داروی لیندان چیست و چه کاربردی دارد؟


داروی لیندان چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید داروی لیندان یک آنتی‌بیوتیک موضعی برای درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی پوستی است که به صورت لوسیون موضعی ارائه می‌شود و از طریق مهار سنتز پروتئین در سلول‌های میکروارگانیسم‌ها عمل می‌کند. استفاده از لیندان برای درمان آلودگی‌های پوستی ناشی از گال و شپش توسط پزشک تجویز می‌شود.

لیندان (Lindane) با نام سابق گاما بنزن هگزاکلرید، داروی حشره‌کشی است که برای درمان و از بین بردن عفونت‌های شپش و گال استفاده می‌شود. این دارو به‌شکل‌های مختلف شامپو، کرم و لوسیون عرضه می‌شود که فرم کرم و لوسیون آن معمولا برای درمان عفونت‌ و آلودگی‌های سارکوپتس اسکابیه (گال) تجویز می‌شود و شامپوی آن هم صرفا برای درمان آلودگی‌های شپشی به‌کار می‌رود. این دارو را تنها با تجویز پزشک می‌توانید تهیه کنید. البته در سال‌های اخیر، به‌خاطر شواهد سرطان‌زا بودن لیندان، مصرف آن دیگر توصیه نمی‌شود. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با داروی لیندان، نحوه مصرف لوسیون و شامپو لیندان برای گال و شپش و مزایا و عوارض احتمالی آن بیشتر آشنا شوید. اگر در مورد مصرف آن سوالی دارید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو مشاوره دارویی دریافت کنید یا با دکتر پوست و مو مشاوره حضوری و آنلاین داشته باشید.

داروی لیندان چیست؟

داروی لیندان یا همان گاما بنزن هگزاکلراید، دارویی برای درمان گال و شپش است که به‌صورت لوسیون و شامپو عرضه می‌شود. شامپوی آن مخصوص از بین بردن شپش سر است و لوسیون آن هم برای درمان آلودگی‌ پوست با گال تجویز می‌شود. این دارو درواقع ماده سمی برای شپش‌ها است که با تحریک سیستم عصبی این ارگانیسم‌ها، باعث مرگشان می‌شود.

اسامی رایج دارو:

  • لوسیون لیندان-گیلارانکو ۱٪
  • شامپو لیندان-گیلارانکو ۱%
  • لوسیون لیندان-بهوزان ۱٪ ۶۰ میلی لیتر
عوارض داروی لیندان چیست؟داروی خوراکی لیندان سرطان‌زا است و باعث ابتلا به سرطان کبد می‌شود.

نحوه مصرف داروی لیندان

درصورتی‌که قبل از استفاده از داروی لیندان، دوش گرفتید یا بدن‌ و پوستتان خیس است، حتما قبل از مصرف، پوست و بدن را کامل خشک کنید. میزان کافی از لیندان را روی پوست خشک بریزید، به طوری که کل سطح پوست از گردن به پایین تا کف پاها را بپوشاند و بعد خوب بمالید. اجازه بدهید که دارو ۸ تا ۱۲ ساعت روی بدن بماند، و بعد از این فاصله بدن را کامل بشویید و دوش بگیرید.

طریقه مصرف لوسیون لیندان

لوسیون لیندان صرفا برای استفاده موضعی روی پوست است و نباید به چشم‌ها، پلک، لب و دهان و داخل بینی بخورد. درصورت تماس لوسیون با این نواحی، بلافاصله آن را با آب بشویید. از لوسیون لیندان روی پوست خراشیده یا زخمی با زخم‌های باز خودداری کنید. پیش از مصرف، پوست و مو باید کامل تمیز و بدون هرگونه رطوبت یا چربی باشد. یک ساعت بعد از حمام، از لوسیون لیندان روی پوست خشک استفاده کنید.

تمام بدن حتی زیر ناخن‌ها هم باید آغشته به لوسیون شود، با مسواک، لوسیون را زیر ناخن‌ها بمالید و درنهایت مسواک را داخل کاغذ پیچیده و دور بیندازید. ۸ تا ۱۲ ساعت صبر کنید و بعد حمام کرده و بدن را کامل بشویید. زمان استفاده برای دیگران، حتما از دستکش استفاده کنید.

طریقه مصرف شامپو لیندان برای گال

یک ساعت قبل مصرف شامپو لیندان، موهای سر را با یک شامپو معمولی شسته و به‌طور کامل خشک کنید. هیچ نرم‌کننده، روغن یا سرم مویی نباید روی موها باشد. شامپو را تکان دهید و به صورت یکنواخت روی تمام نواحی سر و پوست سر بمالید. شامپو را دور از دسترس کودکان نگه دارید و باقیمانده شامپو را دور بریزید.

مدت زمانی که شامپو لیندان برای گال باید روی سر بماند، حدود ۴ دقیقه است، و بیشتر از این نیازی نیست؛ چرا که تاثیری ندارد و ممکن است عوارضی هم داشته باشد. سپس موها را با آب ولرم بشویید و با یک حوله نرم موها را خشک کنید. از شانه‌های دندانه ریز برای شانه کردن موها استفاده کنید تا تخم شپش و گال از موها جدا شود. در نهایت، تمام لوازم شخصی و شانه را با اب جوش کامل شستشو دهید. تا مدتی بعد مصرف شامپو، همچنان خارش دارید و لزومی به استفاده دوباره از شامپو نیست.

بهترین زمان مصرف داروی لیندان

بهترین زمان مصرف داروی لیندان طبق تجویز پزشک خواهد بود و باید روی بدن و پوست تمیز، خشک بدون رطوبت و عاری از هرگونه لوسیون، کرم و نرم‌کننده باشد.

شامپو لیندان را چند بار باید استفاده کرد؟

تعداد دفعات استفاده از شامپو بسته به دستور و نسخه پزشک دارد. استفاده بیشتر از آن یا تکرار دفعات، یا استفاده طولانی‌تر از میزان تجویز پزشک هیچ فایده‌ای ندارد و ممکن است عوارضی هم برایتان ایجاد کند. به‌علاوه اینکه، احتمال جذب از طریق پوست و مسموم شدن با لیندان را افزایش می‌دهد. از تماس شامپو لیندان با چشم‌ها خودداری کنید.

نمی‌دونی چند بار از لیندان استفاده کنی؟

برای بهترین تاثیر از دکتر نوبت بگیر.

داروی لیندان چیست و چه کاربردی دارد؟

موارد مصرف داروی لیندان

از موارد مصرف داروی لیندان می‌توان به درمان آلودگی‌های پوستی ناشی از سارکوپتس اسکابیه (بیماری پوستی گال) و شپش اشاره کرد. به دلیل عوارض جانبی احتمالی داروی لیندان، بهتر است تنها در صورتی از لیندان استفاده کنید که امکان استفاده از داروهای دیگر نباشد یا داروهای دیگر را امتحان کردید و جواب نگرفته باشید.

۱. لوسیون لیندان برای شپش سر

لوسیون لیندان یکی از شکل‌های داروی لیندان است که برای درمان شپش سر استفاده می‌شود. این لوسیون حاوی ماده موثره لیندان است که به عنوان ضدشپش عمل می‌کند. لوسیون لیندان برای شپش سر باید طبق دستور پزشک یا دستور روی بسته‌بندی دارو استفاده شود. اگر می‌خواهید بدانید که چه کسانی بیشتر شپش می گیرند با پزشک مشورت کنید.

۲. خرید لوسیون لیندان برای گال

خرید لوسیون لیندان برای بیماری پوستی گال بدون تجویز و نسخه پزشک ممکن نیست. با در دست داشتن نسخه می‌توانید لوسیون را از داروخانه‌های معتبر خریداری کنید.

دوز مصرفی داروی لیندان

دوز مصرفی داروی لیندان برای گال در بزرگسالان، ۳۰ میلی‌لیتر لوسیون به شکل یک لایه نازک روی کل پوست از گردن به پایین است که باید ۸ تا ۱۲ ساعت بعد شسته شود. ماکزیمم دوز مجاز برای بزرگسالان ۶۰ میلی لیتر است. یادتان باشد که فقط یکبار باید استفاده کنید و نیازی به تکرار نیست.

دوز مصرفی لیندان برای شپش در بزرگسالان هم ۳۰ میلی‌لیتر شامپو برای موهای خشک بدون آب است که باید به موهای زیر گردن و روی سینه هم زده شود و بعد ۴ دقیقه کمی آب به موها بزنید تا کف کند و بلافاصله تمام بدن و موها را بشویید. ماکزیمم دوز مصرفی برای موهای بلند و پرحجم، ۶۰ میلی‌لیتر است.

لوسیون ۱ درصد لیندان

لوسیون ۱ درصد لیندان برای درمان آلودگی‌های ناشی از گال و شپش تجویز می‌شود.

شامپو لیندان را چند بار باید استفاده کرد؟استفاده بیشتر از آن یا تکرار دفعات، یا استفاده طولانی‌تر از میزان تجویز پزشک هیچ فایده‌ای ندارد و ممکن است عوارضی هم برایتان ایجاد کند.

عوارض داروی لیندان چیست؟

داروی لیندان سرطان‌زا است. علاوه بر تاثیر این داروی لیندان در درمان شپش و گال، این دارو اثرات ناخواسته‌ای هم دارد. هرچند ممکن است تمام این عوارض ظاهر نشوند، اما در صورت بروز حتما باید تحت درمان پزشکی قرار بگیرند. برخی عوارض نادر داروی لیندان عبارتند از:

  • تشنج
  • سرگیجه، کلافگی یا بی‌قراری
  • ضربان قلب سریع
  • کرامپ عضلانی
  • عصبی بودن، بیقراری، تحریک پذیری
  • استفراغ
  • آسیب و حساسیت پوستی که قبل از لیندان نبود.
  • بثورات پوستی

متن انگلیسی:
Animal studies indicate that lindane causes reproductive effects, while developmental effects have not been noted. Oral animal studies have shown lindane to be a liver carcinogen
ترجمه متن:
بررسی مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که داروی لیندان اثرات تولیدمثلی دارد، در حالی که اشاره‌ای به اثرات رشدی این دارو (روی جنین) نشده است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد لیندان خوراکی باعث ابتلا به سرطان کبد می‌شود.

epa

عوارض داروی لیندان برای مردان

برخی عوارض داروی لیندان برای مردان عبارتند از:

  • تحریک و التهاب پوست همراه با خارش، قرمزی، سوزش
  • خشکی و ترک‌خوردگی پوست
  • حساسیت پوستی و عوارضی مانند قرمزی، تورم، خارش و پوسته‌پوسته شدن
  • سوختگی پوست، درد، قرمزی و التهاب

عوارض داروی لیندان برای زنان

عوارض شایع داروی لیندان برای زنان عبارتند از:

  • حس سوزش
  • سوزن سوزن شدن
  • قرمزی
  • خارش
  • خشکی پوست
  • قرمزی پوست
  • سرگیجه

آیا شامپو لیندان سرطان زاست؟

لیندان نوعی آفت‌کش آلی پایدار با ویژگی‌های مخرب غدد درون‌ریز است که به‌عنوان ماده سرطان‌زا برای انسان محسوب می‌شود.

داروی لیندان چیست و چه کاربردی دارد؟

روی پوستت علائم گال دیدی؟ قبل از مصرف لیندان از متخصص مشاوره بگیر.

منع مصرف و موارد احتیاط داروی لیندان

از موارد منع مصرف و احتیاط داروی لیندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای درمان نوزادان یا کودکان نابالغ زیر ۲ سال مناسب نیست.
  • در نوزادان نارس هم منع مصرف دارد چرا که پوست این نوزادان نسبت به نوزادان کامل، نفوذپذیری بیشتری دارد و آنزیم‌های کبدیشان به اندازه کافی برای متابولیسم لیندان توسعه نیافته است.
  • افرادی که بیماری صرع دارند یا سابقه تشنج دارند هم نباید از داروی لیندان استفاده کنند.
  • زنان باردار باید با احتیاط و در صورت ضرورت تنها با تجویز پزشک این دارو را مصرف کنند.

مصرف داروی لیندان در بارداری

زنان باردار تنها باید در صورت ضرورت از این دارو استفاده کنند. شواهد دقیق و کافی درباره مصرف لوسیون لیندان در زنان باردار در اختیار نیست و مشخص نیست که عدم درمان گال خطری برای مادر یا جنین دارد یا خیر. لیندان چربی دوست است و ممکن است در جفت جمع شود.

مصرف داروی لیندان در شیردهی

مصرف موضعی لیندان تا چند روز باعث افزایش میزان شیر مادر می‌شود. از آنجایی که این ماده به‌صورت بالقوه باعث مسمومیت نوزاد می‌شود، آلوده کننده زیست محیطی است و اثرات استروژنی دارد که باعث کاهش میزان شیردهی شده و روی نوزاد شیرخوار تاثیر می‌گذارد، زنان شیرده باید از ماده دیگری استفاده کنند.

ممکن است عوارض داروی لیندان شدید باشد.لیندان، داروی ضدقارچ و ضدباکتری است که به عنوان آنتی‌بیوتیک موضعی عمل می‌کند.

تداخلات دارویی داروی لیندان

مصرف این دارو همزمان با داروهای زیر توصیه نمی‌شود. درصورتی‌که مصرف همزمان ضرورت داشته باشد، باید با تشخیص پزشک دوز داروها یا زمان مصرف آن‌ها تغییر کند:

  • آمیفامپیرادین
  • بیوپروپین
  • دونپزیل

مصرف همزمان این دارو با الکل یا دخانیات توصیه نمی‌شود.

اطلاعات دارویی لیندان

اطلاعات دارویی، عوارض و تداخلات دارویی لیندان را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

اسامی رایج داروعوارض جانبیتداخلات دارویی
لوسیون لیندان-بهوزان ۱٪ ۶۰ میلی لیترتحریک و التهاب پوستآمیفامپیرادین
شامپو لیندان-گیلارانکو ۱%خشکی و ترک‌خوردگی پوستبیوپروپین
لوسیون لیندان-گیلارانکو ۱٪حساسیت و خشکی پوستدونپزیل
اطلاعات دارویی لیندان

مکانیسم عملکرد داروی لیندان

لیندان، داروی ضد قارچ و ضد باکتری است که به عنوان آنتی‌بیوتیک موضعی عمل می‌کند. مکانیسم عملکرد لیندان بر اساس توانایی آن در مهار سنتز پروتئین‌ها در سلول‌های میکروارگانیسم‌ها استوار است. لیندان با ورود به سلول‌های باکتری و قارچ، به ساختار ریبوزوم‌ها که مسئول سنتز پروتئین‌ها است، متصل می‌شود. این اتصال باعث مهار فرآیند سنتز پروتئین شده که در نتیجه واکنش زنجیره‌ای ساخت پروتئین‌ها در سلول‌ها را متوقف می‌کند.

این توقف سنتز پروتئین موجب تضعیف و کاهش رشد و تکثیر سلولی باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود. به این ترتیب، لیندان با مهار سنتز پروتئین، توانایی ضدباکتری و ضدقارچ خود را از طریق اختلال در فعالیت سلولی میکروارگانیسم‌ها اعمال می‌کند. این عملکرد بهبود درمانی در بیماری‌های قارچی و باکتریایی مختلف، مانند عفونت‌های پوستی، کاندیدیازیس خمیری، درماتیت قارچی و زخم‌های عفونی را به ارمغان می‌آورد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

داروی لیندان یک آنتی‌بیوتیک موضعی برای درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی پوستی است که به صورت لوسیون موضعی ارائه می‌شود و از طریق مهار سنتز پروتئین در سلول‌های میکروارگانیسم‌ها عمل می‌کند. استفاده از لیندان برای درمان آلودگی‌های پوستی ناشی از گال و شپش توسط پزشک تجویز می‌شود.

از عوارض جانبی احتمالی این دارو می‌توان به تحریک و التهاب پوست، خشکی و ترک‌خوردگی پوست، حساسیت و سوختگی پوست اشاره کرد. مصرف این دارو تنها با تجویز پزشک ممکن است و متخصص باید دوز مصرفی و نحوه مصرف را تعیین کند.

شما می‌توانید برای درمان شپش یا گال و استفاده از لوسیون لیندان از طریق سایت دکترتو با متخصص پوست در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین و همچنین دکتر مشاوره دارویی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

خواص شگفت آور گیاه مورد علاقه بوعلی سینا