رصد دورترین ستاره‌ها با تلسکوپ جیمز وب


رصد دورترین ستاره‌ها با تلسکوپ جیمز وب

جیمز وب نام پیشرفته‌ترین تلسکوپ ساخت بشر است. این تلسکوپ اکنون در جهان در حال کشف و ارسال اطلاعات پنهانی از کیهان است. اطلاعاتی که تا به امروز از دسترس ما خارج بوده، امروزه به‌واسطه این فناوری نوین در حیطه دستاوردهای بشری قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، پیشینه نگاه انسان به آسمان به همان ابتدای زیست خود روی زمین بازمی‌گردد. زمانی که خورشید یا دیگر اجرام را با عدم شناخت نظاره می‌کرد. از آن دوره تا به حال، زمان زیادی گذشته است. افلاک بارها و بارها چرخیده‌اند مسافت زیادی پیموده‌اند. حتی از زمان ساخت اولین تلسکوپ هم مدت زیادی می‌گذرد. شناخت انسان از آسمان همواره یک دانش هیجان‌انگیز بوده و این در گذر زمان مقداری از این هیجان کاسته نشده است.

رصد دورترین ستاره‌ها با تلسکوپ جیمز وب

ایده فرستادن تلسکوپ به فضا تحولی در علم ستاره‌شناسی ایجاد کرد. از اولین نمونه‌های تلسکوپ فضایی تا جیمز وب که پیشرفته‌ترین مدل از این نوع است، همگی اطلاعات باارزشی به زمین ارسال کرده‌اند.

از لحظه پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب تا موعد مقرر دریافت اولین عکس‌ها، مردم جهان هیجان زیادی برای کشف اسرار جهان داشتند. گفته‌ها حاکی از آن بود که این تلسکوپ توانایی اثبات نظریات گوناگونی را داشت. تلسکوپی سرگردان در فضا که توانایی جذب و دریافت قدیمی‌ترین نورهای جهان را داشت. نوری که از انفجارهای باستانی و پیشاتاریخی ساطع شده و دربردارنده رازهای بسیاری است.

اینکه تلسکوپ فضایی جیمز وب چگونه توانایی تحلیل و بررسی و حتی کشف این اطلاعات را دارد مسئله دیگر است. در این گزارش ما به برخی از مهم‌ترین اکتشافات این کاردستی فوق پیشرفته انسان‌ها می‌پردازیم. اکتشافاتی که برخی از نظریه‌های مطرح شده و قدرتمند فیزیک امروزی را وارد فاز جدیدی می‌کند.

قدرت تلسکوپ جیمز وب

رصد دورترین ستاره‌ها با تلسکوپ جیمز وب

در تصاویر سحابی کارینا و پنج‌گانه استفان، جیمز وب فضای میان‌ستاره‌ای را به ما نشان می‌دهد که در آن ستارگان در حال تولد و رشد هستند. دانشمندان تا کنون قادر نبوده‌اند هیچ تصویری از فعل و انفعالات کهکشان‌ها با چنین جرئیاتی مشاهده کنند. به لطف دروبین‌های مادون قرمز وب می‌توانیم ستاره‌ها را با تمام شکوهشان ببینیم.

دانشمندان با مطالعه نورهای حذف شده از ستارگان به نحوه شکل‌دهی، رشد و ادغام آنها توسط کهکشان‌ها پی می‌برند و متوجه می‌شوند که چرا برخی موارد کهکشان‌ها تشکیل ستاره را متوقف کرده‌اند. جیمز وب سوالاتی از قبیل اینکه چه چیزی تعداد ستارگان در یک منطقه خاص را معین می‌کند یا چرا ستارگان با حجم خاصی شکل می‌گیرند را پاسخ می‌دهد.

رصد دورترین ستاره‌ها با تلسکوپ جیمز وب

کشف و بررسی کیهان اگرچه امری سخت و دشوار است اما با وجود فناوری‌های نوین نظیر تلسکوپ جیمز وب به امری سهل‌تر از گذشته اما همچنان پیچیده تبدیل شده است. آن‌چه اکنون توسط تلسکوپ جیمز وب رصد می‌شود شگفت انگیز است و هر انسان علاقه‌مند به فضا و کهکشان را متحیر می‌سازد.

رصد دورترین ستاره‌ها با تلسکوپ جیمز وب

رصد دورترین ستاره‌ها با تلسکوپ جیمز وب

در مقایسه با انسان اولیه که حتی نمی‌توانست بیشتر از چند لحظه به خورشید نگاه کند، انسان امروزی توانایی نگاه کردن، بررسی و مشاهده، تجزیه و تحلیل و در نهایت کشف تمام قلمرو دست‌نیافتنی انسان اولیه را دارد. نگاه کردن به ستاره‌های باستانی و قدیمی همانطور که گفته شد امکان کشف به انسان می‌دهد. عکس‌های دریافت شده از تلسکوپ فضایی جیمز وب به شکل خیره‌کننده‌ای زیبا هستند. این عکس‌ها از همان ابتدای انتشارشان، تبدیل به ماده خام تحقیقاتی دانشمندان و اخترشناسان شدند. بنابراین این پیش‌بینی دور از ذهن نخواهد بود که این اکتشافات به این زودی به پایان نمی‌رسد و باز هم ادامه خواهد داشت.

رصد دورترین ستاره‌ها با تلسکوپ جیمز وب

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجار‌ت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری



شیمیل ها چه افرادی هستند؟