2 طرز تهیه بابل تی (چای حباب دار) با تاپیوکا و بدون آن


2 طرز تهیه بابل تی (چای حباب دار) با تاپیوکا و بدون آن

بابل تی Bubble tea، چای حباب‌دار، چای شیری مروارید، چای شیر بابل، چای شیر بوبا، همگی اسم یک نوشیدنی خوشمزه و محبوب بین‌المللی با اصالت تایوانی است که بر پایه چای و با دانه‌های مرواریدی «تاپیوکا» یا «بوبا» درست می‌شود ولی مناسب...

بابل تی Bubble tea، چای حباب‌دار، چای شیری مروارید، چای شیر بابل، چای شیر بوبا، همگی اسم یک نوشیدنی خوشمزه و محبوب بین‌المللی با اصالت تایوانی است که بر پایه چای و با دانه‌های مرواریدی «تاپیوکا» یا «بوبا» درست می‌شود ولی مناسب روزهای گرم تابستان است، چون به صورت داغ سرو نمی‌شود، حتی می‌توان به آن یخ هم اضافه کرد. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه بابل تی به روش‌های مختلف و نکات تهیه و خوشمزه شدن بابل تی بازاری به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه بابل تی (برای ۴ نفر)

  • آب جوش: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • چای کیسه‌ای: ۴ عدد (یا چای خشک: ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری)
  • تاپیوکا: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شیر کامل یا پرچرب: ۲ قاشق غذاخوری (مقداری برای سرو)
  • شیره، سیروپ، شربت یا آبمیوه دلخواه: ۲ قاشق غذاخوری (مقداری برای سرو)
  • برش‌های میوه یا برگ نعنا: به اندازه دلخواه برای سرو

مدت زمان آماده‌سازی بابل تی: ۱۰ تا ۱۵ دقیقه

میزان کالری بابل تی: حدود ۲۹۹ کیلوکالری در ۱ لیوان

مراحل طرز تهیه چای حباب دار (بابل تی)

برای تهیه چای شیری مروارید یا چای شیر بابل، سعی کنید از تاپیوکا زودپز استفاده کنید. در ضمن میزان موادی که در این چای به کار می‌برید، بنا به ذائقه‌تان می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد. در ادامه، مراحل طرز تهیه بابل تی یا چای شیر بوبا را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: چای را آماده کنید

ابتدا برای تهیه بابل تی ساده با شیر، آب را بجوشانید و آب جوش را در ۴ لیوان بریزید. در هر لیوان ۱ عدد چای کیسه‌ای بیندازید، یا اینکه در هر لیوان مقداری چای خشک را در آب جوش بریزید و اجازه دهید چای‌ها رنگ بگیرند و سرد شوند.

مرحله دوم: تاپیوکا را درست کنید

دانه‌های مرواریدی تاپیوکا را در یک قابلمه بریزید و روی آنها آب بریزید. باید حدود ۳ تا ۴ لیوان آب روی تاپیوکاها بریزید و قابلمه را روی حرارت بالا بگذارید تا آب زود به جوش بیاید.

دانه‌ها بسته به زودپز یا دیرپز بودن، حدود ۱۰ دقیقه باید در آب جوش بمانند تا نرم شوند و بافت ژله‌ای پیدا کنند (بعضی تاپیوکاهای دیرپز تا ۱ ساعت زمان برای پخت نیاز دارند). تاپیوکا که پخته شد در قابلمه آب نگه دارید.

مرحله سوم: چای حباب دار را درست کنید

چای‌ها که رنگ گرفتند، اگر از چای کیسه‌ای استفاده کرده‌اید، چای‌ها را بیرون بیاورید و اگر از چای خشک استفاده کرده‌اید، چای‌ها را از صافی رد کنید. چای‌های صاف و آماده شده را در لیوان‌های سرو بریزید.

حالا سپس مرواریدها را از روی سطح آب جوش جمع کنید یا آنها را در آبکش بریزید و رویشان آب سرد بگیرید. مرواریدهای تاپیوکا را به تعداد مساوی در هر کدام از لیوان‌ها بریزید. در هر لیوان، نصف قاشق غذاخوری شیر و نصف قاشق غذاخوری شیره (شهد ترکیب آب و شکر)، شربت یا آبمیوه دلخواه اضافه کنید و مواد را هم بزنید.

مرحله چهارم: بابل تی را سرو کنید

در آخر، با یک قاشق یا نی بلند، مواد را هم بزنید تا یکدست شوند و صبر کنید تا تاپیوکا ته‌نشین شود. سپس روی چای حباب‌دار خود را با برش‌های میوه‌های دلخواه یا برگ‌های سبزیجاتی مثل نعناع یا ریحان تزیین کنید. بابل تی شما آماده است؛ نوش جان!

مواد لازم برای تهیه بابل تی شکلاتی با نشاسته

  • آب: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • چای: ۱ قوری (دم کشیده و سرد شده)
  • نشاسته تاپیوکا: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شکر قهوه‌ای یا سفید: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
  • پودر کاکائو: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب برای جوشاندن تاپیوکا: ۳ تا ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شیر کامل یا پرچرب: به میزان دلخواه

مدت زمان آماده‌سازی و تهیه بابلتی شکلاتی: ۱۰ تا ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه بابل تی با نشاسته ذرت

چای بابل تی را می‌توانید با نشاسته و پودر کاکائو درست کنید. در این روش دیگر نیازی به دانه‌های تاپیوکا نیست و می‌توانید بابل تی را بدون مرواریدهای تاپیوکا تهیه کنید و خودتان با نشاسته ذرت مروارید نشاسته‌ای درست کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه بابل تی با نشاسته ذرت را دنبال کنید.

مرحله اول: چای را در قوری دم کنید

ابتدا، در یک قوری چای دم کنید و اجازه دهید سرد شود.

مرحله دوم: آب، شکر و پودر کاکائو را ترکیب کنید

در یک شیرجوش، آب و شکر را بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند و دانه‌های شکر در آن حل شوند. سپس پودر کاکائو را به محلول آب و شکر اضافه کنید.

مرحله سوم: نشاسته را آماده کنید

بعد از چند دقیقه جوشیدن کاکائو، شعله را خاموش کنید و نشاسته را به آن بیفزایید. این مخلوط را به خوبی هم بزنید تا حالت خمیری بگیرد. اگر مخلوط‌ خمیر‌تان رقیق است، کمی نشاسته و اگر زیادی سفت و غلیظ است، کمی آب جوش به آن اضافه کنید.

مرحله چهارم: گلوله‌های تاپیوکا را درست کنید

خمیر شکلاتی با نشاسته را ورز دهید تا منسجم شوند. خمیر را به شکل گلوله‌های کوچک به اندازه نخود دربیاورید. گلوله‌ها را در نشاسته پودری بغلتانید تا حالت چسبندگی نداشته باشند. سپس در یک قابلمه به اندازه ۵ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. سپس گلوله‌ها را در آن بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید تا به خوبی پخته شوند.

مرحله پنجم: مرواریدهای تاپیوکا آماده شده را با شکر آغشته کنید

بعد از اینکه تاپیوکاها پختند و نرم شدند، آنها را در آبکش بریزید و رویشان شکر قهوه‌ای بپاشید و هم بزنید تا شکر به خورد تاپیوکاهای نشاسته‌ای برود. سپس داخل لیوان‌های سرو را به اندازه دلخواه، از تاپیوکاهای نشاسته‌ای بریزید و روی آنها را به اندازه نصف لیوان چای دم کرده بریزید تا روی بابل تی‌ها را بپوشاند.

مرحله آخر: چای بابل تی را آماده کنید

به مواد داخل لیوان، به اندازه‌ای که دوست دارید، شیر بیفزایید و در آخر می‌توانید به اندازه دلخواه، از شربت، آبمیوه یا سیروپ بریزید و چای بابل تی را سرو کنید. مواد را هم بزنید تا همه با هم ترکیب شوند و بعد آن را بنوشید.

روش‌های دیگر برای درست کردن نوشیدنی کافی شاپی بابل تی

طرز تهیه بابل تی با آرد برنج

در طرز تهیه بابل تی با آرد برنج، به جای نشاسته ذرت، می‌توانید از آرد برنج برای تهیه گلوله‌های مرواریدی استفاده کنید. بقیه مراحل را مانند روش دوم تکرار کنید.

طرز تهیه بابل تی با آبمیوه

در طرز تهیه بابل تی میوه‌ای، کافی است در کنار چای، از آبمیوه دلخواه استفاده کنید و شیر را حذف کنید. مثلا برای طرز تهیه بابل تی توت فرنگی، به جای شیر، می‌توانید چند توت فرنگی را در آب جوش بیندازید و چند دقیقه بجوشانید. سپس عصاره آن را به جای شیر در بابل تی استفاده کنید یا از شربت یا آبمیوه توت فرنگی استفاده کنید.

طرز تهیه بابل تی با ژلاتین

ژلاتین کمی بافت چای بابل تی را غلیظ‌تر می‌کند ولی روی طعم آن تاثیری ندارد. در این روش کافی است ۵ گرم پودر یا ورق ژلاتین را با نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب ولرم مخلوط کنید تا ژلاتین در آب حل شود و رنگ شفاف بگیرد. سپس بابل تی را به هر یک از روش‌های بالا درست کنید و در آخر، ژلاتین حل شده را به محتویات لیوان بیفزایید و هم بزنید تا یکدست شود.

فوت و فن‌های مهم در طرز تهیه بابل تی کافی شاپی

  • به جای چای سیاه می‌توانید از چای سبز هم استفاده کنید. در این صورت چای سبز را غلیظ درست کنید.
  • برای درست کردن شیره می‌توانید مقداری شکر را با آب روی حرارت بجوشانید تا غلیظ شود. سپس آن را به بابل تی اضافه کنید.
  • به جای چای می‌توانید از قهوه اسپرسو یا قهوه ترک در تهیه بابل تی استفاده کرده و «بابل تی قهوه» درست کنید.
  • به ازای هر یک لیوان تاپیوکا، ۶ لیوان آب نیاز دارید تا آن را بجوشانید و ته نگیرد. دانه‌های مرواریدی باید روی آب شناور باشند.
  • اگر از یخ در طرز تهیه بابل تی استفاده می‌کنید، به ازای هر یک نفر، ۲ عدد چای کیسه‌ای استفاده کنید. چون افزودن یخ، باعث رقیق شدن بابل تی می‌شود.
  • برای اضافه کردن شیر به بابل تی بهتر است از شیر پرچرب استفاده کنید. خامه ساده و سبک هم گزینه خوبی است، اما پیشنهاد باریستا نصف خامه ساده و نصف شیر است.
  • اگر گیاهخوار هستید به بابل تی شیر گیاهی مثل شیر نارگیل یا شیر سویا اضافه کنید.
  • دانه‌های تاپیوکا را به تعداد لازم بپزید نه بیشتر، چون دانه‌های پخته‌شده پس از سردشدن سفت و خشک می‌شوند و بافت ژله‌ای خود را از دست می‌دهند. البته اگر دانه‌ها را در آبی نگه دارید که در آن پخته شده‌اند، مدت بیشتری بافت نرم و ژله‌ای را حفظ می‌کنند. پس از پخت تاپیوکا، آب ظرف را خالی نکنید و با کفگیر دانه‌های تاپیوکا را به مقدار مورد نیاز از ظرف خارج کنید و در لیوان بریزید.
  • زمان ماندگاری تاپیوکا کوتاه است، پس بهتر است در هر بار مصرف به اندازه مورد نیاز تهیه شود تا سفت و خشک نشود.

تاریخچه بابل تی

بابل تی یا چای بوبا، یک نوشیدنی اصالتا تایوانی است که در دهه ۱۹۸۰ در چای‌فروشی‌های تایوان جای خود را باز کرد. یک چایخانه در شهر تاینان کشور تایوان، به نام چای‌خانه «هانلین» ادعا کرده است که صاحب این چای‌خانه، فردی به نان «تو تسونگ» بعد از دیدن تاپیوکا در فروشگاه‌ شیرینی فروشی، ایده تهیه بابل تی به ذهنش رسیده و در بابل تی ابداعی خود از عسل و شکر قهوه‌ای استفاده کرده است.

در روایت دیگر، صاحب یک چایخانه به نام «لیوهان چیه» بعد از سفر به ژاپن در سال ۱۹۸۰ با چای سرد آشنا می‌شود و در سال ۱۹۸۸ ایده ابداع بابل تی به ذهنش می‌رسد. در هر حال، کشور‌های زیادی در آسیا از سال ۱۹۹۰ این نوشیدنی را در منوی چایخانه‌های خود قرار دادند و با استقبال بی‌نظیری مواجه شدند. در حال حاضر، این نوشیدنی در سراسر دنیا محبوبت دارد.

سوالات متداول درباره نوشیدنی بابل تی

جایگزین تاپیوکا در بابل تی چیست؟

به جای تاپیوکا می‌توانید خودتان خمیر نشاسته‌ای با کاکائو درست کنید (مانند روش دوم)، یا از تخم شربتی استفاده کنید. یا اینکه در لیوان، تکه‌های ژله رنگی بریزید.

چرا تاپیوکا سفت می‌شود؟

اگر تاپیوکا آماده را جوشاندید و نرم شد، دوباره آن را در یخچال قرار ندهید. چون باعث سفت شدن آن می‌شود. همچنین تا زمانی که نمی‌خواهید تاپیوکاها را مصرف کنید، در آب گرم در همان قابلمه نگه دارید و آن‌ها را آبکش نکنید تا بافت نرم و ژله‌ای بابل تی حفظ شود. در زمان سرو بابل تی به مقدار دلخواه از داخل قابلمه تاپیوکا به آن اضافه کنید.

مروارید تاپیوکا (بوبا) چه رنگی است؟

مروارید تاپیوکا درواقع محصول تولید شده از نشاسته ریشه گیاه «کاساوا» است. تاپیوکا فرآوری شده معمولاً به رنگ سفید، مشکی یا قهوه‌ای و به شکل مرواریدی یا بالشتی است اما ممکن است تاپیوکا رنگی هم باشد.

سخن پایانی

بابل تی یک نوشیدنی اصالتا تایوانی جذاب و خنک مخصوص روزهای گرم تابستان است. ماده اصلی بابل تی حباب‌های جویدنی تاپیوکا با بافت نرم و ژله‌ای است که در نوشیدنی ته‌نشین می‌شوند. شما تجربه خوردن بابل تی را دارید؟ کدام طعم بابل تی را دوست دارید؟ خودتان در خانه بابل تی درست می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.




مهم ترین خواص دمنوش اسپند چیست و چرا مصرف کنیم؟