سخنگوی فضایی وزارت دفاع ایران: پرتابگر سیمرغ در آینده نزدیک تثبیت خواهد شد


سخنگوی فضایی وزارت دفاع ایران: پرتابگر سیمرغ در آینده نزدیک تثبیت خواهد شد

سخنگوی فضایی وزارت دفاع ایران گفت: ماهواره‌بر "سریر" قدم اول برای رسیدن به مدار ژئوست و طراحی سریر تمام شده و مراحل ساخت زیرسامانه‌های آن شروع شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، سیداحمد حسینی مونس سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران درباره پرتاب موفق کپسول زیستی کاووس گفت: نهادها و دستگاه‌های متعددی در حوزه فناوری فضایی فعال هستند که ذیل شورای‌عالی فضایی فعالیت می‌کنند.
حسینی مونس افزود: پرتابگر سیمرغ در آینده نزدیک تثبیت خواهد شد و پرتابهای متعدد خواهد داشت، اما پرتابگر سلمان برای یک مأموریت خاص طراحی شد و متخصصین ما در بازه زمانی کوتاه توانستند کاری کنند تا در اولین پرتاب مأموریت خود را به‌درستی انجام دهد. آنچه سازمان فضایی از ما خواسته این است که پرتابگر بعدی ما باید وزن 1.5 تن را با خود به فضا ببرد.
وی خاطرنشان کرد: پرتاب سلمان یک پرتاب زیرمداری بود و شیئی را در مدار قرار نداد. در این پرتاب ما باید یک محموله را به خارج از جو می‌بردیم تا داده‌های لازم ثبت شود و بعد محموله بازیابی شود، اما پرتابهای بعدی ما مداری خواهد بود و ما باید به سرعت 3600 متر بر ثانیه برسیم تا ماهواره را در مدار قرار دهیم. در مدار لئو ماهواره‌بر سفیر و قاصد ماهواره‌های زیر 50 کیلوگرم را در مدار قرار داده‌اند. در حوزه پرتابگر وزن ماهواره‌بر و ارتفاع مداری مهم است. ماهواره‌بر سیمرغ می‌تواند 250 کیلوگرم را در 500کیلومتری و ذوالجناح می‌تواند 200 کیلوگرم را در مدار 500کیلومتری قرار دهد.
سخنگوی فضایی وزارت دفاع ایرا بیان داشت: ماهواره‌بر "سریر" قدم اول برای رسیدن به مدار ژئوست. سریر بر مبنای سیمرغ توسعه داده می‌شود و می‌تواند 1500 کیلوگرم محموله را در مدار 200کیلومتری قرار دهد. با استفاده از بلوک‌های انتقال مداری که در حال توسعه در کشور است می‌توانیم از مدار لئو به ژئو برویم و می‌توانیم ماهواره 100کیلوگرمی را به مدار ژئو ببریم. طراحی سریر تمام شده و مراحل ساخت زیرسامانه‌های آن شروع شده است.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ ریخت و قیافه سحر قریشی در خیابانهای نیویورک آمریکا