مراحل ذخیره سازی خون بند ناف به چه صورت است؟


مراحل ذخیره سازی خون بند ناف به چه صورت است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید ذخیره‌سازی خون بندناف شامل چند مرحله مهم است. اولین مرحله، ثبت درخواست ذخیره‌سازی است که پس از آن خون بندناف جمع‌آوری می‌شود و نمونه به بانک خون بندناف ارسال می‌گردد. سپس نمونه آزمایش و پردازش سلولی می‌شود تا سلول‌های بنیادی در آن استخراج شوند. در نهایت، خون بندناف به صورت طولانی مدت ذخیره می‌شود، اما باید توجه داشت که این سلول‌ها براساس نوع ذخیره‌سازی تنها یک یا دوبار قابل استفاده‌اند.

درست مانند هر پس‌انداز دیگری که به عنوان والدین برای فرزندانتان انجام می‌دهید، ذخیره سازی خون بند ناف هم می‌تواند یک آینده‌نگری مثبت و مفید برای فرزندان شما باشد. انجام دادن این کار زیاد سخت نیست و با چند قدم ساده می‌توان مراحل ذخیره سازی خون بند ناف را طی کرد. در این مقاله شما را با مراحل ذخیره سازی خون بندناف آشنا می‌کنیم. اگر تصمیم دارید این کار را انجام دهید بهتر است با متخصص خون مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

مراحل ذخیره سازی خون بند ناف چیست؟

برای اینکه مراحل ذخیره سازی خون بند ناف را دنبال کنید، باید ابتدا با ماهیت بند ناف، بانک خون و اینکه چرا باید این کار را انجام دهید، آشنا شوید؛ بنابراین، اولین کار و احتمالاً مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که همه چیز را در مورد بانک خون بند ناف یاد بگیرید تا بتوانید آگاهانه‌ترین تصمیم را بگیرید. با پرسیدن سوالات اساسی شروع کنید.

برای مثال ببینید که بانک خون بند ناف چیست و چرا خون بند ناف مهم است. همچنین یاد بگیرید که چطور می‌توانید از خون بند ناف استفاده کنید و خون بند ناف چه مزیت‌هایی می‌تواند در آینده داشته باشد. زمانی که دقیقاً بدانید چرا باید خون بند ناف را ذخیره کنید، می‌توانید در این باره تصمیم بگیرید و مراحل اداری آن را انجام دهید.

نکته مهمی که باید در خصوص ذخیره خون بند ناف بدانید، زمان انجام آن است. شما باید در یک زمان مشخص برای بستن قرارداد و انجام مراحل ذخیره سازی خون بند ناف اقدام کنید. در ادامه قدم‌به‌قدم، مراحلی که باید برای بستن قرار ذخیره سازی خون بند ناف دنبال کنید بررسی می‌کنیم.

تکمیل و ارسال فرم پرسشنامه پزشکی از آخر هفته ۳۴ بارداریپس از انتخاب بانک خون خود، لازم است در هفته ۳۴ بارداری آزمایشات لازم را انجام داده و پرسشنامه‌ها را پر کنید.

۱. تکمیل و ارسال فرم پرسشنامه پزشکی از آخر هفته ۳۴ بارداری

شما در قدم اول باید یک شرکت بانکداری خون بند ناف را انتخاب کرده و با مراجعه به آن مرکز، فرم پرسشنامه پزشکی را تکمیل کنید. در حال حاضر بانک بند ناف خصوصی در ایران، مرکز رویان است که خانواده‌ها می‌توانند برای ثبت قرارداد به این مرکز مراجعه کنند.

زمانی که شما به یک مرکز ذخیره سازی خون بند ناف مراجعه می‌کنید، یک فرم پرسشنامه پیش روی شما قرار داده می‌شود که باید آن را به دقت مطالعه کرده و به صورت کاملاً دقیق، فرم را پر کنید. دقت کنید که این فرم را باید در هفته ۳۴ بارداری تکمیل کنید. با پر کردن این فرم و ثبت اطلاعات، می‌توان برای ذخیره سازی خون بند ناف ثبت نام کرد. در این فرم، خانواده‌ها باید اطلاعاتی را در مورد تاریخچه پزشکی خانوادگی ارائه دهند.

ثبت نام را می‌توان هم به صورت آنلاین و از طریق وب‌سایت انجام داد و هم به صورت حضوری، در یکی از دفاتر یا نمایندگی‌های موسسه رویان، با تکمیل فرم پرسشنامه پزشکی، قرارداد بست. معمولا در زمان ثبت قرارداد و پر کردن فرم پرسشنامه، یک متخصص خون بند ناف شما را راهنمایی می‌کند و به سوالات شما پاسخ می‌دهد.

متن انگلیسی:
These forms go over the health history of the family and collection data and provide other necessary medical details
ترجمه متن:
این فرم‌ها شامل یک تاریخچه کامل سلامت خانواده و جمع‌آوری سایر داده‌ها و اطلاعات پزشکی می‌شود.

cryo-cell

۲. پرداخت هزینه جمع آوری و ذخیره سازی نمونه خون بند ناف نوزاد

بعد از این که والدین در خصوص عقد قرارداد و ذخیره سازی نمونه در بانک بند ناف تصمیم قطعی خود را گرفتند و فرم‌ها را تکمیل کردند، نوبت به پرداخت هزینه برای نهایی کردن قرارداد می‌رسد. با توجه به قیمت مصوب شده برای ذخیره سازی و نگهداری نمونه بند ناف در بانک خون بند ناف رویان، خانواده‌ها باید هزینه ذخیره سازی خون بند ناف را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند.

البته می‌توان این هزینه را به صورت حضوری و در زمان بستن قرارداد هم پرداخت کرد. شماره حساب‌های موسسه هم در وب‌سایت وجود دارد و هم می‌توان از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان مجموعه، به صورت حضوری هزینه ذخیره سازی را پرداخت کرد. نکته مهم اینکه اگر هزینه را به صورت الکترونیکی پرداخت کرده باشید، در روز عقد قرارداد باید حتماً فیش پرداختی را با خود به همراه داشته باشید.

نگرانی هزینه ذخیره خون بند ناف زیاد بشه؟

از دکتر مشاوره بگیر.

مراحل ذخیره سازی خون بند ناف به چه صورت است؟

۳. امضای قرارداد توسط پدر یا نماینده او و دریافت کیت خونگیری

بر اساس قوانین ثبت نام و عقد قرارداد برای ذخیره سازی خون بند ناف، پدر باید در روز بستن قرارداد با موسسه، با در دست داشتن مدارک (کارت ملی و شناسنامه) قرارداد را امضا کند. علاوه بر این بسته به اینکه نوع زایمان طبیعی است یا سزارین، یک کیت خونگیری مخصوص به خانواده‌ها داده می‌شود. درست است که قاعدتاً باید پدر قرارداد را امضا کند؛ اما در صورت عدم حضور پدر در روز بستن قرارداد، مادر نوزاد هم می‌تواند قرارداد را امضا کند.

۴. دریافت کیت خونگیری از بند ناف

از دیگر مراحل ذخیره سازی خون بند ناف، دریافت کیت نمونه‌گیری بند ناف است. در این مرحله یک کیت مخصوص جمع‌آوری و نگهداری نمونه به والدین داده می‌شود. این کیت شامل دستورالعمل‌هایی برای والدین و پزشک مربوطه آنهاست. علاوه بر این، در این کیت تمامی ابزارها برای جمع‌آوری و نگهداری نمونه سلول های بنیادی نیز وجود دارد. کیت جمع‌آوری نمونه باید در یک مکان خشک و در دمای اتاق نگهداری شود و در روز زایمان، به همراه والدین به بیمارستان آورده شود. مطمئن شوید که کیت را در جایی درست نگه می‌دارید و حتماً آن را در روز زایمان به همراه داشته باشید.

۵. خونگیری از مادر برای انجام آزمایشات لازم در زمان زایمان

قبل از زایمان، نمونه‌های خون مادر جمع‌آوری می‌شود تا از نظر برخی از بیماری‌های عفونی مورد آزمایش قرار بگیرد. این تست‌های عفونی حتماً باید توسط خود کارشناسان موسسه بانک خون بند ناف انجام شود. معمولا تست‌ها شامل تست HIV، HCV Ab، HBC Ab، CMV (IgM), CMV (IgG), HTLV I/II، RPR, HBS Ab و HBS Ag می‌شود.

به صورت کلی، تنها این تست‌ها برای تایید سلامت مادر کافی است. در برخی موارد ممکن است بر اساس نظر کارشناسان، به انجام یک سری تست‌های تکمیلی‌تر هم نیاز باشد. انجام این بخش به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل ذخیره سازی خون بند ناف در نظر گرفته می‌شود.

مراحل ذخیره سازی خون بند ناف به چه صورت است؟

نمی‌دونی برای ذخیره خون بند ناف باید چه آزمایشی بدی؟ پس مشاوره بگیر.

۶. جمع آوری نمونه خون بندناف نوزاد و انتقال آن به بانک خون بندناف

بعد از پشت سر گذاشتن مراحل قبلی، یکی از اصلی‌ترین مراحل ذخیره سازی خون بند ناف، جمع‌آوری نمونه خون بند ناف نوزاد است. بلافاصله پس از تولد، اما قبل از زایمان جفت، خون بند ناف نوزاد توسط ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی جمع‌آوری می‌شود. پس از زایمان جفت، بافت بند ناف جمع‌آوری می‌شود.

در طول فرایند جمع‌آوری هیچ درد یا خطری برای مادر یا کودک وجود ندارد، زیرا خون پس از بستن و برش بند ناف از آن گرفته می‌شود. جمع‌آوری خون بند ناف و بافت بند ناف هم برای زایمان واژینال و هم برای زایمان سزارین ایمن است. این فرایند هیچ تداخلی با زایمان ندارد و هیچ مشکلی برای مادر و نوزاد ایجاد نمی‌شود.

ظرف دو ساعت باید نمونه‌های جمع‌آوری شده به کارشناسان بانک خون بند ناف تحویل داده شوند. نمونه‌ها در یک کیسه مخصوص، در ظرف مناسب نگهداری شده و به بانک خون بند ناف ارسال می‌شود تا مراحل بعدی کار روی نمونه‌ها صورت بگیرد.

متن انگلیسی:
Collected cord blood is safely packed in proprletary transfer kits and within 24 hours reach labs
ترجمه متن:
خون بند ناف جمع‌آوری شده به طور ایمن در کیت‌های انتقال اختصاصی بسته‌بندی می‌شود و ظرف ۲۴ ساعت به آزمایشگاه می‌رسد.

cryoviva

۷. انجام عملیات پردازش سلولی و مراحل فریز نمونه توسط بانک خون بندناف

قدم بعدی در مراحل ذخیره سازی خون بند ناف، پردازش نمونه‌های دریافتی از جنین است. معمولاً طی ۳۶ تا ۴۸ ساعت پس از جمع‌آوری، خون و بافت بند ناف مورد آزمایش، پردازش و ذخیره سازی برودتی قرار می‌گیرند. هر نمونه خون بند ناف و بافت بند ناف برای آلودگی میکروبیولوژیکی آزمایش می‌شود تا مطمئن شوند که نمونه‌ها کاملاً استریل و عاری از هر نوع عفونت میکروبی هستند. سپس خون بند ناف برای به حداکثر رساندن بازیابی سلول‌های بنیادی توسط تکنسین‌های آزمایشگاهی، به صورت تخصصی پردازش می‌شود.

کارشناسان باید مطمئن شوند که نمونه جمع‌آوری شده هم از نظر حجم و هم از نظر تعداد سلول‌ها در حد استاندارد است. در صورت کافی بودن مقدار نمونه، پردازش تخصصی آن شروع می‌شود. نکته مهم این که اگر در این مرحله تعداد سلول‌ها به هر دلیلی کافی نباشد، قرارداد با اطلاع خانواده فسخ می‌شود.

تست‌های پردازش تخصصی، علاوه بر تست‌های میکروبی شامل تست HLA و همچنین سنجش کلنی و وفلوسایتومتری می‌شود. انجام این تست‌ها می‌تواند در تایید کیفیت نمونه، سلامت آن و ساختار آنتی‌ژنی نمونه‌های جمع‌آوری شده مورد استفاده قرار بگیرد.

چگونه خون بند ناف را نگه داریم؟ هم خون بند ناف و هم بافت بند ناف برای محافظت بیشتر در برابر آلودگی متقاطع در حین نگهداری بسته‌بندی می‌شوند. همه نمونه‌ها در فاز بخار نیتروژن مایع برای حفظ برودتی، در دماهای زیر ۱۷۰- درجه سانتیگراد یا تقریباً ۲۷۴- درجه فارنهایت ذخیره می‌شوند.

۸. اعلام نتیجه ذخیره سازی سلول های بنیادی نمونه خون بند ناف به خانواده و پایان مراحل ذخیره سازی

بعد از اینکه نمونه‌ها جمع‌آوری شد و تست‌ها و پردازش‌های لازم روی آنها انجام شد، دست کم ۱۳ روز بعد به خانواده‌ها در خصوص تایید نهایی نمونه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود. کارشناسان مجموعه بعد از انجام تست‌های لازم و بررسی مقدار و حجم نمونه، به خانواده‌ها اطلاع می‌دهند که آیا امکان ذخیره کردن و فریز نمونه خون بند ناف وجود دارد یا خیر. اگر همه چیز مطابق چیزی که انتظار می‌رود پیش رفت، این آخرین بخش از مراحل ذخیره سازی خون بند ناف است و نمونه‌ها برای نگهداری، منجمد و ذخیره سازی می‌شوند.

دریافت کیت خونگیری از بند نافتا ۳ ماه پس از زایمان فرصت دارید تا اطلاعات نوزاد را به بانک خون ارائه دهید تا برای ذخیره کیت اقدام کنند.

۹. تکمیل و ارسال مدارک مربوط به نوزاد سه ماه پس از تاریخ زایمان

فرایندهای بعدی مراحل ذخیره سازی خون بند ناف، مربوط به بعد از زایمان است. خانواده‌ها باید سه ماه بعد از تولد نوزادشان، اطلاعات شناسنامه‌ای نوزاد را به مجموعه ارائه دهند. آنها باید یا از طریق آدرس الکترونیکی کپی شناسنامه نوزاد را بارگذاری کنند یا اینکه آن را به صورت حضوری تحویل دهند. علاوه بر این آنها باید فرم سنجش سلامت کودک را هم در سایت بانک خون بند ناف تکمیل کنند. بعد از تکمیل شدن تمامی این مدارک، گواهینامه فریز نمونه در دسترس خانواده‌ها خواهد بود. آنها می‌توانند از طریق پنل کاربری به این فرم دسترسی داشته باشند.

۱۰. پرداخت منظم هزینه شارژ سالیانه جهت نگهداری مستمر و سالیانه نمونه فریز شده

هزینه‌ای که در مرحله اول پرداخت می‌کنید، هزینه ذخیره سازی اولیه نمونه است. برای نگهداری سلول‌های بنیادی جدا شده از خون بند ناف، باید سالانه هزینه نگهداری را پرداخت کرد. پرداخت منظم هزینه شارژ سالانه تضمین می‌کند که قرارداد سالانه تمدید شود و نمونه‌ها نگهداری شوند. کاربردهای خون بند ناف زیاد بوده و می‌توان برای درمان بیماری‌های مختلفی از آن استفاده کرد.

مراحل ذخیره سازی خون بند ناف را به همراه توضیحات مربوط در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

مراحلتوضیحات
تکمیل و ارسال فرم پرسشنامه پزشکی از آخر هفته ۳۴ بارداریوالدین باید پرسشنامه پزشکی را تکمیل کنند تا اطلاعات لازم در مورد سلامتی مادر و وضعیت ژنتیکی در دسترس باشد.
پرداخت هزینه جمع آوری و ذخیره سازی نمونه خون بند ناف نوزادوالدین موظف به پرداخت هزینه‌های مربوط به جمع‌آوری و نگهداری نمونه خون بند ناف هستند.
امضای قرارداد توسط پدر یا نماینده او و دریافت کیت خونگیریوالدین یا نمایندگان قانونی آنها قراردادی را امضا می‌کنند و کیت خونگیری را دریافت می‌کنند.
دریافت کیت خونگیری از بند نافکیت خونگیری مخصوص جمع‌آوری خون بند ناف در بیمارستان یا مرکز زایمان تحویل داده می‌شود.
خونگیری از مادر برای انجام آزمایشات لازم در زمان زایماننمونه خون از مادر گرفته می‌شود تا آزمایش‌های لازم قبل از استفاده از خون بند ناف انجام شود.
جمع آوری نمونه خون بندناف نوزاد و انتقال آن به بانک خون بندنافنمونه خون بند ناف بلافاصله پس از تولد جمع‌آوری شده و به بانک خون بندناف منتقل می‌شود.
انجام عملیات پردازش سلولی و مراحل فریز نمونه توسط بانک خون بندنافنمونه خون بند ناف پردازش و سلول‌های بنیادی آن جدا شده و سپس فریز می‌شوند.
اعلام نتیجه ذخیره سازی سلول‌های بنیادی نمونه خون بند ناف به خانواده و پایان مراحل ذخیره سازیخانواده از نتیجه ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی مطلع می‌شوند و مراحل ذخیره‌سازی به پایان می‌رسد.
تکمیل و ارسال مدارک مربوط به نوزاد سه ماه پس از تاریخ زایمانمدارک مربوط به نوزاد باید سه ماه پس از زایمان به بانک خون بندناف ارسال شود.
پرداخت منظم هزینه شارژ سالیانه جهت نگهداری مستمر و سالیانه نمونه فریز شدههزینه‌های سالیانه برای نگهداری مستمر و امن نمونه‌های فریز شده پرداخت می‌شود.
مراحل ذخیره خون بندناف

برای دریافت گواهی فریز باید چه اقداماتی انجام داد؟

برای دریافت این گواهی کافی است والدین علاوه بر کپی شناسنامه نوزاد، اطلاعات تکمیلی و فرم سنجش سلامت او را به مرکز ارائه دهد تا گواهی فریز در پنل کاربری در دسترس آنها قرار بگیرد.

چه مواردی مانع از عقد قرارداد و ذخیره سازی نمونه میشود؟

یک‌سری موارد می‌تواند موجب فسخ قرارداد شوند که حتماً خانواده‌ها باید قبل از هر چیزی این موارد را مطالعه کنند. از بیماری‌های مادر در طول زندگی و دو سال قبل از زایمان گرفته تا بیماری‌های مادر در طول دوران بارداری و نتایج آزمایشات خون گرفته شده از او در زمان عقد قرارداد، همگی می‌توانند موجب فسخ قرارداد شوند. علاوه بر این، حجم نمونه گرفته شده و داشتن استانداردهای لازم هم در فسخ یا تایید شدن قرارداد تاثیر دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

نمونه‌های بند ناف که در روز زایمان جمع‌آوری می‌شوند، می‌توانند در آینده کمک زیادی به درمان برخی از بیماری‌ها کنند. با این حال برای اینکه بتوان نمونه‌ها را با موفقیت در بانک خون بند ناف ذخیره کرد، باید مراحل ذخیره سازی خون بند ناف را به صورت دقیق و کامل پشت سر گذاشت. در سایت رویان، اطلاعات کامل نحوه قرارداد بستن و عضویت در مجموعه و کارهایی که والدین باید از قبل انجام دهند، وجود دارد.

برای ذخیره سازی خون بند ناف بهتر است با متخصص خون یا دکتر زنان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین متخصص خون وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟