اصلاً بعید نیست که امسال ناترازی بنزین دو برابر شود / 5.5 میلیارد دلار به مونتاژکار چینی اختصاص دادند؛ انتظار می‌رفت 20 درصد این پول به واردات یا به تحقیق و توسعه فنی موتور داده شود / وقتی در صنعت خودرو شرایط تحریمی سخت داریم، اصلاً امکان توسعه و پیشرفت و


اصلاً بعید نیست که امسال ناترازی بنزین دو برابر شود / 5.5 میلیارد دلار به مونتاژکار چینی اختصاص دادند؛ انتظار می‌رفت 20 درصد این پول به واردات یا به تحقیق و توسعه فنی موتور داده شود / وقتی در صنعت خودرو شرایط تحریمی سخت داریم، اصلاً امکان توسعه و پیشرفت و

مسیح فرزانه، کارشناس خودرو در رابطه با عدم سرمایه‌گذاری در تولید موتور کم مصرف اظهار داشت: نزدیک به ۵.۵ میلیارد دلار به مونتاژ کار چینی اختصاص دادند؛ امسال انتظار می‌رفت که ۲۰ درصد این پول به واردات اختصاص داده شود یا به تحقیق و توسعه فنی...

اصلاً بعید نیست که امسال ناترازی بنزین دو برابر شود / 5.5 میلیارد دلار به مونتاژکار چینی اختصاص دادند؛ انتظار می‌رفت 20 درصد این پول به واردات یا به تحقیق و توسعه فنی موتور داده شود / وقتی در صنعت خودرو شرایط تحریمی سخت داریم، اصلاً امکان توسعه و پیشرفت و

مسیح فرزانه، کارشناس خودرو در رابطه با عدم سرمایه‌گذاری در تولید موتور کم مصرف اظهار داشت: نزدیک به ۵.۵ میلیارد دلار به مونتاژ کار چینی اختصاص دادند؛ امسال انتظار می‌رفت که ۲۰ درصد این پول به واردات اختصاص داده شود یا به تحقیق و توسعه فنی موتور ماشین اختصاص دهند. وقتی در صنعت خودرو شرایط تحریمی سخت داریم، اصلاً امکان توسعه و پیشرفت وجود ندارد.

مسیح فرزانه، کارشناس خودرو، درباره تأثیر کیفیت پایین خودرو‌ها داخلی بر ناترازی بنزین به «انتخاب» گفت: طبق آمار فروردین امسال، ۱۵۰ میلیون لیتر در یک روز بنزین مصرف شد و رکورد را شکستند. سیاست‌گذاران نیز گفتند در سال ۱۴۰۲، نزدیک ۲ میلیارد دلار بنزین وارد کرده‌اند. امسال ممکن است این عدد تا دو برابر افزایش یابد و نیاز کشور به واردات بنزین به ۴ میلیارد دلار برسد. بخشی از چالش ناترازی بنزین در ایران مدل فرهنگی است، اما بخش عمده ناترازی ناشی از کیفیت پایین موتور ماشین‌های داخلی است. عموم موتور خودرو‌های داخل، تکنولوژی قدیمی دارند. تکنولوژی جدیدی که با استاندارد‌های روز دنیا همراه باشد، در این موتور‌ها وجود ندارد. مثلاً شما به کیفیت هوا نگاه کنید که بخشی از آن ناشی از کیفیت پایین خودروهاست.

وی در ادامه در رابطه با تعداد خودرو‌های فرسوده در کشور بیان کرد: ما الان در کشور ۱۳ میلیون موتورسیکلت فرسوده داریم که عدد بسیار قابل توجهی است. این خودرو‌ها و موتور‌ها نیز بخش دیگری از ناترازی هستند. برنامه سیاست‌گذاران همیشه این بود که سالانه حدود ۱۰ درصد از تولید را اسقاط کنند تا یک تنظیم به وجود بیاید.

او افزود: در تمام سال‌های گذشته این وعده محقق نشد. باید سالانه ۱۳۰ هزار خودرو فرسوده را اسقاط می‌کردند. دولت باید ۴ درصد تسهیلات و مشوق در اختیار کسانی قرار بگیرد که خودروشان را سمت اسقاط می‌برند.

وی در رابطه با عدم سرمایه‌گذاری در تولید موتور کم مصرف اظهار داشت: نزدیک به ۵.۵ میلیارد دلار به مونتاژ کار چینی اختصاص دادند؛ امسال انتظار می‌رفت که ۲۰ درصد این پول به واردات اختصاص داده شود یا به تحقیق و توسعه فنی موتور ماشین اختصاص دهند. وقتی در صنعت خودرو شرایط تحریمی سخت داریم، اصلاً امکان توسعه و پیشرفت وجود ندارد. ما نیاز داریم که به صنعت روز دنیا مرتبط باشیم و انتقال دانش و فناوری رخ دهد؛ الان نهایت فناوری ما با هزار، اما و اگر از سوی چینی هاست. کشور‌های صاحب نام خودرو در جهان شامل آلمان و ژاپن و ایتالیا و کره ما را محروم کرده‌اند.

فرزانه درباره افزایش میزان ناترازی در سال ۱۴۰۳ گفت: اصلاً بعید نیست که امسال ناترازی دو برابر شود. اگرچه حل کردن ناترازی بنزین که بخشی از آن شامل به روز‌رسانی موتور خودروست، در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست. ما نیاز به یک جا به جایی در سیاست کلان داریم تا در کوتاه مدت به ما کمک کند. رفتن به سمت طراحی و توسعه موتور‌های جدید یک عدد قابل توجه می‌طلبد. برای اینکه بتوانیم ناترازی را تعدیل کنیم، ماجرای خودرو‌های اسقاطی را با جدیت بیشتری پیگیری کنیم.

لینک کوتاه کپی لینک


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!