوص خود را بسازد که بتواند از فضانوردان در برابر محیط خشن فضا و تشعشعات مرگبار آن محافظت کند.

لباس راهپیمایی فضایی اسپیس‌ایکس شباهت فراوانی به لباس فضایی ضدفشار کنونی فضانوردان اسپیس‌ایکس دارد که برای پوشیدن در فضاپیما در هنگام پرتاب و فرود طراحی شده؛ اما برای محافظت از فضانوردان در خارج از کابین فضاپیما کاربرد ندارد. پیشرفت در مواد و الیاف، بهبود نقاط اتصال با هدف افزایش تحرک فضانوردان و همچنین محافظت از فضانوردان در برابر فضای سرد خلأ در خارج از فضاپیما از ویژگی‌های لباس جدید است.

کار زیادی روی مواد لباس انجام شده که از جمله آن‌ها می‌توان به لایه کاملاً جدیدی برای مدیریت حرارتی و بررسی شرایط حرارتی برای راحتی اعضای خدمه اشاره کرد. عایق‌های حرارتی به‌کاررفته در چکمه از موادی است که برای موشک فالکون و کپسول دراگون توسعه داده شده بود.

کلاه ایمنی برای هر فضانورد با چاپگر سه‌بعدی ساخته می‌شود و طراحی آن به فضانورد اجازه می‌دهد تا داده‌های مربوط به دمای داخلی، رطوبت و فشار لباس خود را ببیند. نمایشگر این کلاه همچنین زمان‌سنج مأموریت را برای نظارت بر مدت‌زمان وظایف خاص را نشان می‌دهد. شاید این لباس از نظر زیبایی شبیه به دیگر لباس‌های فضایی به نظر برسد، اما کاری که زیر کلاه انجام شده، فوق‌العاده است.

مأموریت پولاریس داون، پنج روز به طول خواهد انجامید و در این مدت قرار است که خدمه ۴۰ آزمایش را تکمیل کنند. این تیم قصد دارد از تشعشعات کمربندهای ون‌آلن که مناطق دونات‌شکل حاوی ذرات باردار پرانرژی در اطراف زمین هستند، تصاویر پرتو ایکس بگیرند؛ به بررسی مکانیسم‌هایی بپردازند که باعث بیماری حرکت در فضا می‌شود و سخت‌افزارهای آزمایشی ازجمله لباس جدید فضایی و کپسول کرو دراگون را آزمایش کنند.

دردسرهای خروج از کابین

ازآنجایی‌که طرح اصلی «کرو دراگون» (دراگون سرنشین‌دار) دریچه هوابند ندارد، کل کابین باید کم‌فشار شود تا خدمه بتوانند دریچه فضاپیما را باز کنند و راهپیمایی فضایی را انجام دهند. این معضل منجر به تغییرات عمده‌ای شده است که به فضای داخلی کپسول اجازه می‌دهد تا در برابر خلأ حاصل از تخلیه هوا مقاومت کند. مهم‌تر از همه، نرده‌های دستی و پایه‌هایی در داخل فضاپیما نصب شده و رابطی نردبانی به دهانه دریچه برای تسهیل خروج فضانوردان افزوده شده است.

فضانوردان کپسول روسی سایوز یا فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی، زمانی که درون کابین حضور دارند، لباس راحتی به تن دارند و لباس راهپیمایی فضایی را فقط در شرایط اضطراری یا زمان راهپیمایی فضایی به تن می‌کنند؛ اما فضانوردان «دراگون کرو» از همان ابتدای پرتاب تا فرود بر زمین نیز از لباس مخصوص راهپیمایی استفاده خواهند کرد.

این اولین راهپیمایی فضایی تجاری و نخستین باری است که فضانوردان دولتی حضور ندارند که چنین مأموریتی را انجام دهند؛ دقیقا به همین دلیل است که مأموریت اسپیس ایکس از اهمیتی تاریخی برخوردار است، زیرا ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس مصمم است که زودتر از دیگران به ماه و مریخ برسد و بدین‌منظور، فضانوردانش بایستی بتوانند از فضاپیماهایشان خارج شوند، اکتشاف کنند، چیزهایی بسازند و تعمیر کنند.

۵۴۵۴


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!