با بازگشت صالح و چشمی/ استقلال برابر نساجی: تغییر در ترکیب قطعی است


با بازگشت صالح و چشمی/ استقلال برابر نساجی: تغییر در ترکیب قطعی است

بدون شک نکونام برای دیدار برابر نساجی، چند تغییر را در ترکیب تیمش ایجاد خواهد کرد.

به گزارش "ورزش سه"، در شرایطی که جواد نکونام برای دیدار برابر فولاد چند مهره ارزشمند خود را در اختیار نداشت، اما توانست در نهایت با یک پیروزی اقتصادی از سد فولاد گذشته و با یک برد اقتصادی دیگر موفق شد به صدر جدول رده‌بندی بازگشته تا همچنان سکان کشتی لیگ برتر در اختیار نکونام و شاگردانش باشد. باشد.

اما آیا واقعا این دیدار بزنگاه قهرمانی استقلال بود؟ فرهیختگان با طرح این سوال نوشته است پاسخ نمی‌تواند به‌صورت قطعی مثبت باشد. اما در هر صورت در تک‌دیدار باقی مانده‌ای که استقلالی‌ها بازی خود را بعد از حریف سنتی خود برگزار کردند، مشخصا یک بار دیگر استرس ناشی از کسب نتیجه برای بازپس‌گیری جدول رده‌بندی به شاگردان نکونام در جریان بازی قالب شده و باعث شد تا بازیکنان این تیم نتوانند در دو دیدار اخیر در برابر ذوب‌آهن و فولاد مثل همیشه با حفظ قوام و انسجام خود لااقل در فاز دفاعی، نگرانی را از هواداران‌شان دور کرده و حتی برعکس تا آخرین لحظات با افزایش این نگرانی و اضطراب، 6 امتیاز حیاتی با طعم استرس را به حساب خود واریز کردند.

این در حالی است که از حالا به بعد دیدارهای استقلال در برابر رقبای خود با هر 7 دیدار دیگر به‌ویژه بازی‌های پرسپولیس برابر حریفانش به‌صورت همزمان برگزار می‌شود و این امر باعث خواهد شد تا هر تیمی در زمین و بدون توجه به اتفاقات و نتایج دیدارهای دیگر، فقط به عملکرد و سرنوشت خود فکر کند و این بزرگ‌ترین عاملی است که مطمئنا باعث خواهد شد تا دوباره استقلال روی ریل قبلی بازگشته و کار خود را در زمین به شکل بهتری پیش ببرد. هر چند با بازگشت دو بازیکن اصلی این تیم مطمئنا شرایط سخت آبی‌ها که برابر فولاد به‌خاطر ناهماهنگی‌های تاکتیکی متحمل شدند نیز تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

* تغییرات در ترکیب حتمی است
استقلال در غیاب چند مهره مطرح خود در دیدار برابر فولاد موفق به کسب هر 3 امتیاز شد. برای این دیدار از 5 مدافع متخصص این تیم فقط 2 بازیکن در اختیار نکونام قرار داشتند و همین امر باعث شد امید حامدی‌فر که البته او نیز قبلا به‌عنوان دفاع میانی برای صنعت‌نفت‌آبادان بازی کرده بود بعد از مدت‌ها در این پست برای استقلال هم پا به توپ شود. نکته قابل توجه اینکه زمانی که نکونام برای فاز دفاعی خود با کمبود نیرو مواجه می‌شد از حردانی یا یامگا نیز استفاده می‌کرد و این در حالی است که کادر استقلال این بار این دو بازیکنان را هم در اختیار نداشتند تا تقریبا کار برای آنها جهت دیدار با فولاد دشوار شود.

2022733

اما حالا با بازگشت چشمی به ترکیب استقلال برای بازی با نساجی قائم‌شهر در قلب خط دفاعی و همچنین اضافه شدن صالح حردانی به جناح راست این تیم، ترکیب تیم نکونام برای بازی با نساجی در دو جناح تغییر کرده و این در صورتی است که با آماده شدن سهرابیان و بازگشت او به تمرینات گروهی، این بازیکن هم از حالا مدنظر نکونام برای بازی با نساجی قرار گرفته تا به این ترتیب تغییرات در ترکیب آبی‌ها حداقل در 3 پست از حالا قابل پیش‌بینی باشد. با توجه به نمایش ستاره‌های استقلال در بازی‌های گذشته، در سایر نقاط زمین به‌نظر نمی‌رسد تغییر خاصی مورد توجه نکونام قرار گیرد و این در شرایطی است که فاز هجومی نساجی با حضور بازیکنانی مانند محمدرضا آزادی این روزها دوباره اوج گرفته و از حالا می‌توان رقابت جذابی را در یک‌سوم دفاعی استقلالی‌ها پیش‌بینی کرد.

* کاپیتانی که فقط بازوبند ندارد!
استقلال برابر فولاد مجبور شد بعد از مدت‌ها از رافائل سیلوای برزیلی در مرکز خط دفاعی به‌جای چشمی استفاده کند. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند سیلوا با پاس‌های قطری و بلند خود در بازی‌هایی که در آنها به میدان می‌رود، می‌تواند تاثیر زیادی را در بازیسازی از عقب برای استقلال ایفا کند. همچنین روحیه جنگندگی و سرزنی این بازیکن را ستودنی توصیف می‌کنند. این در صورتی است که بیشتر این آپشن‌ها در وجود بازیکنی مانند روزبه چشمی نیز وجود داشته است، با این حال موارد دیگری که کاپیتان دوم استقلال را از سیلوای برزیلی متمایز می‌کند به قدرت فرماندهی و رهبری چشمی مربوط می‌شود. چشمی با بازی روان و پا به توپ خود معمولا تیمش را به‌سمت جلو راه می‌اندازد. البته این‌ها تماما موارد فنی هستند که روزبه از پس وظایف محوله به‌خوبی بر‌می‌آید. چشمی معمولا به‌عنوان یک بازیکن باتجربه در زمین، وظیفه رهبری تیم را هم به‌خوبی ایفا کرده و جلوی بسیاری از اتفاقات را با حضور به موقع در متن ماجرا می‌گیرد. هنوز یادمان نرفته که او در چند بازی اخیر استقلال که در آستانه محرومیت قرار داشت، با وجود بازی در یک پست حساس و برخورداری از روحیه جنگندگی، رفتار و سبک بازی‌اش را طوری مدیریت کرد تا در بازی‌های سخت از همراهی تیمش محروم نشود و البته که بازوبند کاپیتانی استقلال در پیش‌فصل امسال در آستانه بسته شدن روی بازوی‌های شماره 4 این تیم قرار داشت؛ هر چند با توجه به مسائلی که عنوان شد باید از روزبه چشمی به‌عنوان کاپیتان اصلی استقلال یاد کرد و حالا این بازیکن به‌عنوان مغز متفکر و فرمانده آبی‌ها دوباره در قائم‌شهر به ترکیب اصلی تیمش بازخواهد گشت.

2022732

* سه دیداری که تکلیف جدول را مشخص می‌کند
استقلال و پرسپولیس در 3 هفته باقی‌مانده رقابت‌ها در 6 مسابقه باقی‌مانده خود باید در 3 دیدار به مصاف قعر جدولی‌ها بروند. تا 3 هفته قبل، از این جهت شرایط به‌سود آبی‌ها بود؛ چراکه شاگردان اوسمار تعداد رقابت بیشتری را باید با تیم‌های فانوس به دست برگزار می‌کردند و این در صورتی است که حالا شاگردان نکونام دو دیدار برابر نساجی و پیکان را در پیش دارند و پرسپولیسی‌ها فقط باید به مصاف استقلال‌خوزستان در تهران بروند. البته که شرایط نساجی و پیکان در جدول تا حدودی از حریف خوزستانی بهتر است و همین امر موجب خواهد شد سرخ‌ها در تک‌دیدار باقی‌مانده خود یک حریف انتحاری را پیش‌رو داشته باشند.

2022735

با این حال به‌نظر می‌رسد فارغ از دیدار با حریفانی مانند گل‌گهر، مس‌رفسنجان و شمس‌آذر، 3 دیدار برابر تیم‌های پایین جدول، معادلات پیچیده قهرمانی و تیم‌های سقوط‌کننده را مشخص خواهد کرد و از این حیث احتمالا این 3 مسابقه نه‌تنها برای سرخابی‌ها، بلکه برای حریفان قعرنشین آنها نیز جنبه مرگ و زندگی خواهد داشت.

نکته مهم دیگر اینکه از حیث همراهی تماشاگران نیز در 3 هفته پیش‌ رو احتمالا پرسپولیسی‌ها باز هم از وضعیت بهتری برخوردار خواهند بود؛ چراکه در دو دیدار در آزادی از امتیاز میزبانی مستقیم و در بازی با شمس‌آذر، از امتیاز همراهی هواداران خودی (به‌واسطه مسافت نزدیک با تهران) برخوردار خواهند بود و این در صورتی است که استقلالی‌ها تنها در بازی با گل‌گهر در ورزشگاه آزادی به میدان خواهند رفت.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هشت ناظر ویژه در بازی‌های هفته آخر