سرانجام جنگ سرد در سینما


 سرانجام جنگ سرد در سینما

 دنیای‌اقتصاد : رقابت آمریکا و شوروی سابق پس از جنگ دوم جهانی سال‌ها در همه زمینه‌ها، از جمله در اکتشافات فضایی، جهان را تحت تاثیر خود قرار داده بود. اکنون پس از گذشت بیش از سه دهه از فروپاشی شوروی، به نظر می‌رسد این جنگ توسط وارثان آنها در روسیه و رقبایشان در آمریکا همچنان ادامه دارد؛ این‌بار نیز در فضا اما در قالب فیلمسازی. در ماه مه ۲۰۲۰ ناسا تایید کرد در حال مذاکره با تام کروز و اسپیس ایکس برای تولید یک پروژه سینمایی است که قرار است نخستین فیلمی باشد که واقعا در فضا با حضور بازیگران مطرح فیلمبرداری ‌می‌شود.

 سرانجام جنگ سرد در سینما

جیم برایدنستاین، مدیر ناسا، نیز در آن زمان نوشته بود: «ما به رسانه‌ها نیاز داریم تا الهام‌بخش نسل جدیدی از مهندسان و دانشمندان ناسا برای تحقق برنامه‌های بلندپروازانه‌اش باشند.» اما این پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیامد و رقیب تاریخی آمریکا برای کسب عنوان نخست، خود را وارد معرکه کرد؛ برنامه‌ای که به‌سرعت به چالشی جدید برای رقابت هنری دو کشور مبدل شد. حالا با آغاز سال میلادی جدید، روس‌ها با انتشار تریلر فیلم «چلنج» یا «چالش» نشان داده‌اند برای ساخت اولین فیلم در فضا عملا دیگران جلوتر هستند. این فیلم به زبان انگلیسی و توسط کلیم شیپنکو ساخته شده و اولین فیلمی است که واقعا در فضا فیلمبرداری شده است.

کارگردان روسی و بازیگران اصلی فیلم وی اکتبر ۲۰۲۱ راهی فضا شده بودند و طی چند هفته فیلمبرداری را انجام دادند. داستان این فیلم درباره یک جراح زن است که مجبور می‌شود یک فضانورد را که به‌شدت بیمار است و نمی‌تواند به زمین بازگردد در فضا جراحی کند. حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه از این فیلم واقعا فضایی است و بقیه فیلم روی زمین و در استودیوها و لوکیشن‌های زمینی ساخته شده است. یولیا پرسیلد، میلوش بیکوویچ، ولادیمیر ماشکوف، آلیونا موردووینا، تاتیانا دوگیلوا و سرگی بورونوف بازیگران این فیلم هستند. اولگ نویتسکی، فضانورد روس، هم نقش کوتاهی در این فیلم بازی کرده است. بازیگران و کارگردان این فیلم طی ۱۲ روز از ۵ تا ۱۷ اکتبر ۲۰۲۱ این فیلم را در ایستگاه فضایی بین‌المللی فیلمبرداری کردند.

زمانی که سازندگان این فیلم به فضا رفتند، گزارشی از آن به صورت زنده از کانال یک روسیه پخش شده بود. «چالش» قرار است آوریل ۲۰۲۳ در روسیه اکران شود. با این اوصاف به نظر می‌رسد رویای آمریکایی‌ها برای تسخیر فضا در سینما با شکست مواجه شده است؛ پروژه‌ای که روی آن تبلغیات زیادی انجام گرفته و بر درخشش تام کروز در آن تاکید شده بود؛ بازیگری که برای انجام بدل‌کاری‌های خطرناک و حتی مرگباری که خود انجام می‌دهد کاملا شناخته شده است. بنا بود در این فیلم به جای استفاده از فن‌آوری‌های خسته‌کننده کامپیوتری دیگر فیلم‌های فضایی، بازیگران به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شوند و تام کروز به عنوان اولین فرد غیرنظامی خارج از ایستگاه فضایی پیاده‌روی انجام دهد. البته این بازیگر یک تجربه دیگر در این زمینه دارد و آن روایت فیلم مستند «ایستگاه بین‌المللی ۳D» است. این فیلم کوتاه ساخته تونی میرز اولین فیلم تولیدشده در فضا بود که از تکنولوژی تری‌دی بهره می‌گرفت و درباره بزرگ‌ترین مهندسی‌های فضایی از زمان فرود انسان روی ماه ساخته شده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هوافضا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل گرگ با نوشته های انگیزشی + متن های زیبا و انگیزشی