از قدرت کامپیوترتان ناراضی هستید؟ این ابر کامپیوتر 12 تنی را بخرید!


از قدرت کامپیوترتان ناراضی هستید؟ این ابر کامپیوتر 12 تنی را بخرید!

اگر فکر می‌کنید سیستم‌های معمولی به اندازه کافی سریع نیستند، شاید بخواهید یک ابرکامپیوتر پرقدرت با ۸٬۰۶۴ پردازنده Xeon و ۳۰۶ ترابایت حافظه RAM خریداری کنید. در آمریکا ابرکامپیوتر Cheyenne را به حراج گذاشته‌اند که حدود ۱۲ تُن وزن دارد. جزئیات...

اگر فکر می‌کنید سیستم‌های معمولی به اندازه کافی سریع نیستند، شاید بخواهید یک ابرکامپیوتر پرقدرت با ۸٬۰۶۴ پردازنده Xeon و ۳۰۶ ترابایت حافظه RAM خریداری کنید. در آمریکا ابرکامپیوتر Cheyenne را به حراج گذاشته‌اند که حدود ۱۲ تُن وزن دارد. جزئیات جالب را در ادامه خبر بخوانید.

تنها چند سال قبل Cheyenne رتبه ۲۱ سریع‌ترین کامپیوترهای دنیا را در لیست Top500 در اختیار داشت، اما حالا به ۱۶۰ تنزل یافته است. این ابرکامپیوتر CPU محور دارای قدرت محاسباتی عظیم ۵٫۳۴ پتافلاپ در ثانیه است و سال ۲۰۱۶ ساخته شد.

حراج سوپر کامپیوتر شاینی

برای شناخت بهتر این ابرکامپیوتر بهتر است اشاره کنیم از ۲۸ رک تشکیل شده که جمعاً تعداد ۸٬۰۶۴ پردازنده E5-2697v4 با ۱۴۵٬۱۵۲ هسته پردازشی را در خود جای داده‌اند. این سیستم از ۴٬۰۳۲ نود دوسوکته تشکیل شده است. این ابرکامپیوتر ۱۲ تنی در حال حاضر به حراج گذاشته است.

از قدرت کامپیوترتان ناراضی هستید؟ این ابر کامپیوتر 12 تنی را بخرید!

ظاهراً هزینه بالای تعمیرات و نگهداری بخش خنک‌سازی با آب این ابرکامپیوتر باعث شده تصمیم به فروش آن بگیرند. البته این ابرکامپیوتر طی ۷ سال گذشته روشن بوده و کار می‌کرده است.

در صورتی که به خرید این ابرکامپیوتر آمریکایی علاقمند شده‌اید، بهتر است بدانید تنها ماژول‌های حافظه رم DDR4-2400 ECC آن بیش از ۳۵۰٬۰۰۰ دلار قیمت دارد. همچنین این کامپیوتر به حدود ۱٫۷۲۷ مگاوات برق نیاز دارد که هزینه برق آن در روز به بیش از ۴٬۰۰۰ دلار می‌رسد.

در صورتی که قصد خرید این ابرکامپیوتر را دارید، بهتر است بدانید حمل آن تنها توسط شرکت‌های متخصص در این زمینه امکان‌پذیر است که هزینه گزافی روی دست خریدار می‌گذارد! این حراج دو هفته ادامه می‌یابد و فعلاً بالاترین پیشنهاد ۲۸٬۰۸۵ دلار است که بسیار کمتر از ارزش واقعی آن تخمین زده می‌شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر گوشی گلکسی M35 انبوهی از جزییات آن را فاش کرد؛ با باتری قدرتمند و 6000 میلی آمپر...