داروهای خطرناک برای کودکان و همه آنچه والدین باید بدانند


طی اطلاعیه‌ای وزارت بهداشت در مورد تجویز فرآورده‌های مورد استفاده برای رفع علائم سرماخوردگی و سرفه درکودکان کمتر از دو سال توصیه‌هایی ارائه داد. تجویز آنتی هیستامین‌ها نظیر دیفن هیدرامین، کلرفنیرامین، برم فنیرامین و سیپرو هپتادین، دکونژستان ها نظیر پسودوافدرین و فنیل افرین، ضد سرفه‌ها نظیر دکسترومتورفان و خلط آورها نظیر گایافنزین به طور کلی در...

برنا: طی اطلاعیه‌ای وزارت بهداشت در مورد تجویز فرآورده‌های مورد استفاده برای رفع علائم سرماخوردگی و سرفه درکودکان کمتر از دو سال توصیه‌هایی ارائه داد. تجویز آنتی هیستامین‌ها نظیر دیفن هیدرامین، کلرفنیرامین، برم فنیرامین و سیپرو هپتادین، دکونژستان ها نظیر پسودوافدرین و فنیل افرین، ضد سرفه‌ها نظیر دکسترومتورفان و خلط آورها نظیر گایافنزین به طور کلی در کودکان با سن کمتر از دو سال توصیه نمی‌شود.

در این اطلاعیه آمده است که تجویز آنتی هیستامین‌ها نظیر دیفن هیدرامین، کلرفنیرامین، برم فنیرامین و سیپرو هپتادین، دکونژستان‌ها نظیر پسودوافدرین و فنیل افرین، ضد سرفه‌ها نظیر دکسترومتورفان و خلط آورها نظیر گایافنزین به طور کلی در کودکان با سن کمتر از دو سال توصیه نمی‌شود.

با توجه به اینکه فرآورده‌های مورد استفاده برای رفع علائم سرماخوردگی و سرفه ممکن است حاوی بیش از یک ماده مؤثر باشند در صورت ضرورت به تجویز برای کودکان حتماً نام مواد مؤثر و مقدار موجود در فرآورده برای تنظیم دقیق مقدار مصرف با توجه به سن یا وزن کودک به دقت بررسی شود.

بر اساس این گزارش فرآورده‌های داروها نباید به منظور کمک به خواب کودک و ایجاد حالت خواب آلودگی در وی مصرف شوند و توصیه می‌شود برای تنظیم مقدار تجویز شده فرآورده برای کودک از پیمانه با قاشق‌های ویژه اندازه‌گیری دارو استفاده و از اندازه‌گیری مقدار مصرف توسط قاشق‌های خانگی به دلیل استاندارد نبودن اندازه آنها ‌خودداری شود.

این گزارش تأکید می‌کند که در صورت تجویز بیش از یکی از فرآورده‌ها ممکن است مواد مؤثره مشترک موجود در فرآورده‌های تجویز شده برای کودکان از حد مجاز فراتر رفته، منجر به مسمومیت وی شود. پس از تجویز غیر ضروری بیش از یک فرآورده حاوی هر یک از مواد نام برده برای کودکان اجتناب شود و حتماً در محلی دور از دسترس آنان نگهداری شود.

گفتنی است با توجه به اینکه مواردی از مسمومیت با فرآورده‌های مورد استفاده در کشور ما در گروه سنی کمتر از دو سال مشاهده شده که منجر به بستری شدن کودکان در بیمارستان شده است، وزارت بهداشت به پزشکان و داروسازان توصیه کرد که هنگام تجویز و تحویل فرآورده‌های حاوی موادی که در قرص و شربت سرماخوردگی کودکان (حاوی کلرفنیرامین و پسودوافدرین) شربت دیفن هیدرامین، شربت گایافنزین، شربت دکسترومتورفان پی (حاوی پسودوافدرین)، شربت اکسپکتورانت (حاوی گایافنزین، کلرفنیرامین و پسودوافدرین) شربت و قرص کلرفنیرآمین، قطره بینی فنیل افرین، شربت و قطره دکسترومتورفان موجود است نکات بالا را به والدین گوشزد کنند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ناباروری با وجود واریکوسل، درمان میشود؟