وزش باد پاییزی مانع رونق پتروشیمی‏‏‌ها نشد


رینگ محصولات پتروشیمی هفته پایانی شهریور را با رونق نسبی به پایان رساند. احتمال رشد قیمت‌های پایه در میان‌مدت و افزایش فعالیت تولیدی صنایع با رفع محدودیت در بخش انرژی صنایع تکمیلی از رونق این بازار حمایت کرد. به گزارش «اکوایران»، در هفته پایانی شهریورماه، رینگ محصولات پتروشیمی با محوریت کالاهای زیرمجموعه بخش شیمیایی پررونق بود. احتمال رشد قیمت‌های پایه در میان‌مدت با حمایت صعود بهای انرژی در دنیا از رونق رینگ پتروشیمی حمایت کرد. در عین حال، محدودیت قطعی برق صنایع تکمیلی با پایان روزهای گرم سال به پایان رسیده و این موضوع نیز متقاضیان را برای خرید مواد اولیه مصرفی ترغیب کرده است.

رونق در رینگ پلیمرها پابرجا ماند

در هفته پایانی تابستان امسال بالغ بر ۱۱۲‌هزار تن محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این حجم محصول تقاضایی برابر ۱۴۳‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۹۲‌هزار و ۶۰۰تن محصول از این بازار انجامید. به این ترتیب در هفته پایانی شهریورماه حدود ۸۲‌درصد کل عرضه‌‌‌ها معامله شد. میزان فروش محصولات پلیمری از رینگ فیزیکی بورس‌کالا در هفته پایانی شهریور نسبت به هفته قبل تغییر محسوسی نداشت. اعلام قیمت‌های پایه در روز یکشنبه ۲۷شهریورماه برای دوهفته متوالی و عدم‌نگرانی صنایع تکمیلی از تغییر قیمت‌های پایه باعث شد تا معاملات این رینگ هفته پایانی شهریورماه را نسبتا در آرامش به پایان برساند، به‌‌‌نحوی که در این بازه زمانی از رقابت‌‌‌های هیجانی در رینگ پلیمرها خبری نبود.

بیشترین رقابت ثبت‌شده در رینگ پلیمرها در هفته پایانی شهریورماه مربوط به پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی نوید زرشیمی بود که متقاضیان این محصول را با میانگین رقابت ۵۹درصدی خریداری کردند. در حالی سقف رقابت برای پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی به کمتر از ۶۰‌درصد رسیده که ظرف هفته‌‌‌های قبل و پیش از تغییر نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌‌‌ها، این گروه کالایی با رقابت‌‌‌های بیش از ۱۰۰درصدی دادوستد می‌‌‌شد. قیمت‌های پایه عمده محصولات پلیمری برای عرضه در هفته پایانی شهریور و هفته ابتدایی مهرماه عمدتا کاهشی اعلام شد. اما با توجه به جریان افزایشی ایجادشده در بهای نفت و نفتا، احتمالا این روند کاهشی در قیمت‌های پایه ادامه‌‌‌دار نخواهد شد.

فروش شیمیایی‌‌‌ها بیش از میانگین هفتگی

در هفته پایانی تابستان امسال بالغ بر ۵۲‌هزار و ۶۰۰تن محصول شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۴۴‌هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۴۰‌هزار تن محصول از این بازار انجامید. این رقم بالاتر از میانگین حجم فروش هفتگی محصولات شیمیایی از بازار فیزیکی بورس‌کالا ظرف سال گذشته بود. قیمت‌های پایه محصولات شیمیایی در روز یکشنبه ۲۷شهریورماه از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی عمدتا افزایشی اعلام شد که افزایش نرخ جهانی این محصولات عامل رشد قیمت‌های پایه بود. با این حال، احتمال استمرار این رویه در میان‌مدت متقاضیان را به رینگ شیمیایی‌‌‌ها آورد و معاملات این گروه کالایی در هفته پایانی تابستان پررونق بود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تراسپوندر هلیکوپتر حامل رئیسی خاموش بود؟