روز به روز چهره نفت تحلیل می‌رود


روز به روز چهره نفت تحلیل می‌رود

نفت خام امروز تحت تأثیر افزایش غیرمنتظره‌ی ذخایر آمریکا و تولید قوی، کاهش شدیدی را به ثبت رساند.

روز به روز چهره نفت تحلیل می‌رود

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت نفت در معاملات آسیایی روز چهارشنبه با کاهش شدید همراه بود. معاملات آتی نفت برنت منقضی در ماه جولای، با 0.9 درصد کاهش به 85.58 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 1 درصد کاهش به 80.48 دلار در هر بشکه رسید.

گفتنی است تمدید ضررهای اخیر، ناشی از نشانه‌هایی از افزایش غیرمنتظره‌ی ذخایر آمریکا و تولید قوی نفت خام بوده است که باعث ایجاد شک و تردید در شرایط سخت عرضه شد.

گذشته از آن، قبل از پایان نشست فدرال رزرو در اواخر روز، که در آن انتظار می‌رود بانک مرکزی به طور گسترده‌ای بر رویکرد تندروانه‌ی خود پایبند باشد، بازارها در وضعیت بدی قرار گرفتند.

بررسی نوسانات نشان می‌دهد که دلار در این هفته علاوه بر آنکه با پیش بینی موضع فدرال رزرو افزایش یافت، قیمت نفت را نیز تحت فشار قرار داد.

عامل دیگری که در نشست‌های اخیر، مسیر کاهش بهای نفت را هموار کرده، گمانه‌زنی‌های فزاینده در مورد آتش‌بس اسرائیل و حماس کاهش بوده است. البته تاکنون چنین توافقی حاصل نشده است.

افزایش ذخایر آمریکا و تولید قوی، عوامل کاهش نفت

براساس داده‌های مؤسسه نفت آمریکا در اواخر روز سه‌شنبه، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته‌ی منتهی به 26 آوریل، 4.9 میلیون بشکه افزایش یافت که مطابق با انتظارات برای افزایش 1.5 میلیون بشکه‌ای نبود.

در حالی که ذخایر بنزین و تقطیر کاهش یافته است، افزایش موجودی کل حاکی از آن است که عرضه‌ی نفت در بزرگترین مصرف‌کننده‌ی سوخت جهان آنقدرها که ابتدا انتظار می‌رفت محدود نیست.

البته داده‌های جداگانه‌ای مبنی بر افزایش تولید نفت خام داخلی ایالات متحده از ۱۲.۵۸ میلیون بشکه در ژانویه به ۱۳.۱۵ میلیون بشکه در روز در ماه فوریه، این تصور را تقویت کرد. گفتنی است چنین افزایشی علاوه بر آنکه بزرگترین جهش تولید از ماه اکتبر بود، باعث شد که تولید ایالات متحده به بالاترین حد خود برسد.

و اما با توجه به تولید قوی ایالات متحده و عرضه‌ی مطلوب بازارهای نفتی این کشور، تردیدهایی پیرامون اینکه چقدر بازارهای جهانی نفت خام در ماه‌های آینده فشرده خواهند شد، در بازارها به وجود آمد.


آتش‌بس احتمالی بین اسرائیل و حماس همچنین می‌تواند انتظارات در مورد بازارهای فشرده‌تر را به‌ویژه در میان خطرات کمتر اختلالات عرضه در خاورمیانه، کاهش دهد.

داده‌های API معمولاً بر روند مشابهی از داده‌های موجودی رسمی که در اواخر روز چهارشنبه منتشر می‌شود، تأکید کرد.

ارزیابی بازارها قبل از پایان نشست دو روزه‌ی فدرال رزرو در اواخر روز، وضعیت نامطلوبی را به تصویر می‌کشد. در حالی که به طور گسترده انتظار می‌رود بانک مرکزی نرخ‌های بهره را در حالت تعلیق نگه دارد، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، احتمالا پس از یک سری آمارهای تورمی، یک اعلامیه‌ی تندروانه را صادر خواهد کرد.

و در نهایت، انتظارات برای افزایش نرخ بهره در ایالات متحده، رشد چشمگیر دلار را در این هفته رقم زد که بر قیمت نفت نیز تأثیر گذاشت.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

گوگل از قوی‌ترین تراشه هوش مصنوعی خود رونمایی کرد