خبرگزاری رسا با صداقت اعتماد مردم را جلب کرده است/ هدف از برخی اخبار کذب و دروغ تضعیف مسؤولان و روحانیت است


خبرگزاری رسا با صداقت اعتماد مردم را  جلب کرده است/ هدف از برخی اخبار کذب و دروغ تضعیف مسؤولان و روحانیت است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: برخی با اخبار کذب و دروغ آبروریزی ها و هتک حرمت های بسیاری نسبت به مسؤولان و روحانیت انجام می دهند و سعی دارند که مسؤولان، حوزویان و حوزه را تضعیف کنند.

به خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مرتضی مقتدایی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در دیدار مدیر عامل و مدیران خبرگزاری رسا که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، با تقدیر از فعالیت های خبرگزاری رسا در عرصه های گوناگون گفت: کار اطلاع رسانی در این شرایط حساس و در جایگاهی حساس و عظیم بسیار اهمیت دارد که اگر با نیت خالص صورت گیرد مصداقی از نشر معارف اسلامی است و امیدواریم که فعالیت های این مجموعه مورد توجه حضرت ولی عصر(ع) باشد.

وی با ابراز خرسندی از دیدار با مسؤولان خبرگزاری رسا افزود: شما در راه اسلام زحمت می کشید و اجر بالایی دارید، از این رو باید قدردان این جایگاه و فعالیت مهم بود و شکر آن را به جا آورد، اگر کارها با قصد خالص این خدمات صورت گیرد می تواند امصداقی از نشر معارف اسلامی و علوم اهل بیت(ع) باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان با بیان این که فعالیت های اطلاع رسانی دینی می تواند مصداق نشر اسلام و حمایت از حوزه و روحانیت و احکام اسلامی باشد که جایگاهی مهم به شمار می رود، اظهار داشت: باید قدر این جایگاه را بدانید و شکر کنید، شکر نعمت این است که کار با استحکام و بر اساس موازین شرع انجام شود.

وی ادامه داد: شکر این نعمت این است که به جا و به موقع از آن مصرف شود، خوشبختانه خبرگزاری رسا انعکاس بیرونی خوبی دارد و بحمدالله توانسته با صداقت، درستی و استحکام خبر، اعتماد مردم را حفظ و جلب کند که سرمایه ای مهم و بزرگ است.

خبرگزاری رسا با صداقت اعتماد مردم را  جلب کرده است/ هدف از برخی اخبار کذب و دروغ تضعیف مسؤولان و روحانیت است

آیت الله مقتدایی با بیان این که خواندن با اطمینان خاطر اخبار و ترتیب اثر دادن به آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ابراز داشت: خوشبتانه رسا این گونه عمل کرده است، وقتی یک خبرگزاری می تواند تأثیرگذار باشد که اعتماد مردم را جلب کرده باشد و جلب اعتماد مردم به صداقت، درستی و استحکام است، خوشبختانه رسا این روش را دارد و برای آن باید شکرگذار باشد.

وی عنوان کرد: بحمدالله در حوزه علمیه قم فراورده های بسیار و متنوعی وجود دارد که جایی مطرح نمی شود، شاید اکثر مردم مؤمن، متدین و مسلمان از این که چه اموری در حوزه می گذرد، حوزویان چه می کنند و این که چه خدماتی انجام می دهند خبر ندارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خبرگزاری رسا می تواند واسطه شود و اخبار و تولیدات حوزوی را جمع آوری کرده و آن ها را به صورت خبر مفید و تأثیرگذار برای مردم منتشر کند، این کار وظیفه ای الهی است که خبرگزاری می تواند به این صورت انجام دهد.

وی اضافه کرد: اخباری که منتشر می شود باید در ایمان، ثبات قدم و مقاومت مردم در برابر دشمنان تأثیرگذار باشد، شما می توانید پاداش آنچه را که برای مبلغان دین که رسالات الهی را تبلیغ می کنند داشته باشید و از پاداش این کار بهره مند شوید.

آیت الله مقتدایی با بیان این که تبلیغ رسالات الهی با شرایط آن کاری مهم و با ارزش است، گفت: خبری که منتشر می شود نباید یک خبر ساده باشد بلکه باید ایمان و اعتقاد مردم به دین، روحانیت، نظام اسلامی و حوزه های علمیه را افزایش دهد، در حوزه تولیدات فراوانی است که باید به صورت یک خبر مفید در آورده شود تا مردم از آنان آگاه باشند، خبرگزاری با این کار می تواند مبلغ راستین اسلام باشد.

خبرگزاری رسا با صداقت اعتماد مردم را  جلب کرده است/ هدف از برخی اخبار کذب و دروغ تضعیف مسؤولان و روحانیت است

وی افزود: خدمات خبرگزاری رسا از جمله نشریه کار خوبی است اما انتظارات بیش از این وجود دارد، انتظار این است درباره مطالبی که گفته می شود کار کارشناسی صورت گیرد، اعتماد به یک نشریه ای که از سوی یک خبرگزاری رسمی منتشر می شود باید بسیار بالا باشد و مردم اعتمادی داشته باشند که وقتی آن را مطالعه می کنند همانند یک روایت باشد که از آن اطمینان دارند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: روایاتی که از اهل بیت(ع) نقل می شود بزرگان سعی می کنند که سند روایت را بررسی کرده و به آن اعتماد پیدا کنند، بزرگان بسیاری از روایات را کنار می گذارند و می گویند که اسرائیلیات است یعنی روایت به شمار می رود اما بر اساس گفته بزرگان روایت جعلی است و به آن اعتماد نمی کنند.

وی ادامه داد: در تاریخ برخی بودند که روایات را جعل می کردند، در زمان معاویه حکومت او برای جعل خبر و روایت پول پرداخت می کرد و اخبار جعلی فراوانی پدید آمد که شاید برخی از آن ها مانده و در کتاب ها آمده باشد اما علما آن ها را کنار می گذارند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که علما به روایتی که اعتماد پیدا کنند عمل خواهند کرد، ابراز داشت: چنین روایتی در معرض افکار عمومی قرار می گیرد، همچنین وقتی خبری می خواهد منتشر شود باید همین اندازه بر آن دقت نظر وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: باید منشأ خبر و این که با چه هدفی گفته شده مشخص باشد، متأسفانه امروزه دروغ، کذب و تهمت فراوان است و تشخیص خبر کذب از خبر صادق مشکل است از این رو آبروریزی ها و هتک حرمت های بسیاری نسبت به مسؤولان و روحانیت انجام می شود و سعی دارند که مسؤولان، حوزویان و حوزه را تضعیف کنند، باید دستگاه تصفیه ای در رسانه ها وجود داشته باشد که اگر خبری از هر جایی نقل و منتشر نشود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دقت در انتشار اخبار سبب اعتماد بیشتر به خبرگزاری می شود، چند سال قبل خبری از قول بنده منتشر شد که قرآنی در حفاری ها خارج شده که 115 سوره داره که اسم ائمه و رهبری در آن وجود دارد و این خبر به صورت عجیب توسعه پیدا کرد، بنده برای این جریان 3 صفحه تکذیبیه دادیم و اعلام کردیم که دروغ محض است، آنچه که مدام در اخبار پخش می شد اصل خبر بود اما تکذیبیه مورد توجه نبود، بعد از چند سال مجددا این شایعه کذب پخش شد که باز هم تکذیبیه را منتشر کردیم اما تأثیر لازم را نداشت.

وی اضافه کرد: تبلیغ احکام دین و رسالت الهی کار انبیا است، خبرهای مفید برای مردم باید برای آگاهی جامعه اطلاع داده شود چرا که ممکن است دیدگاه و روش فردی را تغییر دهد تا در راه حق قدم بردارد، خبرگزاری ها چنین تأثیر مهمی و جایگاه عظیمی دارند، سعی کنید خبرهایی که منتشر می شود مستحکم و قوی باشد یعنی اگر شبهه دارید خبر را نقل نکنید و اگر هم نقل می شود باید بیان شود که شایعه است نه این که خبر رسمی باشد.

آیت الله مقتدایی با ابراز گلایه از انعکاس ضعیف و نامطلوب اخبار حوزه از رسانه ملی و خبرگزاری ها گفت: اخبار حوزه آنگونه که باید منتشر نمی شود، چندی پیش آغاز سال تحصیلی را داشتیم که برنامه ای مهم بود اما بسیار کم انعکاس داده شد یعنی تلویزیون بعد از انواع اخبار در آخر به صورت گذرا می گویند که چنین جلسه ای برگزار شده است.

وی با اشاره سخنان برخی درباره زیاد بودن تعطیلات حوزه افزود: بنده اعلام کرده ام که نسبت به جاهای دیگر همانند دانشگاه تعطیلات حوزه زیاد نیست، از طرفی نمی توان اسم تعطیلات بر ایامی که طلاب در درس شرکت نمی کنند گذاشته شود، تعطیلات به معنای این که کاری نیست و انسان استراحت کند اما در حوزه وقتی دروس تعطیل می شود تازه ابتدای کار طلاب خواهد بود.

خبرگزاری رسا با صداقت اعتماد مردم را  جلب کرده است/ هدف از برخی اخبار کذب و دروغ تضعیف مسؤولان و روحانیت است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که برای طلابی که در مدارس هستند در ایام تعطیلات برنامه های آموزشی در برخی شهرها برگزار می شود، اظهار داشت: همچنین طلابی که به تبلیغ می روند شبانه روز برنامه دارند و برای مردم جلساتی برگزار می کنند.

وی ادامه داد: جلسه ای در یکی از شهرها برگزار شد که روحانیون مشکلات منطقه را بیان می کردند، طلبه ای نقل کرد که در روستایی طلب شد که عقد ازدواج زن و شوهری خوانده شود، بعد از خواندن خطبه جمعیت اطراف دور طلبه جمع شدند و گفتند که عقد ازدواج ما را هم بخوانید با وجود این که مدتی از ازدواج آن ها می گذشت و کسی نبود که عقد را برای آن ها بخواند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: زمانی در آذربایجان غربی جلسه ای با روحانیون داشتیم که یکی از فضلا می گفت روستایی در این استان وجود دارد که از اول انقلاب تا کنون پای یک روحانی به آن باز نشده است، کسانی که در روستاها برای تبلیغ می روند شبانه روز مشغول کار هستند؛ بنابراین درس های حوزه تعطیل می شود اما طلاب مدام درگیر هستند و شاید اگر در حوزه بودند این اندازه درگیر نبودند.

وی عنوان کرد: در حوزه تعطیلات نداریم، شاید درس تعطیل شود اما روش کار تغییر خواهد کرد، آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه با وجود اخبار نادرست و دروغ درباره حوزه علمیه باید انعکاس بهتری داده می شد، حوزه قبل از این که دانشگاه ها شروع شود آغاز به کار کرده است، اگر اخبار حوزه ها به خوبی منتشر شود مردم می دانند که طلاب و حوزه ها در حال فعالیت هستند و کار می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که رسانه ها با به اخبار حوزه و روحانیت اهتمام داشته باشند، خاطرنشان کرد: امیدواریم که در عرصه خبررسانی دینی موفق باشید و به لوازم آن عمل کنید که پاداش بسیار عالی خواهید داشت، اخبار شما می تواند در افراد وتقویت نظام، دین و ایمان جامعه اثرگذار باشد./1323/ ۲۰۱/ص


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ناظمی‌اردکانی: دولت من از هرگونه اشرافیت‌گرایی پرهیز خواهد کرد