خودروسازان چین: تولید بیشتر از ظرفیت، مفهومی دروغین است


خودروسازان چین: تولید بیشتر از ظرفیت، مفهومی دروغین است

با افزایش تعرفه ورود خودروهای چینی به آمریکا و رشد بی‌سابقه فروش شرقی‌ها، نبرد قیمت بالا گرفته است. به گزارش «فورچون»، صادرات خودروی چین در بیشترین حد خود در تاریخ این کشور قرار گرفته است. چینی‌ها در تلاش‌اند با افزایش حجم صادرات به سودآوری...

با افزایش تعرفه ورود خودروهای چینی به آمریکا و رشد بی‌سابقه فروش شرقی‌ها، نبرد قیمت بالا گرفته است.

به گزارش «فورچون»، صادرات خودروی چین در بیشترین حد خود در تاریخ این کشور قرار گرفته است. چینی‌ها در تلاش‌اند با افزایش حجم صادرات به سودآوری بیشتر و بازارهای مهمتر دست پیدا کنند و با سبقت‌گرفتن از ژاپن، به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در آسیا تبدیل شوند. رشد خودروهای چینی که به‌لطف پیشرفت فناوری پیشرانه‌های برقی میسر شده است، از دید اروپا و آمریکا چیزی جز نشانه «عرضه بیشتر از تقاضا» و «بیش‌عرضه» نیستند؛ تهدیدی جدی برای سازندگان و صنعتگران غرب.

چین

در سوی دیگر، صنعتگران شرق دوست ندارند غربی‌ها درباره استفاده آن‌ها از بودجه دولتی چین برای تولید خودرو و صادرات آن به کشورهای دیگر صحبت کنند. در همین راستا، «پارکر شی»، مدیر گریت وال موتور اینترنشنال، به مصاحبه‌ای با رسانه «فایننشال تایمز»، ایده بیش‌عرضه را مفهومی ساختگی و دروغین خواند. شی می‌گوید که غربی‌ها بدون اطلاع از نحوه عملکرد شرکت‌هایی چون گریت‌وال این نظرها را می‌دهند.

آن‌ها نمی‌دانند در خانه (شرکت) من چه اتفاقی می‌افتد.

روند کار تولید محصول در جهان به این صورت است که شرکت‌ها یک خط تولید با ظرفیتی مشخص می‌سازند. این ظرفیت با توجه به بررسی‌ها و تحلیل آمارهای مالی و وضعیت بازار تعیین می‌شود و سازنده تلاش می‌کند نه از آن عقب بماند و نه پیشی بگیرد. شی معتقد است بازار ظرفیت «تجارت خوب» را دارد. دیگر خودروسازان چینی بر این باورند که موفقیت بالای آن‌ها در بازار بیش‌از آنکه به کمک‌های دولتی مربوط باشد، مرهون پیشرفت بالای فناوری چین در حوزه EV است.

«ژان فن»، مدیر طراحی گرون خودروسازی چینی «ژانژوئو»، در جریان کنفرانس «طوفان فکری طراحی» به رسانه «فورچون» گفت که خودروسازان برقی چین مجبور هستند با سرعتی دو برابر خودروسازان به‌نام، محصولات خود را توسعه دهند. «میکائیل شو»، مدیر ارشد بی‌وای‌دی در اروپا، چند ماه پیش گفت که قیمت کم خودروهایش، نتیجه مدیریت بهتر و بهینه‌تر مسئولان شرکت هستند. مقامات دولت چین هم علیه اظهار غرب مبنی‌بر تولید بیش‌از‌اندازه کشورشان موضع‌گیری کرده‌اند. ریاست جمهوری چین در دیدار با همتایان اروپایی خود، مشکل تولید بیش‌ازاندازه چین را تکذیب کرد.

گریت‌وال موتور با درآمد ۲۳ میلیارد دلاری‌اش در ۲۰۲۳، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان چین شناخته می‌شود. این شرکت در موفق شد تنها در سال گذشته تعداد ۱.۲۳ میلیون دستگاه خودرو به بازار عرضه کند که ۲۵۶,۴۰۰ دستگاه آن‌ها از «منابع انرژی جدید» استفاده می‌کردند (اشاره به مدل‌های برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی). با این وجود، گریت‌وال هنوز تا رسیدن به مقام نخست که در دستان بی‌وای‌دی قرار گرفته است، فاصله زیادی دارد. فروش محصولات برقی بی‌وای‌دی در سال گذشته برابر ۶۰۰ هزار دستگاه اعلام شده است.

صادرات فزاینده چین

به گزارش CPCA، ماه گذشته و درحالی‌که فروش محصولات برقی به‌طور کلی شاهد کاشه ۵.۷ درصدی بود، فروش محصولات برقی چینی رشد ۲۸ درصدی را تجربه کرد. به گزارش این موسسه، درحالی‌که نبرد قیمت میان خودروهای برقی شدیدتر از همیشه شده، تولید خودروهای درون‌سوز هم با دشواری روبه‌رو شده است. در پی این رخدادها، چینی‌ها به‌دنبال بازارهای جدید می‌گردند. کاخ سفید با تهدیدخواندن خودروهای برقی چینی، تعرفه ورود آن‌ها به آمریکا را از ۲۸ به ۱۰۰ درصد رساند و امتیاز مالیاتی شرکت‌های استفاده‌کننده از قطعات چینی را لغو کرد.

بنابراین مشخص است که هر سه جهبه خودروسازی آمریکایی، اروپایی و چینی تلاش زیادی برای تسلط بر بازار و یکه‌تازی دارند. استفاده چینی‌ها از بازار خودروهای برقی که آمریکا خود مبلغ آن محسوب می‌شد، باعث شده تا دولت‌ها هم برای حمایت از خودروسازی‌هایشان دست به کار شوند.

با توجه به بازرسی جدید اروپایی‌ها برای عدم استفاده خودروسازان چینی از کمک‌های دولتی، اتحادیه اروپا هم می‌تواند تعرفه ورود خودروهای چینی را افزایش دهد و قیمت نهایی آن‌ها را بالا بیاورد. مسئول کمسیون تجارت این اتحادیه ، «والدیس دومبرو ویسکیس» هم باور دارد که بازرسی‌ها پیش از تعطیلات تابستانه به پایان خواهد رسید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هاچبک کراس سایپا آریا، خودرویی جدید اما فراموش شده + عکس