افزایش 3000 درصدی دوام اس‌اس‌دی QLC با تبدیل آن به SLC


افزایش 3000 درصدی دوام اس‌اس‌دی QLC با تبدیل آن به SLC

اس‌اس‌دی‌های Quad-Level Cell (QLC) از نظر کارایی یا دوام وضعیت دلچسبی ندارند و معمولاً بسیار کند و کم‌دوام هستند. اما چه فکر می‌کنید اگر بدانید یک خوره سخت‌افزار موفق شده اس‌اس‌دی QLC را به SLC تبدیل کند و دوام و سرعت آن را بالا ببرد؟ جزئیات...

اس‌اس‌دی‌های Quad-Level Cell (QLC) از نظر کارایی یا دوام وضعیت دلچسبی ندارند و معمولاً بسیار کند و کم‌دوام هستند. اما چه فکر می‌کنید اگر بدانید یک خوره سخت‌افزار موفق شده اس‌اس‌دی QLC را به SLC تبدیل کند و دوام و سرعت آن را بالا ببرد؟ جزئیات جالب و لینک ویدئو را در ادامه خبر ببینید.

چند ماه قبل از اورکلاک کردن یک SSD برای اولین بار گفتیم که ثابت می‌کرد اس‌اس‌دی هم قابل اورکلاک است. حالا همان شخص نشان داده می‌توان یک اس‌اس‌دی QLC را به نوع سریع‌تر و بادوام‌تر SLC تبدیل کرد. این کار بر روی یک درایو 512 گیگابایتی Crucial BX500 اثبات شده است.

آموزش تبدیل اس اس دی QLC به SLC

Gabriel Ferraz برای این کار سراغ یک اس‌اس‌دی مجهز به کنترلر Silicon Motion SM2259XT2 رفته است که یک هسته پردازشی 32 بیتی ARC با فرکانس 550 مگاهرتز و دو کانال با سرعت 400 مگاهرتز دارد. این کنترلر از نوع DRAMless بوده که دوام و کارایی را بدتر هم می‌کند.

در همین رابطه بخوانید:

- اورکلاک کردن SSD اثبات شد [+نتایج جالب]

به طور مشخص SSD مورد بحث دارای چهار پکیج حافظه ساخت Micron بوده که هر جفت آن به یکی از کانال‌های کنترلر وصل بوده است. در حالی که تراشه‌های حافظه بکار رفته دارای سرعت یا ترخ تبادل اسمی 1600 میلیون ترانسفر در ثانیه (MT/s) بوده اند، در عمل به 525MT/s محدود شده اند که بازهم مایوس کننده است.

افزایش 3000 درصدی دوام اس‌اس‌دی QLC با تبدیل آن به SLC

متوسط دوام تراشه‌های حافظه بسته به اینکه گرید FortisFlash یا Mediagrade باشند به ترتیب 1500 و 900 چرخه نوشتن-پاک کردن (P/E) اعلام شده است. جالب اینکه با تغییر مدکاری همین تراشه به شبه SLC، دوام آن به ترتیب به 100,000 و 60,000 چرخه افزایش می‌یابد که خارج‌العاده به نظر می‌رسد.

افزایش 3000 درصدی دوام اس‌اس‌دی QLC با تبدیل آن به SLC

برای این کار از ابزار MPtools مخصوص کنترلر Silicon Motion SM2259XT2 استفاده شده که بر روی وب‌سایت USBdev.ru در دسترس است. باید با برنامه مزبور به گونه‌ای اطلاعات فرمویر را دستکاری کرد که کنترلر در حالت SLC از تراشه‌های حافظه استفاده کند. این کار بسیار حساس و پرریسک است، با این حال روند انجام آن به طور کامل در این ویدئو توضیح داده شده است.

افزایش 3000 درصدی دوام اس‌اس‌دی QLC با تبدیل آن به SLC

از آنجایی که تبدیل تراشه QLC به SLC باعث کاهش ظرفیت سلول‌های حافظه به یک چهارم می‌شود، ظرفیت اس‌اس‌دی هم از 512 به حدود 114 گیگابایت کاهش یافته است. با این حال دوام اس‌اس‌دی به 4000TBW رسیده است که افزایش 3000 درصدی را نشان می‌دهد.

این کار همچنین با افزایش سرعت SSD و کاهش میزان تاخیر آن همراه بوده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟