نگاه جهان به ایران؛ واکنش رسانه‌های بین‌المللی به شهادت ابراهیم رئیسی/ پیش‌بینی بلومبرگ از چشم‌انداز خاورمیانه پس از شوک تهران


نگاه جهان به ایران؛ واکنش رسانه‌های بین‌المللی به شهادت ابراهیم رئیسی/ پیش‌بینی بلومبرگ از چشم‌انداز خاورمیانه پس از شوک تهران

اقتصادنیوز: رسانه های بین المللی با انتشار گزارش هایی به سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهوری ایران واکنش نشان دادند.

به گزارش اقتصادنیوز، سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در پی حادثه عصر روز یکشنبه سقوط بالگرد در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی ، دعوت حق را لبیک گفت. این حادثه ناگوار واکنش رسانه های بین المللی را به دنبال داشته است. در همین راستا اقتصاد نیوز واکنش رسانه های بین المللی به این حادثه ناگوار را بررسی کرده است.

بلومبرگ: رویکرد منطقه ای ایران تغییر نخواهد کرد

بلومبرگ در جدیدترین یادداشت ادعایی خود پس از شهادت سید ابراهیم رئیسی، ضمن اشاره به رخ‌دادن این سانحه در ایران مدعی شد: امروز ایران و عربستان، دو قدرت بزرگ منطقه دوتحول جدی را تجربه کردند. این نشریه در ادامه نوشت: امروز ایران در سوگ شهادت ابراهیم رئیسی قرار دارد و همزمان در عربستان خبر خوبی از وضعیت جسمانی پادشاه این کشور به گوش نمی رسد.به ادعای بلومبرگ این دو رخداد همزمانی دارد با شرایط حساسی که خاورمیانه در آن قرار گرفته است؛ رویارویی اسرائیل و حماس که به نظر فعلا پایانی برای آن متصور نیست.بلومبرگ در ادامه این یادداشت آورده است که فارغ از دو رخداد در دو کشور نفت خیز و قدرتمند خاورمیانه، بعید است که شاهد تغییر اساسی معادلات حاکم باشیم. هرچند فقدان ابراهیم رئیسی و تغییرات در ساختار پادشاهی عربستان پیامدهایی را برای منطقه به دنبال خواهد داشت، اما این به معنای چرخش سیاست منطقه ای دو بازیگر نخواهد بود.

پولتیکو: نگاه به شرق، دستاورد برجسته رئیسی

نشریه پولتیکو با انتشار گزارشی به پیام های تسلیت روسای جمهوری روسیه و چین به مقام های ایران اشاره کردو در این باره نوشت: ولادیمیر پوتین با انتشار نامه ای رسمی که در وب سایت کرملین منتشر شده از ابراهیم رئیسی به عنوان دوست واقعی روسیه یاد کرده که در بهبود روابط دو کشور و ارتقای سطح مشارکت استراتژیک تهران و مسکو فعالیت بسیاری داشت. پوتین در این نامه اعلام کرده که بیش از یک بار شانس دیدار با رئیسی را داشته و او را چهره ای برجسته می داند. شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین نیز شهادت ابراهیم رئیسی را ضایعه ای بزرگ برای مردم ایران قلمداد کرد و گفت که مردم چین یک دوست خوب را از دست دادند. به نوشته پولتیکو پیام های تسلیت گرم دو رهبر نشانه روابط نزدیک ایران با روسیه و چین دارد. این نشریه در ادامه به همکاری نظامی-پهپادی تهران و مسکو اشاره کرد و همزمان با اشاره به حضور برجسته ایران در بریکس و شانگهای از روابط راهبردی تهران و پکن نوشت و در ادامه این یادداشت به هم صدایی ایران با اعضای محور مقاومت اشاره کرد و در نهایت خاطر نشان کرد، بعید است جانشین ابراهیم رئیسی از سیاست متفاوتی پیروی کند.

روایت چاینا دیلی از سیاست عمل گرایانه رئیسی

چاینا دیلی با انتشار گزارشی ضمن اشاره به حادثه ناگوار سقوط بالگرد حامل رئیس جمهوری و همراهانش، شهادت ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان را خبری شوکه کننده برای جهان توصیف کرد و با انتشار یادداشت هایی چندین ادعا را مطرح کرد. در همین راستا ما شیائولین، رئیس و استاد مؤسسه مطالعات حاشیه دریای مدیترانه در دانشگاه مطالعات بین المللی ژجیانگ مدعی شد که ایران ممکن است در کوتاه مدت تعاملات رسمی دیپلماتیک خود را محدود کرده و در بازه زمانی کوتاه به سان گذشته بر دیپلماسی منطقه ای متمرکز نباشد، اما این به معنای تغییر رویکرد تهران نخواهد بود.او در ادامه مدعی شد، در شرایط کنونی و به واسطه مذاکرات غیر رسمی (ادعایی) میان تهران و واشنگتن، تنش ها میان دو کشور کاهش یافته و طبیعتا می تواند زمینه ساز کاهش تنش میان این دو در سطح منطقه نیز قلمداد شود؛ جغرافیایی که به میدان رویارویی ایالات متحده، اسرائیل با محور مقاومت تبدیل شده است. تانگ ژیچائو، محقق مطالعات خاورمیانه در آکادمی علوم اجتماعی چین نیز از زاویه ای دیگر به این حادثه ناگوار پرداخته و در این باره نوشته،پس از به شهادت رسیدن ابراهیم رئیسی بعید است سیاست خارجی ایران در دراز مدت تغییر کند. به ادعای او در کوتاه مدت ممکن است شاهد تغییر چشم انداز ژئوپلتیکی خاورمیانه باشیم اما این تغییرات حداقلی است. وانگ لی، دستیار پژوهشگر در موسسه اقتصاد و سیاست جهانی، آکادمی علوم اجتماعی چین نیز در این باره مدعی است: پس از به شهادت رسیدن ابراهیم رئیسی بعید است سیاست خارجی ایران تغییری برجسته را تجربه کند، به ادعای او سیاست خارجی ایران عملگرایانه و محتاطانه بوده و آقای رئیسی در طول دوران ریاست خود تلاش کرده تا با توسل به دو اهرم چماق و هویج، اولویت های ایران را لحاظ کند. این تحلیلگر در ادامه خاطر نشان کرد که ایران در دوران ریاست اقای رئیسی فارغ از اختلاف ها با ایالات متحده از هرگونه درگیری مستقیم با واشنگتن و حتی تل آویو دوری کرد چرا که خواهان تصاعد تنش در خاورمیانه نبود. از طرفی دیگر آقای رئیسی فعالانه با کشورهای همسایه ایران، بالاخص عربستان و پاکستان تعامل دیپلماتیک داشت، گزاره ای که برای تحقق امنیت در داخل از اهمیت بسیاری برخوردار است.

میدل ایست ای: بررسی مذاکرات هسته‌ای در دوران رئیسی

میدل ایست آی با انتشار یادداشتی با اشاره به خبر شهید شدن ابراهیم رئیسی و همراهانش با انتشار یادداشتی مدعی شد که در دوران ریاست ابراهیم رئیسی، مذاکرات غیر رسمی میان ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته ای 2015 متوقف شد. به گزارش اقتصادنیوز، این نشریه نوشت،به نظر می رسید که پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، واشنگتن را به توافق هسته ای بازگرداند؛ توافقی که واشنگتن هم صدا با سایر قدرت های جهانی به واسطه اش تلاش کردند تا پیشرفت برنامه هسته ای ایران را در ازای لغو تحریم ها متوقف کنند. با این حال، دونالد ترامپ در سال 2018 به طور یکجانبه ایالات متحده را از برجام خارج کرد و یک رژیم تحریمی بی سابقه را علیه تهران وضع کرد.با روی کار آمدن بایدن در سال 2021، مذاکرات بین ایران و آمریکا از کانال های رسمی آغاز شد.میدل ایست ای در ادامه یادداشت ادعایی اش به نقل از منبع اگاه از مذاکرات مدعی شد که در ماه اوت همان سال، پس از چندین دور مذاکره در وین، دو طرف به پیش نویس توافقی رسیدند که "آماده امضاء" بود. اما بعد از انتخاب ابراهیم رئیسی، چهره های ارشد مذاکره کننده یعنی علی باقری کنی به واسطه رویکرد ایالات متحده حاضر نشدند از موضع ایران عقب نشینی کنند. این در حالی بود که ابراهیم رئیسی نیز بر تحقق توافق خوب تاکید داشت.

چاینا دیلی: مشارکت رئیسی و امیرعبداللهیان در صلح جهانی در یادها می ماند

نشریه چاینا دیلی با انتشار گزارشی ضمن آن که خبر به شهادت رسیدن ابراهیم رئیسی و حسین امر عبداللهیان را خبری شوکه کننده توصیف کرد در باب سیاست خارجی ایران بعد از این حادثه ناگوار نوشت: بعید است که رویکرد ایران در خاورمیانه و در ارتباط با محور مقاومت تغییر کند. این نشریه ضمن اشاره به روابط مثبت و نزدیک ایران با بازیگرانی چون عربستان، چین و روسیه از تلاش تهران جهت بازگشت ثبات به منطقه نوشت و تاکید کرد که تلاش های دولت رئیسی جهت عضویت ایران در نهادهایی چون بریکس و شانگهای در همین راستا قابل تبیین است. به نوشته این نشریه چین و ایران و سایر کشورهای در حال توسعه به خوبی می دانند که پیروی از رویکرد چندجانبه گرایی، توسعه مشترک و تعریف سیستم جهانی عادلانه راه تحقق رفاه و امنیت است. این نشریه در انتهای یادداشت خود تاکید دارد که رئیسی و امیرعبداللهیان می بایست به واسطه مشارکتشان در این تحولات و تلاششان برای صلح و ثبات جهانی در یادها بمانند.

آسیا تایمز: برجسته شدن نگاه به شرق

آسیا تایمز با انتشار یادداشتی ضمن اشاره به خبر به شهادت رسیدن ابراهیم رئیسی و هیات همراه ایشان با انتشار یادداشتی مدعی شد که در دوران ریاست ابراهیم رئیسی، احیای توافق هسته ای در اولویت قرار نداشت و از همین رو ایران در پاسخ به بدعهدی غرب، میزان غنی سازی اورانیوم خود را افزایش داد. به گزارش اقتصادنیوز، این رسانه در ادامه آورد که در دوران ریاست ابراهیم رئیسی رویکرد نگاه به شرق که در دولت حسن روحانی اتخاذ شده بود به شکل پررنگ تری دنبال شد. در همین راستا همکاری ایران و روسیه تعمیق شد و صادرات نفت ایران به چین افزایش یافت.

نیوزویک: رئیسی خواهان بازتعریف روابط ایران با غرب آسیا بود

نشریه نیوزویک با رسانه ای کردن خبر شهادت ابراهیم رئیسی و حامیانشان در جریان سقوط بالگرد با انتشار گزارشی مدعی شد که با درگذشت رئیس جمهوری ایران گمانه زنی ها درباب رویکرد تهران در ارتباط با خاورمیانه افزایش یافته چرا که این کشور نقشی کلیدی در این منطقه دارد و بازیگری قدرتمند و پیشرو است. بر اساس گزارش اقتصادنیوز به نقل از نیوزویک، ایران از حامیان آرمان فلسطین و حماس است و در جریان جنگ اسرائیل و حماس، کنار مردم فلسطین و محور مقاومت قرار گرفت. این نشریه در ادامه ضمن اشاره به رویارویی بی سابقه ایران و اسرائیل مدعی شد که پس از این رویارویی ایران از احتمال تغییر دکترین هسته ای اش خبر داد مشروط به این که موجودیتش مورد تهدید قرار بگیرد. این نشریه در ادامه ضمن اشاره به رویکرد دولت تحت ریاست ابراهیم رئیسی در ارتباط با توافق هسته ای ایران نوشت که تهران در دوران رئیسی نیز خواهان پیروی از رویکردی دیپلماتیک بود هرچند رئیس جمهوری ایران بیش از احیای توافق به دنبال بازتعریف روابط تهران و ریاض و سایر کشورهای منطقه، نزدیکی به چین و روسیه و حضوری برجسته در نهادهایی چون بریکس و شانگهای بود.

فارین پالسی: رویکرد ایران در خاورمیانه تغییری نمی کند

نشریه فارین پالسی با اشاره به شهادت رسیدن ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان در حادثه سقوط بالگرد در شمال ایران مدعی شد که در شرایط کنونی گمانه زنی ها درباره رویکرد ایران در ارتباط با معادلات خاورمیانه افزایش یافته است. به گزارش اقتصادنیوز، به ادعای فارین پالیسی، این حادثه در شرایطی رخ داد که خاورمیانه در مسیری سخت قرار دارد. به گزارش اقتصادنیوز، فارین پالسی در ادامه یادداشت ادعایی اش آورد، در دوران ریاست اقای رئیسی ایران در پاسخ به فعل و انفعال های غرب غنی سازی اورانیوم را افزایش داد و همکاری های نظامی اش با روسیه را تعمیق بخشید. این نشریه در ادامه مدعی شد که طبیعتا در شرایط کنونی رویکرد ایران در ارتباط با خاورمیانه و روسیه تغییری نخواهد کرد.

سی ان بی سی: پیوند ایران و هند میراث برجسته رئیسی بود

سی ان بی سی ضمن اشاره به سقوط بالگرد حامل رئیس جمهوری و به شهادت رسیدن ایشان و همراهانشان به پیام نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، اشاره کرد مودی با انتشار توئیتی در پیام رسان ایکس ضمن تسلیت این فاجعه به مردم ایران، مشارکت رئیسی در تقویت روابط دوجانبه هند و ایران را متذکر شد و تاکید کرد که این گزاره همیشه در یادها خواهد ماند. بر اساس گزارش اقتصادنیوز، سی ان بی سی پس از آن به واکنش نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا را در گزارش خود اشاره کرد؛ همانی که رئیسی را «رهبر فوق‌العاده» خواند. این رسانه در ادامه گزارش خود به نقل از علی احمدی، کارشناس اجرایی مرکز سیاست امنیتی ژنو مدعی شد که پس از به شهادت رسیدن ابراهیم رئیسی، سیاست خارجی ایران تغییرنخواهد کرد.

ایندیا تایمز: غرب آسیا در شوک

نشریه ایندیا تایمز با انتشار یادداشتی ضمن اشاره به شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به واسطه سقوط بالگرد، مدعی شد که این رخداد موجب شد تا صفحه شطرنج غرب آسیا دچار شوک شود. به گزارش اقتصادنیوز به نقل از این نشریه ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه ایران در حال بازگشت از سفر به استان آذربایجان شرقی بودند که بالگرد حامل آنها با به واسطه شرایط نامساعد جوی سقوط کرد. ایندیا تایمز مدعی شد که با به شهادت رسیدن ابراهیم رئیسی، گمانه زنی هایی درباره رویکرد ایران در ارتباط با تحولات خاورمیانه بالاخص رویکرد محور مقاومت در غرب آسیا و همچنین مواضع ایران در ارتباط با روسیه افزایش یافت. این نشریه ضمن اشاره به حملات محور مقاومت به مواضع ایالات متحده و اسرائیل در خاورمیانه و رویارویی بی سابقه ایران و اسرائیل از عزم دولت رئیسی برای افزایش توان موشکی ایران نوشت و همزمان پاسخ موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل را هوشمندانه خواند. ایندیا تایمز در ادامه ادعا کرد که با به شهادت رسیدن ابراهیم رئیسی بعید است در سیاست های ایران تغییری ایجاد شود، تهران همیشه به دنبال کاهش تشدید تنش های منطقه ای بوده چرا که این مقوله ای است که به تهران فرصت بیشتری می دهد تا به اهداف استراتزیک خود دست یابد و به قدرت با نفوذتری در غرب آسیا تبدیل شود.ایندیا تایمز در ادامه این مقاله به رابطه رو به رشد ایران و هند اشاره کرد؛ رابطه ای که اخیرا به واسطه توافق ده ساله چابهار مستحکم تر شد.

گاردین احیای روابط عربستان و ایران را مهم ترین دستاورد رئیسی خواند

نشریه گاردین نیز ضمن اشاره به سانحه تلخ سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، حسین امیر عبداللهیان و تیم همراهشان به فعالیت های ایشان در عرصه دیپلماسی اشاره کرده و در این باره نوشت: با آغاز ریاست ابراهیم رئیسی ایران در واکنش به بدعهدی غرب فعالیت غنی سازی اورانیوم خود را افزایش داد هرچند همزمان میز مذاکرات را هم ترک نکرد. بر اساس گزارش اقتصادنیوز، گاردین از دیگر دستاوردهای ایشان در عرصه دیپلماسی را احیای روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض با میانجیگری چین قلمداد کرد و نوشت که ایران و عربستان ماه مارس 2023 در اقدامی غافلگیرانه روابط دیپلماتیک خود را احیا کردند. این نشریه در ادامه ضمن اشاره به ارتقای همکاری های نظامی ایران با روسیه به تنش ها در خاورمیانه و رویارویی بی سابقه ایران و اسرائیل هم اشاره کرد.

روایت واشنگتن پست درباره مواضع رئیسی در برابر آمریکا

نشریه واشنگتن پست با انتشار گزارشی ادعایی ضمن اشاره به شهادت رسیدن ابراهیم رئیسی به همراه حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در حادثه سقوط بالگرد در شمال غرب ایران ادعا کرد، همزمان با انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری ایران به واسطه انفعال دولت بایدن مذاکرات هسته ای میان این کشور و قدرت های جهانی جهت احیای برجام متوقف شد؛ توافقی که می 2018 دونالد ترامپ از آن خارج شد و فصل تازه ای از تنش میان تهران و واشنگتن را رقم زد. به گزارش اقتصادنیوز، این نشریه در ادامه یادداشت ادعایی اش ضمن اشاره به رایزنی های غیر مستقیم میان ایران و آمریکا در دوران ریاست ابراهیم رئیسی ادعا کرد که تهران خواهان احیای توافق به شکلی مشروط بود، هرچند به واسطه رویکرد خرابکارانه رژیم اسرائیل، بازرسی های آژانس بین المللی را کاهش داد. به ادعای واشنگتن پست این گزاره در کنار سایر گزاره های دیگر رایزنی در باب توافق هسته ای را در ماه های اول ریاست آقای رئیسی متوقف کرد.واشنگتن پست در ادامه ضمن اشاره به مواضع رئیس جمهوری کشورمان به سخنرانی ایشان در سپتامبر 2021 اشاره کرد و نوشت که رئیس جمهوری ایران تحریم های آمریکا را نوعی اهرم جنگی آمریکا علیه کشورهای جهان قلمداد کرد و تاکید داشت که در حالی که فشار حداکثری آمریکا ادامه دارد، ایران چیزی بیش از آنچه حق این کشور است، نمی خواهد. این نشریه در بخش دیگری از یادداشت ادعایی‌اش با اشاره به آغاز جنگ میان اسرائیل و حماس به رویارویی بی سابقه ایران و اسرائیل اشاره کرد و مدعی شد که بعد از سال ها رویارویی در سایه، تقابل دو بازیگر عریان شد.

روایت فایننشال تایمز از سقوط بالگرد رئیس جمهور

فایننشال تایمز به نقل از رسانه های دولتی نوشت که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سانحه سقوط هلیکوپتر شهید شد. به نوشته این نشریه آقای رئیسی به همراه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در حال بازگشت از استان آذربایجان شرقی در شمال غرب بودند و پیشتر در افتتاح سد مشترک با آذربایجان شرکت کردند. این نشریه نیز در یادداشت خود به گمانه زنی ها در باره جانشین احتمالی رئیس جمهوری ایران اشاره داشتند.

الجزیره: نقش برجسته امیر عبداللهیان و رئیسی در لبنان

خبرگزاری الجزیره ضمن اشاره به این سانحه تلخ ابتدا در باب واکنش کشورهای منطقه نوشت و ضمن اشاره به پیام های تسلیت رهبران عراق، قطر، به روابط ایران و لبنان و نزدیکی امیر عبداللهیان با مقام های بیروت اشاره کرد و در این باره نوشت: طبیعتا وزیر خارجه ایران در لبنان چهره ای برجسته بود و ابراهیم رئیسی در این کشور جایگاه خاصی داشت. بر اساس گزارش اقتصادنیوز به نقل از الجزیره، به شهادت رسیدن رئیس جمهوری ایران طبیعتا روابط دیپلماتیک میان تهران و بیروت را تحت تاثیر قرار نمی دهد. این خبرگزاری در ادامه به فعل و انفعال های امیرعبداللهیان اشاره کرد و نوشت که وزیر خارجه ایران در سال های اخیر بالاخص بعد از آغاز جنگ اسرائیل و غزه بارها به لبنان سفر داشته است، این سفرها با توجه به نزدیکی حزب الله لبنان به ایران از اهمیت خاصی برخودار بوده است.

بلومبرگ: عربستان روابط بی تنش خود را با ایران حفظ می کند

نشریه بلومبرگ نیز با انتشار گزارشی ضمن اشاره به روابط نزدیک ایران و عربستان سعودی در این باره مدعی شد: روابط تهران و ریاض به واسطه میانجیگری چین امروز بی تنش است. به ادعای این نشریه، در شرایط کنونی فارغ از این که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، ایران را رقیب خود می داند با این همه تلاش خواهد کرد تا رابطه بی تنش با تهران را حفظ کند. به ادعای بلومبرگ، در شرایط کنونی وضعیت جسمانی پادشاه 88 ساله این کشور در اولویت قرار دارد بالاخص آن که در باب سلامتی اش گمانه زنی ها بسیار است. بلومبرگ در ادامه آورده، انچه امروز برای ریاض برجسته است مقوله عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان خواهد بود، گزاره ای که تهران یکی از مخالفان اصلی اش است.بلومبرگ در ادامه گزارش خود به دیدار ماه نوامبر بن سلمان با ابراهیم رئبسی در حاشیه نشست اسلامی در ریاض اشاره کرد و مدعی شد،به شهادت رسیدن رئیس جمهوری ایران گمانه زنی هایی را در باب روابط ایران و عربستان مطرح کرده، به ادعای بلومبرگ ایران بعد از هفت سال شکاف به واسطه میانجی گری چیندر مارس 2023 روابط خود را با عربستان احیا کرد، در همین راستا بعید است در شرایط کنونی تغییری در تعامل میان دو بازیگر رخ دهد. بلومبرگ نیز ادعا کرد که این حادثه تلخ در میانه تنش ها در خاورمیانه رخ داد.

بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش خود ضمن اشاره به همزمانی به شهادت رسیدن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان و شرایط جسمانی نامساعد پادشاه عربستان به نقل از ناظران اوپک پلاس مدعی شد: در شرایطی که ایران به سوگ ابراهیم رئیسی نشسته و محمد بن سلمان به واسطه وضعیت جسمانی پادشاه این کشور سفر خود را به ژاپن به تعویق انداخته، گمانه زنی ها در باب بازار نفت نیز افزایش یافته است. به ادعای این گروه بعید است این دو رخداد در کوتاه مدت تغییر چندانی در بازار نفت ایجاد کرده و تعادل را برهم بزند. بلومبرگ در ادامه ضمن اشاره به روابط پیچیده ژئوپلتیکی مدعی است که رویکرد ایران در عرصه دیپلماسی تغییر نخواهد کرد و تهران نزدیکی به چین و روسیه را در اولویت نگاه خواهد داشت.

سی ان ان:سوگ ایران در میانه بحران خاورمیانه

خبرگزاری سی ان ان به نقل از خبرگزاری های داخلی ایران ضمن اشاره به حادثه تلخ روز یکشنبه که منجر به شهادت رسیدن رئیس جمهوری و وزیر خارجه کشورمان شد، نوشت، سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران در حالی رخ داد که خاورمیانه به واسطه گسترش دامنه جنگ در غزه درگیر بحرانی جدی است. به ادعای این رسانه، بالگرد حامل رئیس جمهور و وزری خارجه ایران تنها چند هفته بعد از پاسخ تند ایران به حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق رخ داد؛ حمله ای تروریستی که پاسخ موشکی و پهپادی تند ایران را به دنبال داشت.این رسانه ضمن ارائه گمانه زنی هایی درباره جانشین احتمالی رئیس جمهوری کشورمان بار دیگر به تحولات خاورمیانه و درگیری میان اسرائیل و حماس اشاره کرد و ادعا کرد، هنوز سایه رویارویی میان ایران و اسرائیل بر منطقه سنگینی می کند.

نیویورک تایمز: میراث رئیسی

نشریه نیویورک تایمز نیز با انتشار گزارشی به شرح این حادثه دلخراش پرداخت و در این باره به نقل از رسانه های داخلی نوشت، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و وزیر امور خارجه این کشور روز یکشنبه در منطقه کوهستانی شمال غرب سقوط کرد، رخدادی که در عرصه بین المللی به گمانه زنی ها در باب جانشین احتمالی رئیسی دامن زد.به ادعای این نشریه، ابراهیم رئیسی 63 ساله، رئیس جمهوری ایران که برای افتتاح پروژه مشترک سد با آذربایجان از باکو باز می گشت در مسیر بازگشت دچار حادثه و شهید شد. نیویورک تایمز به نقل از رسانه های دولتی گزارش داد که بالگرد حامل رئیسی و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه حوالی ساعت 13 به وقت محلی(ایران) شهر ورزقان و در شرایطی که مه غلیظ بود، سقوط کرده است. به نوشته نیویورک تایمز، تیم های جستجو و نجات در میانه کوه های بلند و جنگل های انبوه به مدت بیش از 10 ساعت در تلاش بودند تا محل حادثه را پیدا کنند. نیویورک تایمز در ادامه مدعی شد که این حادثه در شرایطی رخ داد که خاورمیانه درگیر بحرانی جدی است و اخیرا رویارویی بی سابقه ایران و اسرائیل را تجربه کرد.نیویورک تایمز در ادامه گزارش ادعایی اش به نقل از علی واعظ، مدیر گروه بحران بین المللی مدعی شد که براساس مفاد قانون اساسی ایارن، در صورت فوت رئیس جمهوری، انتخابات باید ظرف مدت 50 روز برگزار شده و رئیس جمهور تازه برگزیده شود. واعظ گفت که در این مدت معاون اول رئیس جمهوری مسئولیت های ایشان را عهده دار خواهند بود.نیویورک تایمز در انتهای گزارش خود به ماحصل رویکرد دیپلماتیک رئیسی اشاره کرد و در این باره نوشت که دولت تحت ریاست او در تلاش برای تعریف روابط اقتصادی و امنیتی قوی و نزدیک با روسیه و چین بود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟