چگونه عمر باتری‌های یو پی اس خود را افزایش دهیم؟


چگونه عمر باتری‌های یو پی اس خود را افزایش دهیم؟

باتری یو پی اس واسط بین برق شهری و تجهیزات الکترونیکی است. برق شهری که معمولا با نوسانات برق همراه بوده و با تغییرات ناگهانی در مدار مواجه می شود امکان آسیب رسیدن به وسایلی که به برق وصل میشود را بالا میبرد اما یو پی اس این مشکل را حل کرده و از نوسانات جلوگیری می کند. یکی از اجزای مهم آن باتری آن است که بدون وجود باتری، یوپی‌اس با مشکل مواجه می شود و کار نمی کند.

باتری یو پی اس چگونه کار میکند؟

هنگامی که منبع تغذیه قطع می شود، سوئیچ باتری UPS مدار را از شبکه اصلی خارج کرده و آن را روی مدار ثانویه قرار می دهد، و هنگامی که برق اصلی متصل است، این روند را به ترتیب معکوس تکرار می کند. یو پی اس ها به دلیل باتری موجود می توانند هنگام قطعی برق، برق مورد نیاز را تامین کنند تا وسایل برقی ضروری با مشکل مواجه نشوند.

چگونه عمر باتری یو پی اس را افزایش دهیم؟

استفاده از یو پی اس در مراکز بزرگ و شرکت ها از واجبات است زیرا با یک نوسان یا قطعی برق می تواند خساراتی از جمله آسیب دیدن وسایل الکترونیکی یا از دست رفتن داده ها را به همراه داشته باشد. از این رو استفاده از یو پی اس به شدت توصیه می شود.

اما چیزی که یو پی اس را خاص می کند باتری آن است که استفاده درست و صحیح از آن باعث می شود برای مدت طولانی کار کند و نیاز به تعویض نداشته باشد، چون تعویض باتری هزینه و دردسر هایی را به همراه دارد. از این رو چند راهکار برا افزایش طول عمر باتری را برای شما در ادامه این مطلب معرفی و بررسی می کنیم:

نگه داری باتری یو پی اس در مکانی خنک و خشک

تولید باتری های یو پی اس به گونه ای است که باید آن ها در محلی با حرارت ۲۵ درجه نگه داری شوند. با افزایش ده درجه ای دما عمر باتری یو پی اس تا نصف کاهش میابد. هنگام نصب باتری یو پی اس سعی کنید از هر طرف حداقل ۵ سانتی متر فضای آزاد بگذارید تا هوا به خوبی در جریان باشد و سبب افزایش دما نشود. از قرار دادن باتری های یو پی اس جلوی نور مستقیم خورشید و قسمت های مرطوب خود داری کنید.

کالیبره کردن باتری یو پی اس در بازه های زمانی خاص

کالیبره کردن باتری های یو پی اس در بازه های زمانی مشخص شده ( مثلا ۱ یا ۲ بار در سال ) عمر باتری یو پی اس را افزایش میدهد. فقط به یاد داشته باشید که فرایند کالیبره را بیش از حد انجام ندهید زیرا همین کار هم سبب کاهش طول عمر باتری می شود.

تست امپدانس از مهم و شاخص ترین تست هایی است که باید روی باتری های سیستم ups انجام داد، این تست می تواند آماری درباره وضعیت باتری به ما بدهد و از شرایط آن به ما دهد. به کمک این تست می توانیم از عمر باتری دستگاه یوپی اس اطلاع پیدا کنیم و برای تعمیر و هزینه های مربوطه برنامه ریزی کنیم.

تعمیر و نگه داری باتری یو پی اس

باتری هایی که در دسته بندی سیلد اسیدی قرار دارند، در مواقعی که به صورت کامل باتری آن ها خالی شده باشد یا ابه اصطلاح دشارژ شده باشد تا مدت زمان حداکثر ۴۸ ساعت باید مجدد شارژ شوند. لازم بع ذکر است که به عملیات شارژ و دشارژ هم باید توجه کنید زیرا بیش از اندازه شدن همین شارژ و دشارژ نیز می تواند عمر باتری را به شدت کاهش دهد.

مقاومتی که در باتری های یو پی‌اس وجود دارد، به مرور زمان و در اثر خوردگی افزایش میابد. در شرایطی که افزایش مقاومت باتری حدود ۳۰ درصد باشد حتما باید باتری یو پی اس را تعویض کنید. برای اطلاع از اندازه مقاومت ها می توانید ظرفیت باتری را اندازه گیری کنید.

استفاده از قطعات مناسب در یو پی اس

استفاده از مصرف کننده های کم مصرف و سیم کشی مناسب عمر باتری یو پی اس تان را افزایش خواهد داد. لامپ های معمولی در مقایسه با لامپ های رشته ای سطح مشابهی از روشنایی را فراهم می کنند، اما مصرف برق آنها ۷۵٪ بیشتر است. چراغ های LED کارآیی بیشتری دارند چرا که مصرف برق کمتر و عمر طولانی تری دارند. از سیم کشی با کیفیت خوب برای جلوگیری از بالا رفتن مقاومت و افزایش بار بر روی یو پی اس تان استفاده کنید. دستگاههای با مصرف کم انرژی دمای داخلی یو پی اس تان را در وضعیت نرمالی نگه می دارند که سبب خواهد شد طول عمر دستگاه و همچنین باتری های آن بیشتر شود.

سعی کنید با سیم کشی مناسب و استفاده از قطعات کم مصرف طول عمر باتری یو پی اسی که دارید را افزایش دهید. برای مثال در یو پی اس ها می توانید به جای لامپ معمولی از لامپ های رشته ای استفاده کنید که نور دهی یکسانی دارند اما ۷۵ درصد مصرف برق کمتر و بهینه تری دارند. می توانید با سیم کشی مناسب و با کیفیت، از بالا رفتن مقاومت و افزایش بار در یو پی اس خود داری کنید که این مصرف کم انرژی سبب می شود دمای یو پی اس در وضعیت استاندارد و نرمالی قرار بگیرد که در نتیجه سبب افزایش طول عمر باتری می شود.

خرید و قیمت یو پی‌اس

شما می توانید برای خرید و استعلام قیمت دستگاه یو پی اس به سایت تسلا یوپی‌اس که مرکز فروش یو پی اس است مراجعه کنید و بین محصولات مختلف بگردید و مناسب ترین محصول را با نیاز های خود انتخاب و خریداری کنید. همچنین قبل از خرید می توانید با مشاوران تیم تسلا یو پی اس در تماس باشید تا بتوانید بسته به شرایط و بودجه ای که دارید مناسب ترین محصول را خریداری کنید.

نتیجه گیری

همانقدر که یو پی اس از اهمیت بالایی برای خیلی از مشاغل برخوردار است. باتری یو پی اس هم به همان اندازه نیازمند توجه زیادی است. زیرا در صورت رعایت نکردن یک سری موارد عمر باتری کاهش میابد و شما مجبور هستنید در بازه های زمانی کوتاه مجبور به پرداخت هزینه و خرید باتری نوع می شوید. از این رو رعایت کردن مواردی که ذکر شد می تواند تاثیر زیادی روی افزایش عمر مفید باتری شما بگذارد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چرا کبد چرب در کودکان زیاد شده است؟