خودروسازانی که در 25 سال گذشته تعطیل شدند، از دوو و ساب تا پونتیاک و هامر


خودروسازانی که در 25 سال گذشته تعطیل شدند، از دوو و ساب تا پونتیاک و هامر

طی ۲۵ سال گذشته هرچند خودروسازان جدیدی مثل تسلا، لوسید و ریویان ظهور کرده‌اند اما از سوی دیگر، برندهای زیادی هم تعطیل شده‌اند. آنچه در این مطلب می‌خوانید: ایگلپلیموثالدزمبیلروورپونتیاکمرکوریهامرساترنسایوندووسابهولدنبورگوارد برندهای آمریکایی...

طی ۲۵ سال گذشته هرچند خودروسازان جدیدی مثل تسلا، لوسید و ریویان ظهور کرده‌اند اما از سوی دیگر، برندهای زیادی هم تعطیل شده‌اند.

برندهای آمریکایی قدیمی پلیموث و پونتیاک قربانی استراتژی جدید شرکت‌های مادر خود شدند درحالی‌که الدزمبیل و مرکوری نتوانستند نظر خریداران را در دوران جدید جلب کنند. سایون و ساترن هم به‌عنوان آزمایشی برای جلب نظر خریداران جدید ایجاد شدند. هرکدام از این برندها صرف‌نظر از دلیل شکستشان، در طول دوران فعالیت خود خودروهایی به‌یادماندنی ساختند که به رسیدن صنعت خودروسازی به جایگاه امروزی کمک کرد. در ادامه به ۱۳ برندی خواهیم پرداخت که طی ربع قرن گذشته تعطیل شدند.

ایگل

کرایسلر پس‌ازاینکه شرکت آمریکن موتورز (AMC) را خرید، در سال ۱۹۸۸ برند ایگل را ایجاد کرد. نام ایگل از یکی از محصولات AMC گرفته شده بود. کرایسلر از طریق برند ایگل ابتدا خودروهایی که توسط AMC توسعه پیدا کرده بودند مثل پریمر را عرضه می‌کرد. بعداً نیز این برند نسخهٔ ری‌بج شدهٔ برخی محصولات میتسوبیشی مثل اکلیپس و میراژ را در آمریکا عرضه کرد. در سال ۱۹۹۹ اما کرایسلر این برند را به دلیل فروش پایین تعطیل کرد.

پلیموث

کرایسلر در سال ۱۹۲۸ پلیموث را به‌عنوان یک برند پایه معرفی کرد اما طی سال‌های بعد، این برند خودروهای نمادینی مثل باراکودا را به بازار فرستاد. پلیموث اما در سال‌های پایانی عمر از دوران شکوه خود فاصله گرفت و رودستر عجیب پراولر که آخرین تلاش کرایسلر برای احیای آن بود هم موفق عمل نکرد. نهایتاً کرایسلر پس از ادغام با دایملر، در سال ۲۰۰۱ پلیموث را تعطیل کرد.

الدزمبیل

«رانسوم الدز» در سال ۱۸۹۷ برند الدزمبیل را تأسیس کرد و سپس در سال ۱۹۰۸ جنرال موتورز آن را خرید. الدزمبیل نزدیک به صد سال به‌عنوان یکی از برندهای لوکس و پیشروی جنرال موتورز فعالیت کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۴ به دلیل کاهش فروش تعطیل شد.

روور

به مدت یک قرن، روور یکی از اصلی‌ترین بازیگران در صنعت خودروسازی بریتانیا محسوب می‌شد اما این برند دو دهه قبل از اینکه تعطیل شود، برای رقابت در بازار با مشکلات زیادی مواجه و بین مالکین مختلفی دست‌به‌دست شد. در سال ۱۹۹۴ ب‌ام‌و گروه روور را خرید و در سال ۲۰۰۰ با فروش آن به کنسرسیوم بریتانیایی فونیکس، گروه ام‌جی روور شکل گرفت. این شرکت هم در سال ۲۰۰۵ ورشکست و توسط گروه چینی سایک خریداری شد. سایک هرچند ام‌جی را احیا کرد اما نتوانست حقوق برند روور را به دست بیاورد و به همین دلیل، بجای آن در سال ۲۰۰۶ برند رووی را ایجاد کرد که همچنان فعال است.

پونتیاک

پونتیاک که یکی از مشهورترین برندهای خودرویی آمریکا بود، در سال ۱۹۲۶ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت در طول دوران فعالیت خود، تعدادی از خودروهای افسانه‌ای و فراموش‌نشدنی آمریکایی مثل فایبربرد و GTO را تولید کرد. بااین‌وجود، متأسفانه پونتیاک یکی از سه برندی بود که در طرح بازسازی جنرال موتورز پس از ورشکستگی در سال ۲۰۰۹ تعطیل شد.

مرکوری

فورد در سال ۱۹۳۸ برند مرکوری را ایجاد کرد تا فاصلهٔ بین برند اقتصادی فورد و برند لوکس لینکلن را پر کند. مرکوری چندین دهه خودروهای مختلفی را بر پایهٔ پلت‌فرم مشترک و قطعات فنی مشترک با خودروهای فورد و لینکلن تولید کرد تا اینکه پس از کاهش طولانی‌مدت فروش و سهم بازار، فورد نهایتاً در پایان سال ۲۰۱۰ این برند را تعطیل کرد.

هامر

جنرال موتورز در سال ۱۹۹۹ به‌منظور عرضهٔ شاسی‌بلند H1 که توسط شرکت AM جنرال ساخته می‌شد، برند هامر را ایجاد کرد. این خودرو نسخهٔ غیرنظامی هاموی بود. در سال‌های بعد، جنرال موتورز مدل‌های H2 و H3 را هم برای هامر معرفی کرد اما نهایتاً این برند در سال ۲۰۱۰ تعطیل شد. البته جنرال موتورز در سال ۲۰۲۱ نام هامر را احیا کرد اما نه به‌عنوان یک برند مستقل بلکه در قالب پیکاپ و شاسی‌بلند الکتریکی که توسط جی‌ام‌سی عرضه می‌شود.

ساترن

جنرال موتورز در سال ۱۹۸۲ برند ساترن را برای رقابت با خودروهای جمع‌وجور ژاپنی ایجاد کرد و در دههٔ ۹۰ شعار «نوع متفاوتی از شرکت خودروسازی» را برای آن در نظر گرفته بود. ساترن با صرف هزینه‌های گزاف و محصولات اختصاصی ابتدا موفق عمل کرد اما در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ جنرال موتورز توسعهٔ مدل‌های مستقل برای این برند را متوقف کرد و نسخهٔ ری‌بج شدهٔ محصولات دیگر برندهای جنرال موتورز مثل اوپل توسط ساترن عرضه شدند. پس از سال‌ها کاهش فروش نیز تولیدات ساترن در اکتبر ۲۰۰۹ متوقف شد.

سایون

تویوتا با ایجاد برند سایون، به دنبال تولید خودروهای کوچکی بود که برای جوان‌ها جذاب باشند. بااین‌حال، سبد محصولات سایون با خودروهای اقتصادی کوچک و عجیب نتوانست آن‌طور که تویوتا ابتدا انتظار داشت در بازار موردتوجه قرار گیرد. پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ نیز فروش سایون بسیار کاهش پیدا کرد و نهایتاً تویوتا در سال ۲۰۱۶ این برند را تعطیل کرد.

دوو

دوو زمانی یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کره جنوبی بود اما در سال ۱۹۹۹، کل گروه دوو با مشکلات مالی مواجه و مجبور شد بخش خودروسازی خود را بفروشد. جنرال موتورز که سابقهٔ همکاری با دوو را از اوایل دههٔ ۸۰ داشت، در سال ۲۰۰۲ این شرکت کره‌ای را خرید و در سال ۲۰۰۱ نام آن را به جنرال موتورز کره تغییر داد. دوو تا سال‌ها پس‌ازاینکه توسط جنرال موتورز خریداری شد همچنان به عرضهٔ خودرو ادامه داد اما بیش از یک دهه است که این برند فعالیتی ندارد.

ساب

خودروساز سوئدی ساب در سال ۱۹۴۵ تأسیس شد و جنرال موتورز در سال ۱۹۸۹ با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری، نیمی از سهام آن را خرید. در سال ۲۰۰۰ نیز جنرال موتورز مابقی سهام ساب را به دست آورد. این شرکت آمریکایی، ساب را پس از سال‌ها نتایج مالی ضعیف و کاهش فروش، در سال ۲۰۰۹ فروخت و این برند پس از دست‌به‌دست شدن بین شرکت هلندی اسپایکر و چینی‌ها، نهایتاً در سال ۲۰۱۶ منحل شد.

هولدن

هولدن مشهورترین خودروساز استرالیا بود. این شرکت در سال ۱۸۵۶ برای ساخت زین اسب تأسیس شد و در سال ۱۹۰۸ وارد عرصهٔ خودروسازی شد. در سال ۱۹۳۱ نیز هولدن زیر چتر جنرال موتورز قرار گرفت. هولدن طی سال‌ها مجموعهٔ محبوبی از سدان‌ها و پیکاپ‌های اسپرت را به بازار عرضه کرد اما در قرن بیست و یکم سهم این برند از بازار استرالیا کاهش یافت. جنرال موتورز در سال ۲۰۱۷ به تولید خودرو در استرالیا پایان داد و پس از مدتی عرضهٔ مدل‌های وارداتی، نهایتاً در پایان سال ۲۰۲۰ هولدن را تعطیل کرد.

بورگوارد

بورگوارد پیش از آنکه در سال ۱۹۶۱ تعطیل شود، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان آلمان بود. این برند برای دهه‌ها غیرفعال بود تا اینکه در سال ۲۰۱۵ شرکت چینی بایک آن را احیا کرد. بورگوارد در دوران جدید خود شاسی‌بلندهای مدرنی را به بازار فرستاد اما این برند آلمانی نتوانست به فروش مناسبی دست پیدا کند و در سال ۲۰۲۲ اعلام ورشکستگی کرد.

منبع
BusinessInsider

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

خرید اقساطی پیکاپ کلوت دنده ای مکث موتور با تحویل 30 روزه + جدول خرداد 1403